سرب باطری

قیمت سرب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد مصرفی در تولید باتری طی سال جاری روند افزایشی به‌خود گرفته و سبب شده است قیمت تمام‌شده باتری نیز بالا رود.

به گزارش «اخبار خودرو»، طی ۱۰ روز گذشته قیمت هر کیلو سرب تا ۱۲ هزار تومان رشد داشته و این عنصر در بازار در هر کیلو تا ۵۲ هزار تومان معامله می‌شود. 

در همین زمینه رضا فلاح، مدیرعامل «نیروگستران خراسان» با بیان این‌که طی یک هفته اخیر قیمت‌ سرب به‌شدت افزایش یافته است، اظهار کرد:‌ «از هفته گذشته تاکنون قیمت سرب از هرکیلو ۴۲ هزار تومان به کیلویی ۵۲ هزار تومان رسیده است. یعنی سایت‌ها و دلال‌ها هر قیمتی بخواهند ارائه می‌کنند و نظارتی هم روی آن وجود ندارد.»

این تولیدکننده باتری در ادامه درخصوص قیمت‌گذاری باتری توسط دلالان باتری‌های فرسوده گفت: «خیر؛ این موضوع درست نیست و دلالان باتری نه با ۹ درصد ارزش افزوده کاری دارند و نه با فاکتور.»

وی تاکید می‌کند: «وقتی مالک خودرو باتری قدیمی را در ازای دریافت باتری جدید به‌نمایندگی یا فروشگاه مربوطه واگذار می‌کند و هیچ‌فاکتوری نیز بابت آن دریافت نمی‌کند، برخی شرکت‌ها نیز از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند.»

مدیرعامل نیروگستران خراسان در ادامه تصریح کرد: «برخی شرکت‌ها فاکتورهای صوری صادر کرده و سرب را غیرقانونی خریداری می‌کنند. دراینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه برخی شرکت‌ها وقتی قیمت باتری کهنه به‌عنوان مثال ۴۰ هزار تومان است، آن را ۳۸ هزار تومان خریداری می‌کنند؟»

رضا فلاح درخصوص تاثیر افزایش قیمت سرب بر قیمت تمام‌شده باتری نیز اظهار کرد: «با هر هزار تومان افزایش قیمت سرب به‌ازای هر کیلو، قیمت تمام‌شده باتری برای ما تقریبا آمپری ۱۷۰ تومان افزایش می‌یابد. به‌این ترتیب از هفته گذشته تاکنون همان‌طور که اشاره کردم قیمت سرب ۲۰ درصد گران‌تر شده است که این امر افزایش قیمت باتری را به‌دنبال دارد.»

رضا فلاح، مدیرعامل نیروگستران خراسان با بیان اینکه هنوز این افزایش قیمت سرب در قیمت باتری لحاظ نشده است، تاکید کرد: «برای افزایش قیمت باتری باید یک پروسه ۱۵ تا ۲۰ روزه را طی کنیم و اگر قیمت‌ها ثابت شد، قیمت محصولات را افزایش می‌دهیم.»

وی می‌افزاید: «تولیدکننده باید بداند که سرب را از چه‌کسی بخرد. قیمت‌ها دربازار توسط چند دلال تعیین می‌شود و آن‌ها هر روز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و این بیانگر ضعف در عملکرد وزارت صمت است که نمی‌تواند عرضه را تنظیم کند. دراین راستا وزارت صمت باید شرکت تولیدکننده سرب را موظف به‌عرضه محصول به‌تولیدکننده داخلی کند و پس از آن درصورت مازاد بر نیاز محصول، شرکت تولیدکننده در فکر صادرات آن باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =