دوچرخه

یک شرکت نروژی طرح بسیار جالبی برای تایرهای دوچرخه ابداع کرده است که براساس آن و با توجه به شرایط سواری و جاده موردنظر می‌توان پوسته تایر را به سادگی تعویض کرد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،یک شرکت نروژی طرح بسیار جالبی برای تایرهای دوچرخه ابداع کرده است که براساس آن و با توجه به شرایط سواری و جاده موردنظر می‌توان پوسته تایر را به سادگی تعویض کرد. دنیای دوچرخه‌ها طی سال‌های گذشته با ایده‌های بسیار جالبی که منتج به راحتی بیشتر دوچرخه‌سواران می‌شود،  همراه شده است. چنین ایده‌هایی درراستای کاهش انرژی، هزینه و زمان دوچرخه‌سواری شکل می‌گیرند و معمولا می‌توانند به موفقیت خوبی هم دست یابند. 
دوچرخه‌سواران حرفه‌ای معمولا روی لاستیک دوچرخه بسیار حساس هستند و بسته به نوع سواری که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، از تایر مشخصی استفاده می‌کنند. این افراد اغلب مجبورند در بازه‌های زمانی کوتاه اقدام به تعویض تایرهای دوچرخه کنند. البته تعویض لاستیک دوچرخه برای کاربردهای مشخص و بدون توجه به منافع آن‌، زحمت فراوانی به همراه دارد. 
به‌همین دلیل سیستم «ری‌تایر» (reTyre) با پوسته‌های زیپی قابل‌تعویض ارائه شده است و به سادگی و هیچ مشکل خاصی، می‌توان آنها را تعویض کرد. سیستم ری‌تایر توسط یک استارت‌آپ نروژی طراحی و عرضه شده است و می‌تواند مشکلات دوچرخه‌سواران حرفه‌ای را به سادگی حل کند. 
در سیستم ری‌تایر از مجموعه ۵۶۸ گرمی لاستیک بدون آج استفاده شده است که به‌طور معمول روی رینگ نصب می‌شود و در آن‌جا می‌ماند. اگرچه این بخش مرکزی تایر هنوز تیوب‌لس نیست، اما طراح نروژی قصد دارد مدل تیوب‌لس آن را نیز بسازد. با این حال، انواع مختلفی از پوسته‌های لاستیکی وجود دارند که دوچرخه‌سوار می‌تواند آن‌ها را روی تایر بپوشاند. 
هر پوسته با توجه به شرایط دوچرخه‌سواری آج متفاوتی را ارائه می‌دهد که طبق گزارش طراح، به سادگی و در چند ثانیه تعویض می‌شود. این پوسته‌ها نمی‌توانند روی بخش مرکزی تایر به جلو وعقب بلغزند و هنگامی که به‌طور کامل نصب شوند، پوسته روی لاستیک قفل خواهد شد. در نتیجه از بابت لغزیدن یا خراب شدن جای نگرانی نیست. پوسته تایر در حال حاضر شامل مدل برجسته همه‌جارو (all-terrain)، همراه با مدل آج‌دار کاربیدی برای فصل زمستان است. اما در ادامه طرح‌هایی برای پوسته‌های لاستیک همراه با لامپ‌های جاسازی‌شده LED و تجهیزات الکترونیکی وجود دارد که می‌توانند به گوشی هوشمند دوچرخه‌سوار متصل شوند. 
در کنار چنین مدل‌هایی، از مواد ویژ‌ه مانند الیاف نارگیل و لاستیک قابل بازیافت صد درصدی برای ساخت پوسته‌ها در آینده استفاده خواهد شد. در‌حال‌حاضر تایرها و پوسته‌های لاستیک روی رینگ‌های ۲۹‌اینچی قرار می‌گیرند، البته تولید نسخه‌های ۲۶‌اینچی نیز برنامه‌ریزی شده است. قیمت خرده‌فروشی برای نسخه استاندارد لاستیک داخلی از ۳۶دلار آغاز خواهد شد اما برای نسخه ممتاز خریداران باید ۷۰ دلار بپردازند. همچنین برای خرید پوسته‌ها قیمت از ۵۵ دلار برای پوسته‌همه‌جارو شروع می‌شود و به ۷۰‌دلار برای نسخه خاردار زمستانه نیز می‌رسد. به‌گفته سازنده، این محصول از ماه آینده در فروشگاه‌های انتخابی اروپا در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت و گسترش آن به سایر بازارهای اروپایی و آمریکای‌شمالی، برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. به‌زودی کمپین جذب سرمایه برای این استارت‌آپ در کیک‌استارتر (Kickstarter) آغاز خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به سایت در این طرح ثبت‌نام کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =