هتریک تویوتا در لومان تکمیل شد

ژاپنی‌ها موفق شدند در آخرین سال برگزاری کلاس LMP1 جام قهرمانی را از آنِ خود کنند و آستون‌مارتین در کلاس GTE گل کاشت!

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها مسابقات WEC در کلاس LMP1 با مشکل جدی عدم هیجان و رقابت مواجه شده و می‌توان تویوتا را قهرمان بلامنازع این کلاس دانست. 

با وجود اینکه رقابت‌ در کلاس LMP1 با حضور تیم‌هایی همچون آئودی، پورشه و تویوتا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با هیجان خاصی دنبال می‌شد، اما با خروج این تیم‌ها از کلاس LMP1، اکنون هیچ تیمی به‌صورت جدی تویوتا را تهدید نمی‌کند. 

مسابقه لمانز امسال نیز با رقابت جدی دو خودرو تویوتا دنبال می‌شود. جایی که فرناندو آلونسو به‌همراه کازوکی ناکاجیما و سباستین بوئمی با دیگر خودرو تیم رقابت خواهند کرد. اما اکنون بزرگ‌ترین سوال در رابطه با آینده این مسابقه پرطرفدار و باسابقه در ذهن طرفداران اتومبیلرانی نقش بسته است.

با تصویب قوانین جدید برای این مسابقه مبنی بر حذف کلاس LMP1 و برگزاری کلاس اَبَرخودروها به‌جای آن، تیم برگزاری مسابقه لمانز نیز با مشکلات جدی مواجه شده است. مسئولان برگزاری موظف هستند تا در بازه زمانی ۱۸ ماهه قوانین جدید را پیاده‌سازی کنند که در این زمان دو فصل جداگانه برگزار خواهد شد.

ایده اصلی این قوانین در ماه دسامبر سال گذشته شکل گرفت؛ جایی که مسئولان فدراسیون جهانی FIA تصمیم به‌برگزاری کلاس جدیدی با شرکت اَبَرخودروها گرفتند. با حضور نسخه‌های مسابقه‌ای اَبَرخودروهای شهری در مسابقه لمانز، لزوم تعادل قدرت میان خودروها و یکسان‌سازی مصنوعی برای افزایش رقابت‌پذیری بیشتر به‌چشم می‌خورد. 

اما قوانین کلاس جدید اَبَرخودروها بسیار هوشمندانه وضع شده و با درنظر گرفتن محدودیت‌هایی همچون حداکثر نیروی روبه‌پایین و حداقل درگ و محدودیت قدرت موتور و تقسیم وزن، دیگر نیازی به‌تعادل قدرت (BoP) حس نخواهد شد. همچنین احتمالا هزینه نگهداری تیم‌ها به‌میزان ۱۷ میلیون پوند محدود خواهد شد که نسبت به‌هزینه کلاس LMP1 کاهش چشمگیری خواهد داشت. 
اما شرکت‌هایی همچون مک‌لارن، فراری و آستون‌مارتین با معرفی اَبَرخودروهای شهری جدید، شانس زیادی برای حضور در فهرست این کلاس خواهند داشت. با تغییر قوانین، احتمال برخورد میان

خودروهای دو کلاس اَبَرخودروها و LMP2 کاهش خواهد یافت. همان‌طور که در متن گفتیم، برگزاری مسابقه لمانز فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ با چالش‌های گوناگونی مواجه است. اما قوانین به‌نحوی وضع شده است که مانع از ایجاد اخلال در برگزاری مسابقه ۲۴ساعته لمانز شود.

رویدادهای ۲۴ ساعت مسابقه

متاسفانه هیچ هواداری در پیست سارته حضور نداشت تا هتریک تویوتا را جشن بگیرد؛ اما در هر صورت این مسابقه را می‌توان پیروزی برای پل دی‌رستا، راننده سابق فرمولاوان دانست که موفق به‌قهرمان کردن تیمش در نخستین‌سال حضور در لومان شد. زک برون، مدیر تیم مک‌لارن نیز از این پیروزی خوشحال شده و از این پس به‌رستا بیش‌تر اعتماد خواهد کرد. 

در کلاس LMP1 به‌عنوان بالاترین سطح سباستین بوئمی، کازوکی ناکاجیما و برندون هارتلی با خودرو شماره ۸ تویوتا TS050 سهم خود را از این مسابقه به‌دست آوردند و پس از ۳۸۷ دور توانستند مقام نخست را کسب کنند.

برند ژاپنی از دهه ۱۹۹۰ تلاش می‌کرد که قهرمانی لمانز را کسب کند و درنهایت در سال ۲۰۱۲ با بالاترین سطح خود به‌مسابقات بازگشت و در رقابتی سنگین با پورشه و آئودی درنهایت توانست توانایی‌های خود را نشان دهد؛ اما در سال ۲۰۱۶ به‌طور ناگهانی خودرو آن‌ها متوقف شد و از قهرمانی این کلاس بازماندند.

اما در سال ۲۰۱۸ آن‌ها با تغییرات مهمی برگشتند که باعث پیروزی‌شان شد و پس از پیروزی پورشه در سال ۲۰۱۷ کم‌تر کسی متصور می‌شد که تویوتا قهرمانی را از آنِ خود کند. 

در نهایت تویوتا شایستگی خود را نشان داد و در سال ۲۰۱۹ بدون حضور آئودی و در رقابت با پورشه موفق به‌قهرمانی در بالاترین کلاس مسابقات استقامت شد.

مسابقه امسال با حضور ۵۹ خودرو در چهار کلاس مختلف برگزار و باعث شد به‌این باور برسیم که بدون‌حضور تماشاچیان و رقبا نیز می‌توان رقابت جالبی را شاهد بود.

در کلاس LMGT نیز هری تینسکنل، ماکسیم مارتین و آلکساندر لین پیروزی را برای برند بریتانیایی آستون‌مارتین با خودرو ونتیج GTE به‌شماره ۹۷ به‌دست آوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =