هوندا

هوندا در ایران بیش‌از این که با خودروهایش شناخته شود، با موتورسیکلت‌های خود معروف شد. اما بی‌شک باید آن را جزو بهترین خودروسازان ژاپن دانست زیرا در سطح جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، باآنکه خودروهای ژاپنی در کشور ما از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و همیشه در بازار جزو پرفروش‌ترین مدل‌ها بوده‌اند اما با این حال برخی برندهای معروف آن در ایران همچنان ناشناخته و کمیاب هستند. ازجمله این برندها می‌توان به «سوبارو» و «هوندا» اشاره کرد. هوندا در ایران بیش‌از این که با خودروهایش شناخته شود، با موتورسیکلت‌های خود معروف شد. اما بی‌شک باید آن را جزو بهترین خودروسازان ژاپن دانست زیرا در سطح جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. هوندا یکی از برندهای پرطرفدار در بازار بزرگ و مهمی همچون ایالات‌متحده آمریکاست و این مهر تاییدی بر خوب بودن خودروهای هوندا محسوب می‌شود. امروز به‌مناسبت سالگرد تاسیس هوندا قصد داریم مروری بر تاریخچه این خودروساز بزرگ داشته باشیم. علاه‌بر این محصولات فعلی هوندا را نیز معرفی خواهیم کرد تا بیشتر با آنها آشنا شوید.


وقتی هوندا استارت خورد
۲۴سپتامبر ۱۹۴۸ به‌عنوان تاریخ تاسیس کمپانی هوندا اعلام شده است اما شکل‌گیری این شرکت ژاپنی از چند سال قبل از آن استارت خورده بود. سوئیچیرو هوندا که به خودرو علاقه‌مند بود ابتدا در یک گاراژ تیونینگ کار می‌کرد. 
وی به مرور توانست تحصیلات لازم و همچنین اطلاعات موردنیاز را طی همکاری با شرکت‌های خودرویی ازجمله تویوتا کسب کند. نخستین محصول کاملی که هوندا تولید کرد، موتورسیکلت تایپ D نام داشت. این موتورسیکلت در سال ۱۹۴۹ ساخته شد و تولید آن تا سال ۱۹۵۱ ادامه داشت. ۱۵سال پس از تاسیس هوندا، این شرکت ژاپنی توانست نخستین خودرو خود به‌نام T360 را تولید کند که T500 نیز خوانده می‌شد و در کلاس پیکاپ‌های کوچک قرار می‌گرفت. در همان سال و تنها با چندماه اختلاف، دومین خودرو هوندا به‌نام S500 به‌عنوان یک رودستر کوچک راهی بازار شد. رودستر هوندا فقط یک سال روی خط‌تولید قرار داشت و تنها ۱۳۶۳ دستگاه از آن تولید شد؛ اما تولید پیکاپ آن تا سال ۱۹۶۷ ادامه داشت. جالب است بدانید پیشرانه‌های اولین خودروهای هوندا فقط ۳۵۶ و ۵۳۱ سی‌سی حجم داشتند.


هوندا فراتر از دنیای ‌خودروها
فعالیت‌های هوندا تنها به تولید خودرو ختم نمی‌شود. همان‌طور که گفتیم هوندا ابتدا با تولید موتورسیکلت فعالیت خود را آغاز کرد و سپس وارد صنعت خودرو شد. 
اما این پایان کار هوندا نبود. چون به مرور زمان هوندا مرزهای فعالیت خود در صنایع مختلف را گسترش داد و اکنون علاوه بر خودرو و موتورسیکلت در زمینه‌های تولید خودروهای تجاری، اسکوتر، هوا-فضا، موتورهای جت، جت‌تجاری، موتورهای دریایی، جت‌اسکی، تجهیزات باغبانی، ژنراتورهای برق، پمپ‌های آب، هوش مصنوعی و ساخت ربات، سلول‌های خورشیدی و ... حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. 
با این حال بخش موتورسیکلت‌سازی هوندا را باید بازوی قدرت آن دانست؛ زیرا این شرکت از دهه ۱۹۶۰ میلادی به بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان بدل شد. این شرکت ژاپنی سال گذشته توانست به رکورد قابل‌توجه تولید ۴۰۰میلیون دستگاه موتورسیکلت دست یابد.


نخستین لوکس‌ساز ژاپنی
در دهه ۱۹۸۰ هوندا اولین شرکتی بود که اقدام به تولید یک خودرو لوکس کرد. این شرکت برای تولید خودرویی لوکس یک برند جدید و مستقل در ۲۷ مارس ۱۹۸۶ تاسیس کرد. برندی که آکورا نام داشت و قرار بود نخستین خودروهای لوکس ژاپن را به بازار عرضه کند. چند سال بعد شرکت‌های بزرگی همچون تویوتا و نیسان با پیروی از هوندا اقدام به تاسیس برندهای لوکس خود با نام‌های لکسوس و اینفینیتی کردند. 
درحال‌حاضر باید آکورا را اوج هنر و تکنولوژی هوندا در صنعت خودرو برشمرد. آکورا اکنون ۷مدل خودرو به بازار عرضه می‌کند که شامل ۳مدل کراس‌اوور و شاسی‌بلند به‌نام‌های CDX، MDX و RDX، ۳مدل سدان به‌نام‌های ILX، RLX و TLX و یک مدل سوپراسپرت به‌نام NSX است. آکورا NSX که ادامه‌دهنده راه هوندا NSX افسانه‌ای در دهه ۱۹۹۰ است، از سال ۲۰۱۶ تاکنون با برچسب قیمت ۱۵۸هزاردلاری به فروش می‌رسد و گران‌ترین خودرو برند آکورا و گروه هونداست.
محصولات فعلی هوندا
هوندا درحال‌حاضر ۳۸ مدل خودرو به بازار جهانی عرضه می‌کند. این تنوع محصول در ویترین یک برند خودرویی قابل‌توجه و نسبتا کامل است. بیش‌از ۷۵‌درصد تنوع محصول این خودروساز در کلاس‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور، سدان، استیشن و مینی‌ون بوده که نشان از توجه ویژه هوندا به خودروهای کاربردی و خانوادگی دارد. به‌عبارت‌دیگر هوندا ۱۰مدل کراس‌اوور و شاسی‌بلند، ۹‌مدل سدان، ۹‌مدل مینی ون و استیشن، ۶مدل هاچ‌بک، یک مدل کوپه، یک مدل رودستر و یک مدل پیکاپ در سبد محصولات خود دارد. 
خودرو هوندا سیویک را باید معروف‌ترین محصول این خودروساز ژاپنی بدانیم. سیویک برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ تولید شد و اکنون نزدیک به نیم قرن قدمت دارد. این مدل نه‌تنها معروف‌ترین خودرو هوندا بلکه باتجربه‌ترین مدل آن نیز محسوب می‌شود. سیویک تاکنون در کلاس‌های مختلف تولید شده است و اکنون نیز جدیدترین نسل آن در ۳ مدل سدان، هاچ‌بک و کوپه به فروش می‌رسد. هوندا سابقه حضور در مسابقه اتومبیلرانی فرمول‌یک را دارد و همچنین در عرصه مسابقات موتورسواری فعال است.


هوندا در ایران
همان‌طور که ابتدا اشاره کردیم. با وجوداین‌که خودروهای ژاپنی نزد ایرانی‌ها بسیار محبوب هستند؛ اما با این حال چند برند خودروسازی معروف ژاپن همچون هوندا، سوبارو و ... بسیار کمیاب و ناشناخته باقی مانده‌اند. 
شاید علت این ناکامی را بتوان معرفی نامناسب و عملکرد ضعیف شرکت واردکننده‌ای دانست که با عنوان نمایندگی این برندها در یک‌دهه اخیر اقدام به واردات خودروهایشان کرد. به‌عنوان‌مثال هوندا حدود یک‌دهه پیش توسط شرکت گلرنگ‌موتور وارد بازار ایران شد. به‌رغم‌آن‌که این نام جزو معروف‌ترین نام‌های تجاری ایران بوده اما در زمینه خودرو آنگونه که باید نتوانسته است سهم بازاری در شأن هوندا در ایران کسب کند. 
درحال‌حاضر نیز ۳ مدل هوندا به نام‌های آکورد، سیویک و CR-V در بازار دست‌دوم‌ها خریدوفروش می‌شوند. هر ۳مدل هوندا در بازار بسیار کمیاب جزو مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ هستند. در میان این مدل‌ها نیز CR-V کمیاب‌ترین مدل بوده و آکورد نسبتا بیشتر از دو مدل دیگر است. هرچند اکنون دیگر قیمت ثابتی در این آشفته بازار برای خودرو وجود ندارد؛ اما باید گفت در سال‌های گذشته نیز محصولات هوندا به‌رغم کمیاب بودن قطعات و خدمات استاندارد همیشه گران‌تر از رقبای خود به فروش می‌رسیدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =