کد خبر: 231267
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

وزارت صنعت، معدن و تجارت که به‌اختصار «صمت» نامیده می‌شود، به‌دلیل گستردگی وظایف و مسئولیت‌ها و نیز ارتباط و نقش آن با مردم و اقتصاد ملی و عمومی یکی از وزارتخانه‌های مهم است.

به گزارش «اخبار خودرو»،وزارت صنعت، معدن و تجارت که به‌اختصار «صمت» نامیده می‌شود، به‌دلیل گستردگی وظایف و مسئولیت‌ها و نیز ارتباط و نقش آن با مردم و اقتصاد ملی و عمومی یکی از وزارتخانه‌های مهم است.
متاسفانه چنین وزارتخانه‌ای ماه‌هاست بدون وزیر بوده، توسط سرپرستان اداره می‌شود که معنی آن چیزی جز گذران امور به‌صورت روزمرگی نیست! درحالی که این وزارتخانه الزاما براساس یک استراتژی یا راهبرد جامع باید اداره شود تا متاثر از هر اقدامی یا پدیده‌ای دچار سردرگمی نشود. در بیش از 40 سال گذشته وزیران متعددی آمدند و رفتند؛ اما عملکردها طی این دوره طولانی براساس یک راهبرد جامع و مصوب نبوده است. تنها در دولت اصلاحات اقدام به‌تدوین استراتژی بخش صنعت شده بود که به‌دلیل نواقص و تضادهای فراوان قابل اجرا نبود و هرگز اجرایی نشده است.
اواخر هفته گذشته معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که آقای علیرضا رزم‌حسینی از سوی رئیس‌جمهور محترم به‌عنوان وزیر «صمت» به‌مجلس معرفی شد و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای‌اسلامی یک‌هفته پس از اعلام وصول این موضوع، جلسه رای اعتماد به‌وزیر پیشنهادی برگزار خواهد شد.
تا آنجا که نگارنده از سوابق کاری وزیر پیشنهادی اطلاع دارد، نامبرده در دوران دفاع مقدس و در بخش ارتباطات و مخابرات تلاش‌های خستگی‌ناپذیر داشته، منشأ خدمات ذی‌قیمتی بوده است و در عرصه تجارت و بازرگانی نیز از تجارب خوبی برخوردار است. اما در عرصه تولید و صنعت تلاش‌هایمان برای کسب اطلاعاتی از آقای رزم‌حسینی آن‌طور که باید و شاید نتیجه نداد. وی در 7 سال گذشته به‌ترتیب استاندار کرمان و خراسان رضوی بود و کارنامه قابل دفاعی دارد. ما امیدواریم وی با کسب رای اعتماد نمایندگان مردم در خانه ملت بتواند در رأس وزارتخانه مورد اشاره قرار گیرد. اما به‌نظر می‌آید با عنایت به‌کارهای اساسی که باید در «صمت» صورت گیرد، زمان کمتر از یک‌سال، بسیار کوتاه است و می‌توان پیش‌بینی کرد که برای تحقق ساختاری پویا تنها باید منتظر آینده بود و کارنامه‌اش را نقد کرد.
اطلاعات جسته‌وگریخته‌ای که از برنامه‌هایش به‌دست آمد، نشانگر آن است که آقای رزم‌حسینی فقدان یک استراتژی و راهبرد جامع در صنعت، معدن و تجارت را از نقاط ضعف و مشکل‌‌زا در این وزارتخانه می‌داند. در تایید نظرات وی می‌توان از صنعت خودرو مثال زد که پس از حدود 6 دهه، نهایت آرزو در سیاستگزاری و مدیریت اجرایی دستیابی به‌ «فیس‌لیفت» و تداوم مونتاژ است! درحالی که زیرساخت‌های صنعتی موجود در کشور و توانمندی‌های صنعتگران داخلی اگر از راهبرد جامعی بهره گیرد، ایران نیز می‌تواند به‌آسانی در صف کشورهای خودروساز واقعی جهان قرار گیرد؛ از طراحی و تولید بدنه‌، موتور، پلت‌فرم و ... گرفته تا سایر قطعات و ملزومات این صنعت که منجر به‌تولید یک خودرو صددرصد ایرانی شود.  

نویسنده:حسین نظریان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =