بورس

در آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که در آن شاهد حمایت سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگ بودیم، رشد ۳۰هزار واحدی شاخص بورس به‌واسطه معاملات پرحجم در نمادهای بزرگ رخ داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در آخرین روز از دادوستدهای هفته گذشته در گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی دو راه متفاوت را در پیش گرفتند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، گروه بهمن و قطعات اتومبیل ایران مثبت شدند و در مقابل نمادهای سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، رادیاتور ایران، نیرو محرکه، کرمان‌خودرو، سرمایه‌گذاری رنا، سایپا آذین، مهرکام پارس، ایران‌خودرو دیزل، رینگ‌سازی مشهد، محورسازان ایران‌خودرو، چرخشگر و کمک‌فنر ایندامین منفی خوردند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 234هزار نوبت معاملاتی، 4.6میلیارد سهم به ارزش 1688میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 265هزار میلیارد تومان شد. همچنین شاخص‌کل بورس روز چهارشنبه با افزایش 30هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 611هزار واحدی قرار گرفت.

   بی‌تفاوتی حقوقی‌ها نسبت به نمادهای کوچک‌تر؟
در آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که در آن شاهد حمایت سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگ بودیم، رشد ۳۰هزار واحدی شاخص بورس به‌واسطه معاملات پرحجم در نمادهای بزرگ رخ داد. گرچه حمایت از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس، در این مقطع می‌تواند روند کلی معاملات بورس را تحت شعاع قرار دهد، اما بی‌تفاوتی حقوقی‌ها نسبت به نمادهای کوچک‌تر و قفل‌شده در صف‌های فروش نیز می‌تواند تصور یک‌جانبه بودن سیاست حمایت از نمادهای بزرگ بورس را تقویت کند.

   ضرورت تعمیم سیاست الزام شرکت‌ها به بازارگردانی
این ذهنیت که «فقط باید شاخص‌کل و نمادهای بزرگ مثبت شوند و دغدغه‌ای نیست اگر در نمادهای کوچک شاهد صف‌های فروش قفل‌شده باشیم»، با تئوری حمایت از کل بازار سرمایه سازگار نیست. به نظر می‌رسد سیاست الزام شرکت‌ها به بازارگردانی از اواسط مهرماه، یکی از بهترین تصمیمات اتخاذشده در این مدت است که باید برای کل شرکت‌های بازار سرمایه الزامی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =