کامیون‌ الکتریکی

در راستای قوانین هوای پاک و حفاظت از محیط زیست، در سال‌های اخیر تولیدکنندگان بسیاری در سراسر دنیا بر آن شدند تا محصولات خود را بر پایه سوخت‌های پاک طراحی و تولید کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در راستای قوانین هوای پاک و حفاظت از محیط زیست، در سال‌های اخیر تولیدکنندگان بسیاری در سراسر دنیا بر آن شدند تا محصولات خود را بر پایه سوخت‌های پاک طراحی و تولید کنند. گرچه تا امروز بسیاری از این خودروها در حد ایده و طراحی اولیه باقی مانده‌اند، اما همین حرکت جمعی خودروسازان به سمت خداحافظی با محصولات دیزلی و بنزینی، گامی امیدوارکننده برای ورود محصولات پاک به شهرها و کشورهای بزرگ و رهایی از آلودگی هوا خواهد بود. طی این مدت در میان تولیدکنندگان خودروهای سنگین نیز شاهد رونمایی از محصولات نهایی یا کانسپت‌های الکتریکی و هیدروژنی بوده‌ایم که نشان می‌دهد این خودروسازان نیز پی به اهمیت استفاده از سوخت‌های پاک برای خودروهای فعال در جاده‌ها برده‌اند. تاکنون دایملر، ولوو، فریت‌لاینر، تسلا و نیکولا در میان برندهای غربی و خودروسازانی از جمله هیوندای و تویوتا در میان شرقی‌ها اقدامات در خور توجهی در این راستا انجام داده‌اند. به‌تازگی نیز دایملر در ادامه فعالیت‌های خود از کانسپت کامیون‌ الکتریکی خود رونمایی کرده است. 

  رونمایی دایملر از کامیون الکتریکی GenH2
دایملر از کامیون‌ مفهومی خود با نام مرسدس‌بنز Gen H2 رونمایی کرد و این اقدام را به عنوان قدمی برای استفاده از سلول سوختی در بخش حمل‌ونقل و ترانزیت ارزیابی کرده است. این کامیون که هفته گذشته توسط دایملر رونمایی شد، نخستین کانسپت از کامیون‌های الکتریکی این خودروساز بزرگ است و قرار است گام موثری در تثبیت حمل‌ونقل پاک باشد. مرسدس‌بنز کامیون GenH2 را با برخورداری از از سیستم سلول سوختی طراحی کرده که پیمایش آن تا 1000 کیلومتر ارزیابی شده و براساس انعطاف‌پذیری بالای این خودرو قرار است نیازهای حمل‌ونقل طولانی را برآورده کند. دایملر تراکس قصد دارد در سال 2023 نخستین سری از این کامیون‌ها را به صورت آزمایشی به مشتریان خود تحویل دهد و برنامه‌ریزی کرده است تولید سری آن از اواسط دهه آغاز شود. به منظور تسهیل ساخت پیل‌های سوختی و کاهش هزینه آن، دایملر تولید این سری از محصولات را در قراردادی با کمپانی ولوو آغاز خواهد کرد. کامیون GenH2  از باتری 400 کیلوواتی اضافه بهره می‌برد که توانایی تولید 150 کیلووات قدرت را دارد. 

  حمل‌ونقل سنگین و طولانی در دستان eActros
مدل دیگری از این خودروسازی قرار است تحت عنوان کامیون الکتریکی eActros LongHaul (برخوردار از باتری) تولید شود که پیمایش آن نیز تا 500 کیلومتر می‌رسد. این مدل قرار است به عنوان یک خودرو کم‌مصرف در مسیرهای نسبتا طولانی مورد استفاده قرار گیرد. دایملر برنامه‌ریزی کرده است این مدل را در سال 2024 به صورت سری تولید کند. یک مدل دیگر از eActros با پیمایش تا 200 کیلومتر نیز برای توزیع سنگین شهری در نظرگرفته شده که قرار است در سال 2021 به سبد محصولات این خودروساز جهانی بپیوندد. 

  نمایش کامیون‌های الکتریکی دایملر در آمریکا
پیش از این نیز فریت‌لاینر به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دایملر در آمریکا، دو کامیون تمام‌الکتریکی eCascadia و eM2 را رونمایی کرده بود. eCascadia از مجموعه باتری ۵۵۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و حداکثر برد حرکتی آن به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد. این کامیون‌ می‌تواند با صرف زمان ۹۰ دقیقه‌ای، حدود ۸۰ درصد باتری را دوباره شارژ کرده و تا ۳۲۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشد. قدرت این کامیون ۷۳۰ اسب‌بخار عنوان شده است.  همچنین کامیون مدیوم دیوتی eM2 نیز بیشتر برای کاربردهای توزیع محلی بوده و باتری ۳۲۵ کیلووات ساعتی آن قدرت ۴۸۰ اسب‌بخاری و محدوده حرکتی ۳۷۰ کیلومتری را تامین می‌کند. این کامیون در ۶۰ دقیقه توانایی شارژ حدود ۸۰ درصد باتری را که مساوی با برد ۳۰۰ کیلومتری است، دارد. 
  همکاری دایملر و میتسوبیشی برای توسعه سبد محصولات الکتریکی
در سال 2017 دایملر در همکاری با میتسوبیشی، اقدام به تولید یک کامیون تمام‌‌الکتریکی کرد که با هر با شارژ می‌تواند تا مسافت ۳۵۰ کیلومتر را طی کند. این کامیون سنگین با نام E-Fusu Vision One  در واقع یک کامیون مفهومی بود که می‌توانست با هر بار شارژ تا مسافت ۳۵۰ کیلومتر را طی کند. 
وزن خالص این کامیون ۲۳ تن است و می‌تواند تقریبا ۱۱ تن بار را نیز حمل کند. باتری‌های مورد استفاده در E-Fusu Vision One دارای ظرفیتی در حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت هستند که چنین ظرفیتی می‌تواند حداکثر شعاع حرکتی ۳۵۰ کیلومتر را  برای این کامیون به ارمغان بیاورد. دایملر همچنین در سال 2017 در نیویورک از کامیون تمام برقی دیگری با نام Fuso eCanter رونمایی کرده بود که این کامیون متوسط مسافتی را به طور آزمایشی در شهر نیویورک طی کرد. مهم‌ترین مزیت این کامیون در مقایسه با نمونه‌های دیزلی بی سروصدا بودن و البته سوخت پاک آن بود. 
حداکثر سرعت کامیون برقی دایملر 90 کیلومتر در ساعت است و قادر به حمل 1800 تا 4000 کیلوگرم بار بر اساس مسافت طی شده و دیگر شرایط محیطی است. این کامیون بعد از هر بار شارژ باتری می‌تواند مسافتی بین 100 تا 130 کیلومتر را طی کند و در عرض یک ساعت می‌توان 80 درصد از باتری آن را شارژ کرد. 
این کار با استفاده از یک باتری 850 ولتی دی‌سی انجام می‌شود. نکته مورد توجه آن است که دایملر در کنار این محصولات الکتریکی، در سال‌های اخیر اتوبوس‌ الکتریکی esitaro و اتوبوس مدرسه توماس بیلت Saf-T Liner C2 Jouley را هم به محصولات خود اضافه کرده و می‌توان گفت کامل‌ترین سبد مدل‌های الکتریکی در دست این خودروساز آلمانی 
است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =