بسیاری‌از افراد وقتی خبر حجم بالای آلایندگی تایرها را نسبت‌به آنچه که از اگزوز خارج می‌شود، می‌شنوند؛ شوکه می‌شوند؛ حال راهکار کنترل ذرات منتشرشده از تایر درحال‌حرکت پیدا شد. سیستمی که گرد و غبار ناشی‌از تایر را جمع‌آوری می‌کند، موفق به کسب جایزه نوآوری جیمز دایسون شده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بسیاری‌از افراد وقتی خبر حجم بالای آلایندگی تایرها را نسبت‌به آنچه که از اگزوز خارج می‌شود، می‌شنوند؛ شوکه می‌شوند؛ حال راهکار کنترل ذرات منتشرشده از تایر درحال‌حرکت پیدا شد. سیستمی که گرد و غبار ناشی‌از تایر را جمع‌آوری می‌کند، موفق به کسب جایزه نوآوری جیمز دایسون شده است. 
درواقع سایش لاستیک روی سطح جاده دومین عامل انتشار میروپلاستیک در سطح جهان به شمار می‌آید و حدود نیمی‌از آلایندگی انتشار ذرات PM 2.5 را به‌خود اختصاص می‌دهد. هربار که وسیله‌نقلیه اقدام به ترمزگیری، شتاب‌گیری یا گردش در پیچ می‌کند، ذرات بسیار ریزی از سطح تایر به هوا منتشر می‌شود که بر سلامت تنفسی موجودات تاثیرگذار است. 
همچنین این میروپلاستیک‌ها وارد آبراه‌ها و اقیانوس‌ها شده و در نهایت وارد زنجیره غذایی می‌شود. گروهی از دانش‌آموزان بریتانیایی یک استارت‌آپ به‌نام «جمع‌آوری‌تایر» (The Tyre Collective) راه‌اندازی کرده‌اند و راه‌حلی که ارائه داده‌اند نصب یک دستگاه نزدیک کنارهای تایر برای جذب این ذرات در منبع نشر آنهاست. در این ابداع با استفاده از روش‌های الکترواستاتیک و براساس آیرودینامیک چرخ، اقدام به جمع‌آوری ذرات در هنگام انتشار می‌شود. 
هوگو ریچاردسون یکی از اعضای تیم «جمع‌آوری تایر» از کالج عالی لندن و کالج سلطنتی هنر گفت: «همه روی آلایندگی که مستقیما از موتور تولید شده و از لوله اگزوز خارج می‌شود متمرکز شده‌اند، اما چیزی که مردم نمی‌توانند تشخیص دهند، این است که سایش لاستیک بخش زیادی از آلایندگی خودرو را به خود اختصاص می‌دهد. به خاطر ابعاد میکروسکوپی این آلایندگی، امکان تشخیص آن وجود ندارد، اما به صورت مداوم در حال انتشار آن حین حرکت خودرو هستیم.»‌ 
سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن ذرات تایر فقط در اروپا منتشر می‌شود، این درحالی است که در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از این طرح حداقل ۶۰درصد کل این ذرات را می‌توان جمع‌آوری کرد. پس از جمع‌آوری  از این ذرات می‌توان در ساخت لاستیک‌های جدید استفاده کرد یا از روش‌های دیگر برای بازیافت و استفاده مجدد آن بهره 
گرفت. 
این گروه تحقیقاتی حتی کارت‌ ویزیت کسب‌وکارخودشان را با جوهری که به‌واسطه جمع‌آوری این ذرات به دست آمده، چاپ کرده‌اند. بنابراین از دیگر کاربردهای این ذرات می‌توان به فناوری پرینت سه‌بعدی و ساخت عایق‌های صدا اشاره کرد. 
ریچاردسون گفت: «فکر می‌کنم همه ما درک می‌کنیم پاک شدن هوای شهرمان رویایی دست‌نیافتنی نیست، بلکه مساله‌ای است که با استفاده از نوآوری‌های هوشمندانه و کمی مسئولیت‌پذیری قابل دستیابی است.» 
به‌نظر می‌رسد با رشد حذف اگزوز خودروها به‌واسطه برقی شدن پیشرانه‌ها، مرحله بعدی برای پاک‌سازی هوا و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بر تایرهای تمرکز دارد. به باور این تیم با افزایش وزن خودروهای برقی (به‌واسطه استفاده از باتری و موتورهای برقی سنگین) ممکن است آلایندگی تایرها حتی افزایش هم داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =