سرعت گرفتن در حالی‌که از یک تایر زاپاس با ابعاد کوچک‌تر از تایرهای معمول استفاده می‌کنید، نه‌تنها بی‌احتیاطی است، بلکه تخطی از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های نگهداری از خودرو نیز به شمار می‌رود.

به گزارش «اخبار خودرو»،سرعت گرفتن در حالی‌که از یک تایر زاپاس با ابعاد کوچک‌تر از تایرهای معمول استفاده می‌کنید، نه‌تنها بی‌احتیاطی است، بلکه تخطی از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های نگهداری از خودرو نیز به شمار می‌رود. به‌عنوان‌مثال در راهنمای خودرویی مانند فورد موستانگ GT می‌خوانیم که در این حالت نباید با سرعتی بیش از ۵۰ مایل یا ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد. 
البته هشدار دیگری نیز روی تایر زاپاس درج شده است. اما دست‌اندرکاران مجله کاراند درایو تمام این هشدارها را نادیده گرفتند و عملکرد خودرو با یک تایر زاپاس را بررسی کردند. این بررسی را در ادامه مرور می‌کنیم. رانندگی با لاستیک‌های زاپاس و با حداکثر توان خودرو، خطرات زیادی دارد. تنها ۲دور در پیست کافی است تا لاستیک کوچک زاپاس دود کند و آتش بگیرد. 
البته منظور از آتش در اینجا، شعله‌های واقعی است. اگر کسی با طرزکار آتش‌خاموش‌کن آشنا نباشد، این آتش‌سوزی در چند ثانیه، می‌تواند منجر به آسیب کامل خودرویی مانند موستانگ شود. اما رانندگی با موستانگی که در یکی از گوشه‌هایش، یک تایر زاپاس کوچک به‌کار گرفته شده، تفاوت زیادی با حالت عادی ندارد. 
تایرهای زاپاس‌مینی T155/60R-18 Maxxis که فورد در موسانگ‌های بدون پکیج «پرفورمنس» استفاده می‌کند، با فشار باد توصیه شده 60 psi، تفاوت ظاهری چندانی با تایرهای عادی خودرو ندارند. در نتیجه، نتایج مرتبط با آزمایش‌های هندلینگ و سیستم ترمز مشابه نتایجی هستند که با تایرهای تمام‌فصل پیرلی پی‌زیرو Nero با ابعاد ۲۵۵/40ZR-19 به‌دست می‌آیند. 
جیمی کولن، مسئول تیم دینامیک وسایل نقلیه فورد در این زمینه می‌گوید: «هدف از  استفاده از یک تایر زاپاس کوچک، رسیدن به عملکرد و پاسخ تایرهای استاندارد، در بهترین حالت ممکن است. این تایرهای کمکی از یک ترکیب تهاجمی و حداقل عمق آج برای کسب چنین نتایجی بهره می‌برند.» عملکرد ترمزهای ABS از سرعت ۱۱۲.۶۵کیلومتر بر ساعت در حالتی که زاپاس در گوشه سمت چپ جلو قرار گرفته، با حالتی که از ۴ تایر پی‌زیرو استفاده شود، اندکی متفاوت است. 
کشیدگی جزیی در سمت چپ احساس می‌شود، اما شدت آن به حدی نیست که شرایط از کنترل خارج شود. مسافت توقف در این حالت برابربا  ۵۲.۷۳ متر ثبت شده که تنها حدود ۳۰سانتی از استاندارد فورد موستانگ فاصله دارد. همچنین میزان کشیدگی در حالت استفاده از زاپاس در عقب، سمت چپ کمتر بوده اما در عین حال، حدود ۳۰‌سانتی‌متر دیگر به فاصله توقف افزوده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =