بازار خودرو

قیمت ‌ها با سبقتی برق ‌آسا از توان خرید مردم دور شده ‌اند و بیشتر افرادی هم که اقدام به فروش خودرو می‌کنند، به‌اصطلاح «پول‌ لازم» هستند

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو در حالی روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد که قیمت مدام در حال افزایش است، اما عملا خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود. درصد سفته‌بازی در بازار خودرو نسبت به خرید و فروش برای استفاده افزایش پیدا کرده است. 

در گذشته و با ثبات نسبی اقتصادی، بسیاری اقدام به خرید و فروش خودرو در بازار خودرو می‌کردند، اما با تورم شدیدی که درحال‌حاضر در اقتصاد کشور دیده می‌شود، بسیاری صرفا برای جلوگیری از افت ارزش سرمایه خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند و اصولا سفته‌بازی در بازار رواج بیشتری پیدا کرده است.

بسیاری معتقدند التهاب بازار خودرو دیگر خیلی به کمبود عرضه مرتبط نیست و بازار در حال از دست دادن مشتریان خود است. هرچند در پیش‌فروش‌های خودروسازان شاهد خرید تمام خودروهای عرضه‌شده از سوی مشتریان هستیم. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، پابرجایی تفاوت قیمتی بین نرخ کارخانه تا بازار است. البته  به نظر می‌رسد ادامه روند فعلی، بازار خودرو را با مشکلات بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد کرد. برخی کارشناسان معتقدند وقتی استقبال از خرید خودرو از کارخانه کم شود، بازار نیز با چالش مواجه می‌شود و قیمت‌ها ریزش شدیدی خواهد داشت.

پویا عباسیان، کارشناس بازار خودرو:

شرایط اقتصادی، جذابیت خودرو را از بین خواهد برد

بازار خودرو این روزها شرایط بسیار ویژه‌ای پیدا کرده‌ است؛ شاید در گذشته و در شرایط عادی بودن قیمت‌ها و البته درآمدها، بسیاری از مصرف‌کنندگان از این بازار به‌منظور تامین خودرو استفاده می‌کردند. اما درحال‌حاضر به دلیل جهش قیمتی شدید خودرو در بازار و جا ماندن درآمدها، بازار خرید و فروش قفل شده و عملا معامله‌ای در آن انجام نمی‌شود. 

درحال‌حاضر اگر خریدی هم انجام می‌شود، از سوی کسانی است که صرفا برای حفظ ارزش پولشان این کار را انجام می‌دهند.  از سوی دیگر، کسانی اقدام به فروش خودرو می‌کنند که در شرایط سختی قرار دارند و به‌اصطلاح «پول‌لازم» هستند. چراکه بسیاری معتقدند فروش خودرو درحال‌حاضر برابر با زیان خواهد بود. 

به نظر می‌رسد در این شرایط، حتی افزایش عرضه خودرو نیز با چالش مواجه شود. چراکه اساسا بسیاری توانایی خرید خودرو ندارند و اگر خریدی هم از خودروسازان انجام می‌شود، بیشتر از سوی کسانی است که هر طور شده می‌خواهند پول خود را تبدیل کنند. ادامه این روند نه به سود خودروساز خواهد بود و نه به سود مصرف‌کننده.

درصورتی‌که دولت نتواند قیمت ارز را کنترل کند و ثبات قیمتی در این بخش وجود نداشته باشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور، تولید خودرو به حداقل خود خواهد رسید و برای همین حداقل نیز ممکن است مشتری بالقوه وجود نداشته باشد. البته تاکید می‌کنم؛ ممکن است برخی افراد که همچنان پول در اختیار دارند، نسبت به خرید خودرو اقدام کنند، اما این مساله هم تا اندازه‌ای می‌تواند ادامه داشته باشد و بعد از آن شاهد ریزش شدید قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. 

زیرا ادامه روند فعلی اقتصادی و محدودیت‌هایی که به‌واسطه تحریم‌ها ایجاد شده است، کار را به جایی خواهد رساند که عملا کسی سراغ خودرو نخواهد رفت و این محصول ارزش خود را از دست خواهد داد.

تورم شدیدی که در بخش مواد غذایی وجود دارد، باعث خواهد شد تا بسیاری به فکر تامین منابع مورد نیاز خود در این راستا باشند و عملا بازار برخی محصولات ازجمله خودرو جذابیت خود را از دست خواهد داد. چراکه تامین مسکن، غذا و برخی خدمات برای بسیاری اقشار جامعه نسبت به تامین خودرو در اولویت قرار دارد. 

همه این‌ها البته در شرایطی است که هیچ روزنه‌ امیدی به آینده وجود نداشته باشد و دولت نیز به دنبال گشایش مشکلات اقتصادی نباشد. اما درصورتی‌که در ماه‌های آینده به لحاظ سیاسی و اقتصادی تغییراتی انجام شود، شاهد تعدیل امور و از بین رفتن تحلیل فوق خواهیم بود. در غیر این صورت به نظر می‌رسد طی سال آینده مساله اصلی برای مردم تامین مسکن، غذا و... خواهد بود و نه تبدیل خودرو. زیرا احتمالا قابلیت نقدشوندگی خودرو به‌زودی کاهش خواهد یافت.

امراله امینی، عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

انتفاع از بازار خودرو برای اقشار متوسط غیرممکن شده است 

زمانی‌که وزارت صنعت به‌عنوان متولی صنعت خودرو برای چند ماه آن هم در این شرایط حساس اقتصادی وزیر ندارد، معلوم است که با چنین شرایطی مواجه خواهد شد. وزیر جدید نیز تازه آمده است و نمی‌توان در مورد عملکرد او قضاوت کرد، اما قدر مسلم او نیز در کمتر از یک سال کار موثری نمی‌تواند انجام دهد. دخالت دولت در صنعت خودرو با گماردن مدیران منتسب به خود در شرکت‌های بزرگ خودروساز، طی دهه‌های گذشته وضعیتی را که امروز بر این صنعت حاکم شده، به‌وجود آورده است. 

این در حالی است که ثبات مدیریت و داشتن برنامه راهبردی برای مدت طولانی از بدیهیاتی بوده که برای موفقیت لازم است. اما در مورد صنعت خودرو هیچ‌کدام از آن‌ها رعایت نمی‌شود. این روزها بازار خودرو قفل شده است و خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود. با توجه به این‌که به دوران رکود تورمی نیز وارد شده‌ایم، باید منتظر تورم‌های بیشتر و بالاتر درصورتی‌که گشایش اقتصادی، سیاسی و بین المللی رخ ندهد، باشیم.

بازار و صنعت خودرو این روزها با چالش و موانع بسیار بزرگی روبه‌رو است که حل آن‌ها شاید سال‌ها طول بکشد. زیرا که این مشکلات طی یک‌سال و دوسال ایجاد نشده که اکنون به‌سرعت درست شود. به نظر می‌رسد وضعیت بازار خودرو در ماه‌های آینده نیز تعریفی نداشته باشد. زیرا قیمت‌ها با سبقتی برق‌آسا از توان خرید مردم دور شده و دست مصرف‌کننده واقعی از خرید خودرو کوتاه مانده است. ادامه افزایش قیمت ارز نیز باعث خواهد شد بازار خودرو به‌منظور سفته‌بازی در اختیار تنها یک عده خاص قرار بگیرد. بر این اساس، عملا انتفاع از این بازار برای اقشار متوسط و کم‌درآمد غیرممکن شده است.  

در این میان، خودروسازان باید در درجه اول هزینه‌های تولید خود را به‌شدت کاهش دهند و آن را اقتصادی کنند. افزایش بهره‌وری موضوع بعدی است که خودروسازان با آن بیگانه هستند؛ راندمان بهره‌وری در این صنعت باید به سطح قابل قبولی برسد تا در مقابل آن شاهد تولید محصولات متنوع و باکیفیت باشیم.

در درجه سوم نیز توجه به مسائل تحقیق‌وتوسعه باید در دستور کار شرکت‌های خودروساز قرار بگیرد. در غیر این صورت، توسعه و پیشرفت این صنعت محال است. در آخر هم شرکت‌های بزرگ خودروسازان باید اموال ودارایی‌های مازاد، زیان‌ده و غیرخودرویی خود را واگذار کنند تا چابک وکوچک شوند و تنها به تولید خودرو بپردازند، نه این‌که به دنبال سایر فعالیت‌های اقتصادی  بروند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =