کد خبر: 231631
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
image-20201015131528-1.jpeg

هایما S5 مانند نسخه قبلی خود یعنی هایما S7، طراحی ظاهری نسبتاًبدی ندارد اما در مقایسه با دیگر رقبا مانند چری تیگو 5 و تیگو 7 طراحی این خودرو خیلی خاص به نظر نمی‌رسد.

با رونق گرفتن موج واردات خودروهای چینی به ایران، سایپا و ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین خودروسازان داخلی، با کم شدن استقبال از خودروهایشان، تصمیم گرفتند که خط مونتاژ تعدادی از این تولیدات چینی را راه‌اندازی کنند. هدف این بود تا از بازار رقابت پر افت و خیز خودروهای چینی عقب نمانند.

یکی از این خودروها، هایما بود که ایران‌خودرو مونتاژ و عرضه آن را بر عهده گرفت. ابتدا هایما S7 وارد بازار شد که در مقایسه با رقبا چنگی به دل نزد و بعد از آن اولین نسخه هایما S5 با تفاوت‌هایی در ظاهر و پیشرانه به بازار عرضه شد. اما نتیجه اصلاً باب میل مدیران ایران‌خودرو نبود. هایما S5 در برابر رقبایش نتوانست خیلی قوی ظاهر شود. اما دلیل شکست هایما S5 چه بود؟

دلایل ارزش خرید پایین هایما S5

هایما S5 مانند نسخه قبلی خود یعنی هایما S7، طراحی ظاهری نسبتاًبدی ندارد اما در مقایسه با دیگر رقبا مانند چری تیگو 5 و تیگو 7 طراحی این خودرو خیلی خاص به نظر نمی‌رسد. شاید در داخل کابین به دلیل استفاده از تریم دو رنگ، کمی جذابیت به این خودرو اضافه شده باشد و کابین کمی مدرن به نظر برسد، اما طبق روال بسیاری از خودروهای چینی، استفاده از متریال خشک و کم‌کیفیت، این جذابیت را خدشه‌دار می‌کند.

در مورد آپشن‌های رفاهی، در هایما S5 هم مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، دست و دلبازی شرکت سازنده را شاهدیم. وجود سانروف و کروز کنترل و سنسورهای مختلف، از عواملی است که بسیاری از مردم را به خرید خودروهای چینی ترغیب کرد. البته این مربوط به زمانی بود که این خودروها با قیمت پایینی عرضه می‌شدند.

وجود یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری با قدرت 161 اسب‌بخار، شاید از نظر عدد و رقم خیلی ضعیف به نظر نرسد، اما وقتی این پیشرانه باید خودرویی با وزن بالای 1400 کیلوگرم را تحت کنترل بگیرد، آن‌وقت متوجه می‌شویم که چرا هایما S5 خودرویی سریع و چالاک نیست. همین عدم تطابق وزن خودرو و پیشرانه باعث استهلاک بالای خودرو و کم شدن عمر پیشرانه و بالا رفتن مصرف سوخت هم می‌شود.

در مقابل ما خودروهایی مانند جک یا چری تیگو و از همه اینها بهتر بی‌وای‌دی را داریم که در کنار تمام نقاط قوت‌شان، یک پیشرانه قوی هم دارند و خب طبعا در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم، اقبال بیشتر با این خودروهاست تا هایما S5، حتی در نسخه‌های صفر کیلومتر این خودرو.

در مجموع هایما S5 یک کراس‌اوور کاملاً متوسط است و قیمت‌گذاری بی منطق و بسیار بالای ایران‌خودرو باعث شد که رقبای این خودرو بتوانند آن را کنار زده و بازار را از چنگ هایما در بیاورند.

فیس‌لیفت جدید هایما S5 چه تفاوت‌هایی با نسخه قبلی دارد

شرکت چینی نسخه فیس‌لیفت هایما S5 را با تغییرات زیادی در سال 2019 میلادی ارائه کرد که این نسخه جدید تاکنون در ایران عرضه نشده است. هایما S5 جدید با تغییر بسیار زیاد در زبان طراحی، یک خودروی کاملاًمتفاوت شده است. آن‌قدر متفاوت که اگر اسم و لوگوی هایما را نشناسید، ممکن است فکر کنید با یک خودروی ژاپنی یا کره‌ای روبه‌رویید.

طراحی ظاهری این خودرو نقطه قوت آن است اما نکته جالب اینجاست با اینکه هایما فیس‌لیفت S5 را در 10 تیپ مختلف ارائه کرده است اما کماکان همان پیشرانه ضعیف نسخه پایه را روی این خودروها هم قرار داده است.

هایما پیش از این قول یک پیشرانه قوی‌تر را داده بود، اما هنوز که خبری از این پیشرانه در نسخه جدید نیست. قیمتی که شرکت هایما برای هایما S5 جدید در نظر گرفته، با توجه به تیپ‌های مختلف بین 10 تا 16 هزار دلار است که احتمالاً اگر به بازار ایران وارد شود قیمتی بسیار بالاتر از نسخه قبلی داشته و با توجه به قدرت پیشرانه، کماکان ارزش خرید آن بالا نخواهد رفت، مگر اینکه تغییری در بخش فنی خودرو به وجود بیاید.   

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیا GB ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    19 0
    درود، به نظر می رسد نگارنده آشکارا قصد خالی کردن دق دلی خود را داشته! آیا هایما اس ۵ این همه ایراد دارد و ایران خودرو اصلاح شان نکرده است؟!!
  • عباس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    13 0
    یکی از بهترین چینی های بازار با گریبکس جدیدش هست و ایرادی نمیشه از این ماشین گرفت
  • محمود IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 0
    واقعا که مثل اینکه نگارنده ماشین دیگه ایی را بررسی کرده من هایما سال ۹۸ دارم واقعا راضیم
  • رضا IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    2 0
    درود دقیقا مشخص است که نگارنده غرض ورزی نموده است،من دو سال است که این خودرو رو دارم و تاکنون غیر از تعویض روغن هیچ مراجعه ای به نمایندگی نداشتم،نسبت به قیمتش واقعا ارزش خرید داره
  • حمید IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 0
    خدا شاهده شک ندارم نویسنده این ماشین رو از نزدیک ندیده چه برسه سوار شده باشه‌ این ماشین تو رنج قیمتی خودش با گیربکس جدید رقیب نداره
  • میلاد IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام، از نظرات مردم و دارندگان خودرو کاملا مشخص هست که هایما s5 چه خودروی باکیفیتی هست. دقیق تر بررسی کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =