کد خبر: 231642
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

درشرایطی‌که وزارت صمت، واردات هرگونه خودرو خارجی به کشور  حتی در صورت تامین ارز مورد نیاز توسط واردکنندگان در خارج کشور را ممنوع کرده است اما بزرگان  صنعت تایر از تبعیض در تصمیمات گلایه دارند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « تبعیض بین واردات و تولید » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

تولید و واردات مکمل یکدیگرند. جمله‌ای‌ که شاید به مذاق تولید‌کنندگان چندان خوش نیاید زیرا باز بودن درهای کشور به‌ روی کالاهای وارداتی را به زیان خود می‌بینند. اما آنچه واضح است و از آن می‌توان به‌عنوان بدیهی‌ترین موضوع در اقتصاد سالم یاد کرد، تعادلی است که واردات سالم و فضای رقابتی ‌برابر، بین تولید‌کننده و واردکننده کالاها ایجاد می‌کند.

اگرچه در سال‌های گذشته بازار خودرو درپی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور دچار  آسیب‌های بسیار شده و قیمت خودروهای داخلی نیز به‌دلیل نبود رقبای جهانی و باکیفیت هر‌روز رو‌به‌فزونی گذاشته است اما در  نقطه‌مقابل برخی برخوردهای تبعیض‌آمیز بین صنعت و بخش بازرگانی باعث بروز مشکلاتی در صنایع و حتی تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری بخش بزرگی از نیروهای کار می‌شود. نمونه بارز این موضوع را می ‌توان در تصمیمات اخیر دستگاه‌های مسئول در زمینه واردات تایرهای سنگین به کشور مشاهده کرد.

در شرایطی که تایرسازان با محدودیت‌های بسیاری بر سر انتقال تکنولوژی روز دنیا در خطوط تولید خود و حتی ایجاد خطوط تولید جدید روبه‌رو هستند اما توانسته‌اند بخش عمده‌ای از نیاز کشور به این کالای استراتژیک را تامین و از خروج منابع ارزی کشور به بهانه واردات انواع تایر به‌ویژه سواری جلوگیری کنند.

همین کارخانه ها در شرایطی گام‌هایی بزرگ برای توسعه خطوط تولید خود به‌منظور بی‌نیازی کشور از واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی  برداشته‌اند که برخی تصمیم‌های غیرکارشناسی و تبعیض‌آمیز؛ آنها را در ورطه ورشکستگی و تعدیل نیرو قرار داده‌است.

پرداخت ارز با نرخ نیمایی برای تولیدکنندگان این محصول از‌یک‌سو و واردات تایرهای  آماده از چین با ارز دولتی از‌سوی‌دیگر تبعیضی بزرگ در حق این صنعت است اقدامی‌که در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند چراغ کارخانه‌های تولید تایر سنگین را برای همیشه خاموش کند.

در‌شرایطی‌که وزارت صمت، واردات هرگونه خودرو خارجی به کشور  حتی در صورت تامین ارز مورد نیاز توسط واردکنندگان در خارج کشور را ممنوع کرده است اما بزرگان  صنعت تایر از تبعیض در تصمیمات گلایه دارند.

تایرهای تولید داخل مواد‌اولیه مورد‌نیاز را با ارز گران‌تری نسبت‌به‌ تایرهای وارداتی  تامین می‌کنند، ‌مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان می‌شوند و در‌حقیقت کالا را با زیان روانه بازار می‌کنند. اما در نقطه مقابل، واردات تایرهای سنگین با ارز دولتی و تعرفه گمرکی پایین ادامه می‌یابد و حتی محصولات وارداتی با ارز نیمایی نیز از شمول قیمت‌گذاری تثبیتی خارج می‌شوند.

چنین برخوردهایی علاوه‌بر اینکه اقتصاد تولیدکنندگان داخلی را ضعیف می‌کند، امکان رقابت را نیز به‌واسطه قیمت‌های تمام‌شده پایین برای محصولات خارجی که با ارز دولتی به کشور آمده‌اند نیز از آنها می‌گیرد.

علت اصلی بروز چنین مشکلاتی شاید نبود یک حامی قدرتمند در بدنه این وزارتخانه حساس در قالب معاونت صنایع باشد که در تصمیم‌گیری‌های کلان زورش به همکارانش در بخش بازرگانی نمی‌چربد! مشکلی که صنعتگران انتظار دارند توسط وزیر جدید حل و با حذف تبعیض بین بخش واردات و تولید،‌ شعار جهش تولید محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =