کد خبر: 231779
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
کرونا

دولت در چالش بدی گرفتار شده است. اقتصادی که جان ندارد و نیروی انسانی که هر روز جان می‌دهد و به زمان زیادی نیاز دارد برای جایگزینی. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه ـ 07 آبان ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « چالش سخت دولت در دوران کرونا » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

محدودیت‌ها تشدید شده‌اند و همچنان سرعت شیوع و جان‌گیری کرونا بالا می‌رود، حال به نظر می‌رسد این بار دولت عزم خود را جزم کرده است که در مقابل کووید-19 تمام قد بایستد و کوتاه نیاید، هر چند دیرتر از آنچه که باید این تصمیم را گرفت و محدودیت‌ها را تعیین و ابلاغ و برای تخلفات جریمه وضع کرد. 
اما این تصمیم دیرهنگام نیز،  چندان جدی نیست،  هر چند رسمی است.  

خیابان‌ها نشان از نمایشی خلاف محدودیت‌ها دارند که بخشی از آن اجتناب‌ناپذیر و غم نان است و کسب درآمد و الزام به حضور در محل کار، هر چند بسیاری از آنها که در محل کار حاضرند، بیمار شده‌اند به خصوص در بخش‌های دولتی.

از هفته گذشته شرایط ویژه‌تر از هر زمان دیگری اعلام شد،  پلیس باز هم به میدان آمد تا مجری قانونی تصمیمات دولت باشد و این بار جرایمی برای خودروهایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند،  صادر کند و به افرادی که وقعی به رعایت پروتکل‌ها نمی‌نهند نیز تذکر دهد، هر چند هنوز آمارهای مرگ و ابتلا صعودی است و نتیجه آن نیز فعلا قابل احصاء نیست.  

در همین زمان، لیست بلندبالایی از اصنافی اعلام شد که در این روزهای به‌خصوص که به صورت هفتگی اعلام می‌شود، باید در تعطیلی کامل به سر ببرند به خصوص آن که آلودگی هوا نیز به تهران اضافه شده است و تهدیدی مضاعف را بر شهروندان تحمیل می‌کند.  اما شهر بیش‌از آن که تصور شود، زنده است و  به نظر نمی‌رسد مرگ سایه‌به‌سایه تک‌تک شهروندان قدم بر می‌دارد و در انتظار لحظه‌ای کوتاه است که نفس‌شان را بند بیاورد و آنها را تبدیل به عدد و آمار کند و رقم را صعودی‌تر از گذشته کند.

بسیاری اصناف توجیه خود را دارند «دخل باید پُر شود». آنها به اندازه کافی در ماه‌های گذشته متضرر شده‌اند هم از تعطیلی‌های مدام و محدودیت‌ها و هم از قیمت‌هایی که لحظه‌ای آرام نمی‌گیرند و درکی از وضعیت اقتصادی آدم‌ها ندارند. در این شرایط، دولت هر چقدر هم سخت‌گیرتر باشد و محدودیت‌ها بیشتر، مانعی نیست. 

جریمه تنها عددی است که برخی توان پرداختش را دارند و به خیال خود حتی قرار است گره‌ای از مشکلات دولت باز کند و به جای آن که حفاظتی از جان خودشان باشد.

رسانه‌های رسمی نیز مدام هشدار می‌دهند خطر نزدیک‌تر از آن است که می‌بینید و می‌دانید، اما همه این‌ها کنار هم، هنوز فایده نکرده و اوضاع همان‌قدر بد است که بود.

دولت در چالش بدی گرفتار شده است. اقتصادی که جان ندارد و نیروی انسانی که هر روز جان می‌دهد و به زمان زیادی نیاز دارد برای جایگزینی. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =