بازار خودرو

قیمت خودروهای داخلی فروشندگان و دفاتر فروش در بازار آزاد اختلاف چشمگیری دارد و این تفاوت به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد دلالان و واسطه‌ها نقش موثری در تعیین قیمت خودروهای داخلی در بازار دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»، التهاب در بازار خودرو باعث شده است بعد از هر نوسان قیمتی انگشت اتهام به سمت یکی از عوامل این اتفاق نشانه رود. اتفاقی که متاسفانه در شرایط فعلی بازار باعث شده است دلالان یکی از عاملان اصلی قیمت‌گذاری خودرو باشند. 

آن‌هم در شرایطی که امکان دارد به دلیل صدور مجوز افزایش قیمت خودروسازان در چند روز آینده باردیگر بازار دستخوش تغییرات قیمتی شود. تغییراتی که می‌توان‌ نقش دلالان را در آن بسیار پررنگ دانست زیرا بازار را تا حدی به سمت دیگری سوق می‌دهند. 

هرچند کارشناسان این صنعت معتقدند روند کاهش قیمت‌ها در بازار طی هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت اما به‌هیچ عنوان نمی‌توان بازار خودرو را پیش‌بینی کرد. بازار خودرو در شرایط کنونی نیازمند سازماندهی و نظارت همه‌جانبه است تا بتواند دست بسیاری از دلالانی را که در بازار قیمت تعیین می‌کنند و آشفته بازار خودرو را رقم می‌زنند، کوتاه کند.

زمزمه افزایش قیمت خودرو به‌گونه‌ای در یکی دو روز گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است که مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی به خودروسازان داده شده و این شرکت‌ها می‌توانند در سه‌ماهه سوم، قیمت‌های جدید را معیار فروش و صدور فاکتور قرار دهند. 

اتفاقی که باید گفت مطابق با نرخ تورم ‌بخشی اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵درصدی قیمت محصولات در ۳ماهه سوم سال جاری هستند. 

البته نحوه اجرایی شدن این موضوع با خودروسازان است زیرا می‌توانند در برخی محصولات این افزایش قیمت را اجرایی نکنند  یا به صورت چند مرحله اجرایی کنند. در چنین شرایطی باید دید درپی افزایش ۲۵‌درصدی قیمت توسط خودروسازان این امر باعث می‌شود دلالان در بازار آزاد قیمت خودرو را تا چه میزان افزایش دهند.

با تمام این تفاصیل در روز گذشته و همزمان با این صدور مجوز افزایش بهای خودروسازان شاهد ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند روزگذشته همزمان با آغاز دور جدید افت نرخ ارز، قیمت خودرو نیز رو به کاهش گذاشته  است که در این روند نزولی، خودروهای داخلی کمتر اما مونتاژی‌ها پیشتاز هستند. حتی مجوز افزایش قیمت خودروسازان برای فصل پاییز تا این لحظه نتوانسته است افسار بازار را بکشد و همچنان بازار خودرو روند نزولی خود را طی می‌کند. 

درهمین‌راستا فعالان بازار باز هم از کاهش ادامه‌دار قیمت‌ خودرو خبر می‌دهند. اتفاقی که بسیاری‌از کارشناسان بر آن تاکید دارند، این است که کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو می‌گذارد و هر زمان که روند بازار ارز نزولی می‌شود، در بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. اگر روند نزولی بازار ارز ادامه داشته باشد و متوقف نشود، خودرو نیز ارزان خواهد شد، ضمن اینکه درحال‌حاضر جو بازار خودرو کاهشی است و خریداران و فروشندگان برای معامله دست نگه داشته‌اند

قیمت‌های روز گذشته در آگهی‌های فروش اینترنتی حاکی از آن است که دارندگان پراید۱۱۱ قیمت این خودرو را تا ۱۳۲میلیون، پراید۱۳۱ حدود ۱۱۶میلیون و دارندگان پراید۱۳۲ قیمت را تا ۱۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان پایین آورده‌اند. قیمت تیبا معمولی در این بازار به ۱۴۸میلیون و تیبا۲ به حدود ۱۶۵میلیون تومان رسیده، ساینا نیز تقریبا ۱۶۵میلیون تومان خریدوفروش شده؛ قیمت کوییک و کوییک‌آر هم ۱۷۲ و ۱۷۵میلیون تومان است. 

قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ نیز حدود ۲۲۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۵ تقریبا ۳۱۰میلیون و پژو ۲۰۷ دنده‌ای حدود ۳۵۵ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۶۰میلیون تومان و همچنین پژو ۲۰۷ دنده‌ای با سقف بانوراما با قیمت ۴۱۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. 

روز گذشته قیمت هر دستگاه سمند ال‌ایکس‌ساده در بازار آزاد تهران به ۲۰۸میلیون و دنای معمولی به ۳۰۸ میلیون، دنا پلاس به ۳۹۵‌میلیون و دناپلاس توربواتومات به ۵۷۵‌میلیون تومان رسید. 

در بین خودروهای مونتاژی هم قیمت پژو۲۰۰۸ در بازار دیروز یک‌میلیارد و ۲۵۰میلیون، سیتروئنC۳ حدود یک‌میلیارد و ۱۵۰میلیون، سراتو یک‌میلیارد تومان، رنو ساندرو اتوماتیک ۵۸۰میلیون، ساندرو استپ‌وی حدود ۵۹۵میلیون تومان و هایما S۷ هم ۸۸۵ میلیون تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =