کامیونت، کامیون و کشنده

ابهام در ارائه خدمات پس از فروش کامیون‌های سه‌سال کارکرده وارداتی، اجرای این طرح را با توقف موقت روبه‌رو کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ابهام در ارائه خدمات پس از فروش کامیون‌های سه‌سال کارکرده وارداتی، اجرای این طرح را با توقف موقت روبه‌رو کرد. در شرایطی که با وجود تحریم‌های سنگین علیه ایران و عدم امکان واردات CKD و خودروهای صفر کیلومتر، قرار بود واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای راه‌حلی برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور باشد، اما در تازه‌ترین اخبار اعلام شد ترخیص خودروهای وارداتی به دلیل مشکلات خدمات پس از فروش متوقف شده است. پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر عدم همکاری خودروسازان داخلی به‌منظور ارائه خدمات به خودروهای وارداتی دست دوم شنیده می‌شد که با تصویب واردات این خودروها به نظر می‌رسید تولیدکنندگان داخلی در این بخش به تفاهم رسیده‌اند، اما به نظر می‌رسد معضل نبود خدمات و قطعات برای این خودروها جدی‌تر از این حرف‌هاست. 

دستور توقف ترخیص کامیون‌های سه‌سال کارکرد

ترخیص کامیون‌های کارکرده به دلیل عدم احراز اهلیت در ارائه خدمات پس از فروش متوقف شد. وزارت صمت در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور خواستار توقف ترخیص کامیون‌های سه سال کارکرد به دلیل عدم احراز اهلیت خدمات پس از فروش این دست کامیون‌ها شد. در این نامه که از سوی سعید عباسپور؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات به مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک و مدیرکل دفتر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ارسال شده، آمده است: «... با توجه به عدم احراز اهلیت ارائه خدمات پس از فروش توسط نمایندگی‌های رسمی خدمات پس از فروش کامیون‌های سه سال کارکرده، خواهشمند است تا رفع ابهام مذکور از تخریص کامیون‌های موضوع نام خودداری نمایید.» 
دفتر واردات گمرک نیز پیرو این بخشنامه، در نامه‌ای خطاب به گمرکات کشور خواستار توقف ترخیص کامیون‌های سه سال کارکرده شد. در متن این نامه خطاب به تمامی گمرکات کشور آمده است: «... خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به اعلام دفتر مزبور مبنی بر عدم احراز اهلیت ارائه خدمات پس از فروش کامیون‌های سه سال کارکرده، از ترخیص کامیون‌های موضوع بخشنامه‌ فوق‌الاشاره تا رفع ابهام مذکور اکیدا خودداری نمایند. مسئولیت حسن اجرای بخشنامه با بالاترین مقام اجرایی گمک مربوطه است.» 


ترخیص کارکرده‌ها؛ منوط به روشن‌شدن وضعیت خدمات

در مهرماه سال جاری شرایط واردات کامیون‌های کارکرده از سوی معاون فنی گمرک اعلام شده که بر این اساس نرخ تعرفه تعهد ارائه خدمات پس از فروش توسط ارائه‌دهندگان تامین قطعات یدکی برای کامیون‌های وارداتی به میزان 3 درصد ارزش CIF (بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل‌ونقل و باربندی) کامیون در سامانه TSC گمرک ایران از همان مارک و مدل تعیین شده بود. 
مهرداد ارونقی در این زمینه اعلام کرده بود درصورتی‌که واردکننده همان ارائه‌دهنده رسمی خدمات پس از فروش باشد، هیچ وجهی دال بر تعهد ارائه خدمات پس از فروش از خریداران کامیون اخذ نمی‌شود. این در حالی است که ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش مجاز به دریافت مبالغ جداگانه‌ای تحت عنوان تعهد ارائه خدمات پس از فروش به‌صورت جداگانه از متقاضیان نخواهند بود. بر این اساس، قرارداد رسمی ارائه خدمات پس از فروش نیز باید توسط واردکننده در سامانه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بارگذاری و توسط ارائه‌دهندگان رسمی خدمات پس از فروش تایید شود.

دو دلیل برای توقف ترخیص سنگین‌های کار کرده
آن‌طور که از گوشه و کنار و منابع آگاه خبر می‌رسد، دو دلیل برای جلوگیری از ترخیص خودروهای سنگین کارکرده از گمرک ذکر شده است. مورد اول مخالفت خودروسازی‌ها برای ارائه خدمات پس از فروش این خودروهاست. همچنین گفته می‌شود خودروسازان دارای شروطی بوده‌اند که به نظر می‌رسد با عدم تحقق این شروط، آن‌ها نیز حاضر به ارائه خدمت پس از فروش این خودروها نباشند. مشخص نیست با ورود این خودروها به کشور چه تعهداتی برای شرکت‌های خودروسازی ایجاد خواهد شد. 
به همین دلیل گفته می‌شود خودروسازان خواستار دریافت سهم بیشتری برای پذیرفتن تعهد خدمات این خودروها هستند تا دستکم از این بابت متضرر نشوند. بحث دیگری که ترخیص این خودروها را با چالش مواجه کرده، بحث اورهال کردن حدود 20هزار خودرو سنگین داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی است. به نظر می‌رسد در صورت واردات خودروهای سنگین خارجی، کامیون‌داران چندان تمایلی به اورهال کردن خودروهای قدیمی خود نداشته باشند و ترجیح می‌دهند خودرو 30، 40 ساله خود را با یک خودرو جدیدتر تعویض کنند. 
ظاهرا این مورد هم دلیلی برای جلوگیری از ترخیص خودروهای سنگین از گمرک بوده تا حداقل نتیجه قراردادی که گفته می‌شود بین وزارت صمت و وزارت راه درخصوص اورهال 20 هزار دستگاه کامیون منعقد شده (یا قرار است امضا شود) مشخص شود. پیش از این معاون امور صنایع وزارت صمت، صحبت از مذاکره برای بازسازی ۲۰هزار دستگاه کامیون با وزارت راه کرده بود. مهدی صادقی نیارکی در این خصوص اظهار کرده بود: «این طرح در راستای برنامه وزارت صمت مبنی بر نوسازی ۱۷۶هزار دستگاه کامیون فرسوده در طی سه سال اجرا می‌شود. امسال نیز قرار است ۲۵هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شوند.»
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =