بازار خودرو

در هفته جاری روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه داشت اما در ساعات پایانی روز دوشنبه به‌دلیل افزایش چندباره نرخ ارز، بازار خودرو دوباره به سربالایی کشانده شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،در هفته جاری روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه داشت اما در ساعات پایانی روز دوشنبه به‌دلیل افزایش چندباره نرخ ارز، بازار خودرو دوباره به سربالایی کشانده شد. 
افزایش نرخ‌ارز به 27هزار و 500 تومان در ساعات ابتدایی روز دوشنبه آغاز شد و تا پایان وقت کاری بازار ارز و خودرو به ‌حدود 29هزار و 300تومان رسید. اتفاقی که متاسفانه باعث شد بازار بیش‌ازپیش خالی از مشتری، شاهد به صف شدن فروشندگان بیشتر در بازار خودرو باشد. در آخرین ساعت‌ فعالیت بازار و پس از افزایش نرخ ارز در روز دوشنبه، فروشندگان برای هر دستگاه پراید۱۳۱ که قیمت آن 121میلیون تومان بود، رقم 125 میلیون تومان را نیز اعلام کردند. سمند ال‌ایکس که قیمت آن 210میلیون‌تومان بود نیز 218میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 با بهای معاملاتی قبلی 235 میلیون‌تومانی با رقم 240میلیون تومان مواجه شدند. اما این ارقام فقط روی کاغذ یا در فضای‌مجازی دیده می‌شدند زیر بازار عملا قفل و همچون هفته‌های قبل در رکود کامل بود و آمار معاملات در بازار همچنان در جایگاه صفر قرار داشت. قیمت‌های یادشده در حالی اعلام شدند که بررسی‌های بازار نشان می‌دهند بهای پراید کمتراز 120میلیون‌تومان، و سمند ال‌ایکس زیر 208میلیون‌تومان و پژو 206تیپ2 نیز کمتر از 230میلیون تومان در بازار قیمت دارند.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند از هفته گذشته تاکنون قیمت خودروهای داخلی دستکم بین ۱۰ تا ۱۵درصد افت داشته اما از آنجاکه این بازار رشد عجیب و حباب‌گونه‌ای را در ماه‌های گذشته تجربه و به‌نوعی هرکس به دلخواه خود در بازار قیمت تعیین می‌کند ولی همچنان مشتریان دست‌از خرید کشیده‌اند و در انتظار کاهش هرچه بیشترقیمت‌ها به‌سر می‌برند. 
البته باید به این‌موضوع نیز اشاره کرد که متاسفانه با افزایش ناگهانی نرخ ارز روند کاهشی قیمت خودرو تغییر می‌کند و ورق به سمت افزایش برمی‌گردد.
کارشناسان بر این عقیده‌اند در ماه‌های اخیر و با جهش خیره‌کننده نرخ ارز، دارندگان خودرو از فروش دست‌کشیدند تا به سودهای بالاتری برسند، اما اکنون که شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم، از مشتری خبری نیست، چه برسد به آنکه مانند ساعات پایانی روز دوشنبه با افزایش ناگهانی نرخ ارز نیز روبه‌رو شویم. با این‌حال فروشندگان در برابر کاهش بهای خودرو مقاومت می‌کنند و نسبت‌به افزایش قیمت مبادرت می‌ورزند.
به‌گفته یکی از کارشناسان بازار «ماه‌هاست حرف اول و آخر در بازار خودرو را نرخ ارز می‌زند. شاید اگر قیمت دلار به ۲۰هزارتومان تنزل پیدا کند، باردیگر پراید همچون مردادماه امسال ۸۰‌میلیون‌تومان شود.»
 این سخن‌ها بیشتر در حد حدس و گمان به‌نظر می‌آید و تجربه در بازار خودرو نشان داده است هیچ خودرویی به قیمت قبلی خود برنگشته است.
البته در بازار خودروهای خارجی، ریزش‌ها بسیار شدیدتر است به‌گونه‌ای که دربرخی موارد روزانه شاهد کاهش قیمت ۵۰۰‌میلیون‌تومانی برخی خودروها نیز بودیم. 
این فعال بازار، به‌عنوان‌مثال به قیمت باور نکردنی ۳.۵میلیارد تومانی سانتافه اشاره کرد که در فضای مجازی برای این خودرو اعلام شده بود اما این روزها تا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آگهی می‌شود. البته نباید فراموش کرد این روزها شاهد تشکیل صف عرضه خودرو و در مقابل، نبود تقاضا در بازار هستیم. زیرا کاهشی شدن مقطعی نرخ ارز سبب شده است مردمِ امیدوار به کاهشِ بیشترِ قیمت‌ها، از خرید منصرف شوند. البته افزایش دوباره نرخ دلار، مشتریان را برای خرید خودرو به تب‌وتاب می‌اندازد. هرچند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای را به خودروسازان داخلی داده، اما به‌دلیل آنکه بازار کشش ندارد، این اقدام روند کاهشی قیمت‌ها را تغییر نداده است. 
اما بازار ارز نشان می‌دهد هیچ اتفاقی مانند نوسان نرخ دلار نمی‌تواند بازار خودرو را متشنج کند و به چالش بکشد. در ماه‌های گذشته قیمت‌ها آن قدر بی‌ضابطه بالا رفت که در عمل توان خرید برای مردم وجود ندارد. 
در شرایط کنونی توصیه کارشناسان به مردم همچنان نخریدن خودرو است تا شاید بتوانیم مانند کشورهای غربی با نخریدن برخی کالاها در بازار قیمت‌ها را متعادل کنیم. در چنین شرایطی که با نوسان هرباره نرخ ارز، بازار خودرو و دیگر بازارها نیز با چالش روبه‌رو می‌شوند، باید گفت بازار نیازمند نظارتی همه‌جانبه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =