موتور سه‌استوانه

گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه راه موتور و قوای محرکه خود، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس‌های جدید را در دستور کار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات، مطابق با نقشه راه موتور و قوای محرکه خود، ارتقای موتورهای جاری، تولید موتور سه‌استوانه و عرضه خودرو با گیربکس‌های جدید را در دستور کار دارد. در این نقشه راه که به‌تازگی جزئیات بیشتری از آن انتشار یافته، مشخص شده است در آینده چه مسیری باید برای مجموعه موتور طی شود. در پی اعلام این جزئیات، عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «مجلس شورای اسلامی از طرح‌های بومی‌سازی ایران‌خودرو به‌خصوص تولید محصولات مطابق با ذائقه مصرف‌کنندگان با قوای محرکه جدید در راستای کاهش وابستگی، ایجاد فرصت شغلی و صرفه‌جویی ارزی حمایت می‌کند.»

   تولید قطعات حساس و استراتژیک؛ نشان‌دهنده پیشرفت خودروسازی
یکی از گام‌های برنامه ایران‌خودرو، ارتقای ظرفیت خط تولید مونتاژ موتور EF7 به روزانه یک‌هزار دستگاه است. برای سری موتورهای EF  پروژه‌ای با عنوانEF پلاس تعریف شده که حداکثر ظرف یک سال آینده محصول آن به بازار خواهد آمد و کاهش مصرف دست‌کم یک لیتری را در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به دنبال خواهد داشت. ارتقای چشمگیری هم در خانواده موتور XU تحت پروژه XU پلاس در دستور کار است که تولید آن امسال آغاز می‌شود. نوع ارتقایافته موتور TU5 پروژه بعدی موتوری است که با ایجاد ظرفیت تولید روزانه یک‌هزار دستگاه در برنامه اجرایی قرار دارد و هم‌زمان با تولید محصول پروژه K132 محقق خواهد شد. پروژه راهبردی دیگر در حوزه موتور، توسعه موتور سه‌استوانه است که تا آخر سال نمونه اولیه آن تولید خواهد شد و توسعه و تولید انبوه این موتور تا سال ۱۴۰۱ طول خواهد کشید. سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع در این باره گفت: «تولید قطعات حساس و استراتژیک در داخل کشور همگام با تکنولوژی برتر روز دنیا نشان‌دهنده پیشرفت صنایع خودرو و قطعه‌سازی است.»

  بومی‌سازی گیربکس شش‌دنده؛ گامی در جهت اقتصاد مقاومتی
توسعه گیربکس از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی ایران‌خودرو است. این خودروساز برای حرکت بهتر خودرو در سرعت‌های بالا، کاهش مصرف سوخت، راحتی سرنشین، پروژه تولید گیربکس شش‌دنده را در دستور کار قرار داده است. در چارچوب همین برنامه، رانا با گیربکس شش‌دنده امسال به بازار خواهد آمد و در پی آن، نمونه اولیه گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT  نیز تا آخر سال تولید خواهد شد. دناپلاس توربو با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک و موتور EF7TC نیز که اوایل سال جاری تولید شد، به‌زودی به گیربکس شش‌سرعته دستی هم مجهز خواهد شد. همچنین تا آخر امسال، ۲۰۷ هم با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تولید خواهد شد. عضوکمیسیون صنایع و معادن در این خصوص بیان کرد: «طراحی و تولید نخستین گیربکس شش‌دنده با دانش فنی بومی در شرایط سخت تحریم و گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است و اقدامی نوآورانه درصنعت خودرو کشور محسوب می‌شود.» وی افزود: «با روحیه نوآوری و خلاقیت موجود در ایران‌خودرو و نهادینه‌شدن نهضت داخلی‌سازی قطعات، آثار منفی تحریم در صنعت خودرو کشور خنثی خواهد شد.»

  افق صادراتی پروژه K132
موتور EF7 توربوشارژ مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک روی محصول پروژه K132 هم که قابلیت صادارت دارد، به کار خواهد رفت. همچنین خرداد سال آینده این محصول با موتور ارتقایافته TU5 و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به تولید انبوه خواهد رسید. پژوپارس نیز در آینده مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک خواهد شد. از سوی دیگر، طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک DCT نیز در سال جاری آغاز خواهد شد. این طرح‌ها نشان می‌دهد ایران‌خودرو طی برنامه‌ای کاملا روشن، طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک با ساخت داخل بالا را در دستور کار دارد و در بازه زمانی دوساله نیازهای مشتریان خود را در این زمینه پاسخ خواهد داد. حسینی‌کیا با اشاره به افق صادراتی پروژه K132 گفت: «حمایت از تولیدکنندگان داخلی در سال جهش تولید برای بومی‌سازی تولید، توسعه صادرات و استفاده از توان  شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت مجلس قرار دارد.» نماینده مردم سنقرو کلیائی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که صنعت قطعه‌سازی کشور رشد مناسبی داشته است، گفت: «خودروسازان باید با تولید پلت‌فرم‌های خودرو روز دنیا و با همراهی قطعه‌سازان، انتظارات مردم را برآورده کنند.» وی در پایان گفت: «صنعت قطعه به‌واسطه تاکید بر تولید داخلی در سال جهش تولید، باعث اشتغال هزاران نفر در شرایط نابسامان اقتصادی حال حاضر شده و این از برکات خودباوری و تعهد در کشور است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =