باتری ماشین

وضعیت بازار باتری نیز همچون بسیاری از بازارهای دیگر تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی روز و البته انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار گرفته است و کاهش قیمت ارز و به تبع آن کاهش قیمت مواداولیه‌ای همچون سرب که آن نیز به‌دلیل قیمت جهانی با نوساناتی همراه است می‌تواند به‌بازار باتری تحرک بیشتری بدهد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،وضعیت بازار باتری نیز همچون بسیاری از بازارهای دیگر تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی روز و البته انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار گرفته است و کاهش قیمت ارز و به تبع آن کاهش قیمت مواداولیه‌ای همچون سرب که آن نیز به‌دلیل قیمت جهانی با نوساناتی همراه است می‌تواند به‌بازار باتری تحرک بیشتری بدهد. 
درهمین زمینه یک فعال بازار باتری به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «درحال حاضر بازار باتری نیز همچون بسیاری از بازارهای دیگر تحت‌تاثیر انتخابات آمریکا است و به‌نظر می‌رسد دراین خصوص با توقف خرید و فروش در ابعاد کلان مواجهیم  که بالطبع با اعلام نتایج، تغییراتی در آن رخ خواهد داد؛ درواقع روند قیمت‌گذاری در این بخش تا حدی متوقف شده و بنکداران و خرده‌فروشان باتری از قیمت‌گذاری روی محصولاتشان خودداری می‌کنند.»
این فعال صنعت باتری درخصوص تاثیر این روند بر عملکرد بازار نیز اظهار می‌کند: «شرایط بازار تحت‌تاثیر این اتفاقات سبب شده تولیدکننده و توزیع‌کننده‌ هرنوع محصولی از قیمت‌گذاری روی آن تا اطلاع‌ثانوی خودداری کند. یعنی در بخش باتری‌های فرسوده نیز تا مشخص شدن چشم‌انداز آینده شاهد نوعی سکون و بلاتکلیفی هستیم. درواقع شرایط به‌گونه‌ای شده است که کسی باتری‌ فرسوده را حتی با 2 هزار تومان کمتر نسبت به آخرین رکورد ثبت شده که حدود ۸هزارو ۲۰۰ تومان بوده است  نیز نمی‌خرد.»
این کارشناس حوزه باتری درادامه تاکید می‌کند: «به‌هر حال همه اصناف تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته‌اند و قیمت‌ها نیز به‌شدت رو به کاهش است. دراین بخش قیمت باتری نیز تا حدودی کاهش یافته است. هرچند که به‌طور کلی طی سنوات گذشته در این وقت از سال، بازار باتری دچار رکود می‌شد.» 
وی می‌افزاید: «همه ساله از اواسط پاییز تا اواخر زمستان و یا بهتر است بگوئیم از اواخر آبان ماه تا اواسط اسفند ماه بازار باتری روند نزولی خود را ادامه خواهد داد و به‌طور سنتی در این برهه از زمان بازار باتری دچار رکود شدید می‌شود و به‌قیمت دلار نیز چندانی ارتباطی ندارد. چراکه با مصرف بیشتر باتری به دلیل استفاده از کولر  خودرو خرابی این قطعه بیشتر می‌شود و از لحاظ جغرافیایی مصرف در مناطق گرمسیر همچون چابهار و به‌طور کلی جنوب کشور بیشتر است و می‌توان گفت در این ایام بیشترین مصرف مربوط به‌مناطق گرمسیری است. درواقع قیمت تمام‌شده باتری همچنان بالاست؛ اما در بازار، باتری به‌صورت زیرفروشی خرید و فروش می‌شود و درهمین رابطه می‌توان به عملکرد یک کارخانه مشخص اشاره کرد که به‌عنوان مثال محصولات خود را تا روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه به آمپری 15 هزار و 450 تومان فاکتور می‌زد، اما همین محصول در بازار با مبلغ هر آمپر تا 14 هزار و  700 تومان و درواقع حدود هزار تومان زیر قیمت برای هر آمپر معامله می‌شد.» 
وی در آخر گفت: « به عنوان یک کارشناس معتقدم  برای رفع معضل زیرفروشی باتری بهترین راه آن است که تولید و میزان مصرف باتری دراین ایام از سال توسط انجمن تولیدکنندگان باتری کنترل و کاهش یابد تا به‌دنبال آن شاهد تنظیم عرضه و تقاضا در بازار  باتری به‌عنوان یک قطعه مصرفی باشیم. دراین صورت می‌توان در این بخش قیمت را کنترل کرد و مانع ورشکستگی برخی از کارخانه‌ها، فروشندگان و بنکداران شد. چرا که با چنین اتفاقی در سال 97 نیز مواجه شده‌ بودیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =