خط تولید تندر 90

به‌رغم اعلام داخلی‌سازی ۶۵ درصدی در سال ۸۶ و وعده توسعه آن، درصد ساخت داخل این خودرو هرگز از ۵۵ درصد فراتر نرفت

به گزارش «اخبار خودرو»، مگاموتور در حال کار روی پروژه خانواده موتور و گیربکس‌های خاص است که تا ۱۸ ماه آینده به تولید انبوه خواهد رسید. همزمان با آغاز تولید انبوه این موتور و گیربکس، تندر۹۰ بومی‌سازی‌شده و تطبیق‌یافته با استانداردهای ۸۵گانه توسط گروه خودروسازی سایپا با این قوای محرکه جدید به بازار خواهد آمد و نسل دوم محصولات جدید سایپا مانند شاهین نیز تا دو سال دیگر با این پیشرانه به بازار خواهد آمد.

بدین‌ترتیب، سایپا انتظار عمومی درخصوص داخلی‌سازی خودرو تندر۹۰ با توجه به سابقه ۱۳ ساله مونتاژ در تولید این خودرو در ایران را پاسخ داد.

درواقع، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا کمر به تحقق وعده‌ای دشوار بسته است که در زمان آغاز تولید این خودرو داده شده بود، اما هیچ‌وقت محقق نشد؛ در آن زمان ساسان قربانی، دبیر وقت انجمن قطعه‌سازان میزان داخلی‌سازی تندر۹۰ در هنگام آغاز تولید (سال ۱۳۸۶) را ۶۵ درصد عنوان کرده و وعده داد بود، درصد ساخت داخل این خودرو در همان سال به ۸۵ درصد خواهد رسید؛ اتفاقی که به دلایلی که در ادامه این مطلب گفته خواهد شد،‌ هرگز رخ نداد.

حال اما سلیمانی می‌گوید داخلی‌سازی تندر۹۰ هیچ‌گاه از ۵۵ درصد فراتر نرفته، اما تا ۱۸ ماه دیگر این خودرو با ۸۵ درصد ساخت داخل به بازار خواهد آمد.

افزایش ۳۰ موردی استانداردهای تندر۹۰ 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: «تا قبل از شروع تحریم‌های جدید صنعت خودرو (در سال ۹۷) در تولید تندر۹۰ تا حدود ۴۵ درصد به قطعات شرکت رنو فرانسه وابسته بودیم. به این علت، زمانی که صنعت خودرو مورد تحریم قرار گرفت و شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را قطع کردند، تولید تندر۹۰ نیز متوقف شد.»

سلیمانی ادامه داد: «گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش توان داخل، تنوع‌بخشی به محصولات خود و استفاده بهینه از خطوط تولید، تصمیم گرفت نسبت به داخلی‌سازی خودرو تندر۹۰ اقدام کند.»

وی یادآور شد: «افزایش داخلی‌سازی تندر۹۰ در شرایطی محقق می‌شود که صنعت خودرو با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا روبه‌رو است.»

از موتور و گیربکس جدید تا شکل و نمای بیرونی جدید و به ‌روز

مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار داشت: «با تغییرات جدید در موتور، گیربکس و قطعاتی که توسط رنو فرانسه تامین می‌شد، گروه خودروسازی سایپا می‌تواند تندر۹۰ ایرانی را با شکل و نمای بیرونی جدید و به‌روز تولید کند.» 

وی با بیان این‌که با همت مهندسان داخلی، گیربکس، موتور و برخی از قطعات تندر۹۰ که تا سال‌های پیش در تامین آن وابسته بودیم به تولید انبوه می‌رسند، تاکید کرد: «در برخی قطعات به دو دلیلِ عدم توجیه اقتصادی و نبود مواد اولیه (نظیر مواد آلی برای تولید کاتالیست) امکان داخلی‌سازی وجود ندارد. از این رو، مجبوریم مانند سایر کشورها از طریق واردات روند تامین را پیگیری کنیم.»

سلیمانی افزود: «در راستای جلوگیری از خروج ارز، خودکفایی در صنعت خودرو و کنترل قیمت‌ها، تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح داخلی‌سازی خودروها انجام خواهیم داد و در این خصوص از توان مجموعه های دانش‌بنیان بهره خواهیم گرفت.»

تداوم سخت ‌گیری‌ ها درباره کیفیت ال ۹۰

به جرأت می‌توان گفت خانواده محصولات پلت‌فرم رنو لوگان (ایکس۹۰) اعم از تندر۹۰ (ال۹۰)، پارس‌تندر، تندرپیکاپ، تندرپلاس، ساندرو و ساندرو استپ‌وی تنها گزینه‌های مطمئن سبد محصولات تکراری و پرتیراژی بودند که خودروسازان عرضه می‌کردند. 

یکی از دلایل این اطمینان، نظارت سخت‌گیرانه رنو بر کیفیت تولید محصولاتش در ایران و نیز استقرار آزمایشگاه کیفیت مرجع خاورمیانه رنو در پارس‌خودرو است که در زمان آغاز به کار خود، هر از گاهی به‌صورت سرزده یک دستگاه تندر۹۰ یا مگان را از خط تولید بیرون می‌کشید و تحت تست‌ها و کنترل‌های کیفی قرار می‌داد.

رنو در اوج تحریم‌های قبلی نیز به‌واسطه استقرار همین آزمایشگاه مرجع، ایران را بالکل ترک نکرد و با حضور حداقلی خود در کشورمان، اجازه نداد تیراژ تولید تندر۹۰ با به‌کارگیری قطعات تأییدنشده ایرانی یا چینی حفظ شود. این در حالی است که تعهد کیفی در قبال پژو بنا بر قرارداد اولیه در قالب یک سوگندنامه تعریف شده بود و به محض توقف تولید یک قطعه در فرانسه، اجازه تولید آن در ایران با حداقل کیفیت صادر می‌شد. 

با خروج اول پژو از ایران در سال ۱۳۹۱ و دستور وزیر وقت صنعت برای حفظ تیراژ خودرو، محصولات این خودروساز فرانسوی با قطعات کمتر ایرانی و عمدتا چینی که از طریق دانگ‌فنگ (شریک چینی پژو) تأمین می‌شد، با همان قیمت قبل راهی بازار شد. حال اما تاکید مدیرعامل سایپا نه‌تنها برای حفظ سطح کیفی این محصول است، بلکه قرار شده این خودرو که در گذشته تنها با استانداردهای ۵۵گانه منطبق بود، تا حد پاس‌کردن استانداردهای ۸۵گانه ارتقا یابد.

تندر۹۰؛ خودرویی که با تاخیر محبوب شد

ظاهر تندر۹۰ در ابتدای ورودش به ایران با سلیقه مشتریان ایرانی سازگار نبود. ملاک زیبایی‌شناسی ایرانی‌ها، پژو۴۰۵ بود که در مشهورترین استودیو دیزاین اتومبیل دنیا یعنی پینین‌فارینا طراحی شده و در سال ۱۹۸۸ به‌عنوان خودرو سال اروپا انتخاب شده بود. 
اما تندر۹۰ (با نام اصلی داچیا لوگان) مدلی از یک پلت‌فرم چندمنظوره بود که توسط داچیای رومانی (یکی از شرکای رنو) طراحی و ساخته شد، پلت‌فرمی که علاوه بر خودروهای سواری در ساخت ون و پیکاپ نیز به کار رفت و بعدها با توسعه همین پلت‌فرم خودروهایی همچون سیمبل، داستر و رنو کلیو نسل دو نیز تولید و عرضه شدند.

گستره صادراتی این خودرو به‌عنوان یک خودرو اکونومی (اقتصادی) بازار روسیه، مصر، مکزیک، هند و آفریقای جنوبی بود. علاقه ایرانی‌ها به این خودرو در سال‌های ۹۰ و ۹۱ افزایش یافت که قیمت آن با جهش۵/۳ برابری نرخ دلار به یک‌باره از قیمت خودروهایی همچون پژو۴۰۵، سمند و کیا بسیار بیش‌تر شد و از حدود ۱۵میلیون تومان به ۳۵میلیون تومان رسید. 

این جهش نشان از ارزبری بالای این خودرو و اصلی‌بودن قطعات آن داشت. از سوی دیگر در سال ۹۱، حدود ۵ سالی از ورود اولین نمونه‌های تندر۹۰ به ایران می‌گذشت و در این مدت این خودرو امتحان کیفی خود را به‌خوبی پس داده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =