باتری خودرو

افزایش قیمت ارز و کمبود آن سبب شده بسیاری از کالاهای نامرغوب خارجی بدون شناسنامه و به‌صرف ارزان بودن راهی مرزهای کشور شوند. در این بین باتری خودرو به‌عنوان قطعه‌ای که تاثیر مستقیم روی برق خودرو و درنهایت بسیاری از قطعات الکترونیکی خودرو دارد، از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، افزایش قیمت ارز و کمبود آن سبب شده بسیاری از کالاهای نامرغوب خارجی بدون شناسنامه و به‌صرف ارزان بودن راهی مرزهای کشور شوند. در این بین باتری خودرو به‌عنوان قطعه‌ای که تاثیر مستقیم روی برق خودرو و درنهایت بسیاری از قطعات الکترونیکی خودرو دارد، از اهمیت چشمگیری برخوردار است. طی یکی، دو سال اخیر شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور باتری‌های خارجی در بازار بوده‌ایم و این نوع باتری‌ها گاه در بازار قیمتی بیش از 10 میلیون‌تومان دارند. باتری‌هایی که بسیار کمیاب بوده و تشخیص اورجینال از غیراورجینال آن نیز بسیار دشوار است. همچنین بازار باتری پر شده از نسخه‌های بی‌کیفیت خارجی که قیمت‌ بالایی دارند؛ اما به‌لحاظ کارکردی احتمالا آسیب‌های شدیدی به‌خودروها و به‌خصوص خودروهای لوکس وارد می‌کنند. درهمین زمینه یک کارشناس حوزه برق خودروهای خارجی به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما باتری‌های غیراورجینال است. به‌عنوان مثال کیفیت و عملکرد باتری‌های کره‌ای موجود در بازار با باتری‌هایی که در گذشته وجود داشت، قابل قیاس نیست. از این حیث دارندگان خودروهای لوکس باید دقت بیشتری در انتخاب باتری داشته باشند.» احسان حسن‌نیا درادامه با بیان اینکه هرچقدر آپشن‌های یک خودرو بیشتر باشد، میزان مصرف میلی‌وات آن نیز بیشتر می‌شود، گفت: «بزرگ‌ترین مشکل باتری‌های غیراورجینال (وارداتی) ناتوانی در حفظ شارژ است. درواقع برخی مالکان خودرو از باتری‌هایی برای خودروشان استفاده می‌کنند که متاسفانه گاه بعد از سه روز تا یک هفته کار کردن، به‌سرعت دشارژ می‌شوند و مالک خودرو به‌اشتباه گمان می‌کند که خودرو دچار برق‌دزدی شده و مشکل برقی دارد. درحالی که مشکل از خودرو نیست؛ بلکه مشکل از نوع و کیفیت باتری است. به‌عنوان مثال خودرویی را درنظر بگیرید که بعد از توقف یک‌هفته‌ای تا 40روزه (از زمان ورود تا خروج) در پارکینگ گمرک با یک تک‌استارت بدون هیچ‌گونه نوسان یا ضعف ولتاژی به‌راحتی روشن شد و این دلیلی نداشت جز آنکه باتری اورجینال روی آن نصب شده بود. درهمین راستا دارندگان خودروهای لوکس برای پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از ارائه قطعه تقلبی به‌جای اصل می‌توانند به‌کیفیت و تاریخ تولید و انقضای محصولات برندهای مطرح داخلی اطمینان کنند و درعین‌حال از خدمات پس از فروش شرکت مربوطه نیز بهره ببرند.»
وی با تاکید براینکه باتری‌ اورجینال برخی مدل‌های ب‌ام‌و بسته به‌اینکه 105 تا 110 آمپر باشد، قیمتی بین 13 تا 15 میلیون‌تومان دارد، درخصوص تفاوت‌ باتری اصل با غیراصل می‌افزاید: «بارزترین تفاوت میان باتری اصل و غیراصل وزن باتری است. به‌عنوان مثال برای بلند کردن یک باتری 100 آمپری اصل از روی زمین به‌خاطر جنس و میزان سربی که در آن به‌کار رفته است، باید از هر دو دستتان کمک بگیرید؛ اما باتری‌های غیراصل را با یک دست هم می‌توانید حرکت دهید و بلند کنید.» این کارشناس حوزه برق خودرو درادامه بااشاره به‌تفاوت‌های دیگر باتری‌های اصل با غیراصل، درخصوص تاثیر منفی باتری‌های غیراصل برسلامت خودرو می‌گوید: «به‌عنوان مثال روی بدنه یک مدل باتری‌ درج شده است که به‌صورت لحظه‌ای می‌توان 960 آمپر از باتری‌ انرژی دریافت کرد. یعنی باتری اورجینال برای یک استارت خوب، 960 آمپر دراختیار شما می‌گذارد. اما باتری‌ غیراصل این‌گونه نیست و درنهایت 830 آمپر لحظه‌ای تولید می‌کند.»
وی تاکید می‌کند: «در اینجا بیش از 100 آمپر تفاوت بین نسخه اصلی و غیراصلی وجود دارد و هرچقدر موتور خودرو قوی‌تر باشد، نیاز به‌یک آمپر لحظه‌ای در آن بیش‌تر است. به‌همین دلیل اگر در این‌گونه پیشرانه‌ها از باتری‌های غیراصلی استفاده شود، آمپر لحظه‌ای ضعیف‌تر خواهد بود و همین مساله سبب ایجاد نوسان درسیستم برق خودرو خواهد شد و این امر روی سیستم‌های الکترونیکی خودرو نیز به‌شدت تاثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =