کیت‌ کلاچ

درحال حاضر قیمت کلاچ‌های خارجی ۱.۵ تا ۲.۵ برابر قیمت محصولات تولیدکنندگان داخلی است. در این بخش قیمت کلاچ‌های چینی و ترکیه‌ای تا ۱.۵ برابر و قیمت محصولات اروپایی مانند ولئو و لوک بیش از ۲.۵ برابر قیمت محصولات ایرانی است

کیت کلاچ یکی از قطعات مهم در خودرو محسوب می‌شود و نیاز بازار به این قطعه طی سال‌ها توسط شرکت‌های داخلی و درعین‌حال از طریق واردات از خارج تامین شده است. به‌هرحال تولید این قطعه در داخل مزیتی برای صنعت به‌حساب آمده و از میزان واردات در این بخش به‌میزان چشمگیری می‌کاهد.اما بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا بهتر است از کیت کلاچ خارجی استفاده کنیم یا از نمونه تولید داخل؟

درواقع اینکه مزیت کدام بیشتر بوده و بازار ‌کدام‌یک را بیشتر می‌پسندد، از اهمیت زیادی نزد مصرف‌کنندگان برخوردار است.درهمین زمینه حسین قادری‌پناه، قائم‌مقام بازرگانی شرکت کلاچ‌سازی «شایان‌صنعت» به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «درحال حاضر قیمت کلاچ‌های خارجی ۱.۵ تا ۲.۵ برابر قیمت محصولات تولیدکنندگان داخلی است. در این بخش قیمت کلاچ‌های چینی و ترکیه‌ای تا ۱.۵ برابر و قیمت محصولات اروپایی مانند ولئو و لوک بیش از ۲.۵ برابر قیمت محصولات ایرانی است.»

وی می‌افزاید: «به‌لحاظ قیمت به‌هرحال صرفه با خرید محصول ایرانی است.اما به لحاظ کیفیت تولید باید به‌جایی برسیم که مصرف‌کننده به‌خرید محصول داخلی اقبال نشان دهد. یعنی باید تولید به‌گونه‌ای باشد که مشتری کیفیت بالای محصول ایرانی را حس کند و اصولا به‌سمت خرید کیت کلاچ خارجی نرود.»

مدیر بازرگانی شرکت کلاچ‌سازی شایان‌صنعت با دفاع از تولیدات ایرانی دراین خصوص تاکید می‌کند: «درحال حاضر واقعا این زمینه ایجاد شده و شرکت‌های تولیدکننده کلاچ با کیفیت بسیار بالایی به‌تولید می‌پردازند. همچنین خدمات پس از فروش و گارانتی بهتری نیز از سوی تولیدکنندگان ایرانی ارائه می‌شود.»

قادری ‌پناه درخصوص وضعیت واردات کیت کلاچ نیز می‌گوید: «به‌دلیل بحث تحریم‌ها، واردکنندگان و شرکت‌های بازرگانی نتوانستند مانند گذشته حجم واردات بالایی داشته باشند. همچنین به‌گواه کارشناسان بخش عمده‌ای از برندهایی که درحال حاضر در بازار وجود دارد، تقلبی و غیراصلی است.»

وی تاکید می‌کند: «به‌دلیل افزایش شدید قیمت ارز، اصولا واردات قطعه کیت ‌کلاچ صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از این وضعیت سوءاستفاده کرده و در این بخش ‌تقلب می‌کنند. همچنین فارغ از قیمت بسیار بالای تمام‌شده محصــــــولات وارداتی، برخی برندهای مطرح خارجی به‌دلیل تحریم‌ها از فروش کالا به‌بازرگانان ایـــــــرانی خودداری کرده و اصولا با ایران همکاری نمی‌کنند و در این بین به‌دلیل اقبال بازار ایران به‌کالای خارجی، برخی افراد سودجو به‌طمع سود هنگفت، کالای غیراصلی و قلابی را درقالب برندهای خارجی وارد بازار می‌کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =