ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ جدید

چندی پیش شرکت مدیران‌خودرو تصاویری از نسل جدید چری‌تیگو۷ و نسخه نیوفیس ام‌وی‌ام X۲۲ را در حال تست‌های خیابانی منتشر کرد. اتفاقی که نشان می‌دهد این خودروساز در برنامه‌های بلند مدت خود و پس از انجام تست‌های فنی و جاده‌ای قصد دارد نسخه نیوفیس و جدید ام‌وی‌ام X۲۲  را روانه بازار کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال ۲۰۱۶ کمپانی چری درپی نیاز به خودروهای کراس‌اوور، تصمیم گرفت خودروهای مینی کراس‌اوور جدید را به سبد محصولاتش اضافه کند. به همین دلیل کمپانی چری بااستفاده‌ار پلت‌فرم ام‌وی‌ام ۳۱۵ و با اعمال برخی تغییرات ازجمله افزایش اندک ارتفاع، تغییر المان‌های طراحی در جلو، عقب و کابین، تیگو۲ یا همان ام‌وی‌ام X۲۲ را تولید کرد.

تیگو۲ اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. این خودرو، در برخی کشورها با نام تجاری چری تیگو ۳X هم شناخته می‌شود.در همان سال ۲۰۱۶، تیگو ۲ به‌سرعت به بازار ایران آمد و شرکت مدیران‌خودرو برای آن نام «ام‌وی‌ام ایکس ۲۲» را برگزید. عطش بازار ایران به سگمنت کراس‌اوورها و همچنین قیمت کمتر این خودرو نسبت‌به ایکس ۳۳ و سایر کراس‌اوورهای مشابه چینی، در کنار شرایط فروش ایده‌آل مدیران‌خودرو، تیپ‌بندی متنوع آن بازار را به‌سمت ایکس ۲۲ سوق داد.

با گذشت حدود چهار سال از زمان معرفی این خودرو، چری در حال آماده‌سازی نسخه فیس‌لیفت  ۳X یا همان ام‌وی‌ام X۲۲ فیس‌لیفت است. نسخه جدید با نام ۳X پلاس راهی بازار چین خواهد شد.

تصاویر منتشر شده  نشان می‌دهد در طراحی این نسخه، چری نگاهی دقیق به محصولات اخیر هیوندای به‌ویژه مدل‌های کونا و سانتافه داشته، زیرا دماغه خودرو به‌وضوح کراس‌اوورهای جدید هیوندای را در ذهن تداعی می‌کند.

تغییرات ظاهری فیس‌لیفت ام‌وی‌ام X۲۲ نسبت‌به نسخه اصلی

در نمای جانبی این خودرو تغییر خاصی رخ نداده و فرم کلی خودرو مانند نسخه قدیمی این خودرو است. اما در نمای عقب طراحان در شکل سپر بازنگری و خروجی اگزوز را با آن یکپارچه کرده‌اند. نکته جالب‌توجه در این بخش، دو خروجی اگزوز است که احتمالا هر دو آنها نقش تزئینی دارند. چراغ‌ها به دو قسمت اصلی تقسیم شده‌اند.  بخش بالایی که چراغ‌های روز را در بر می‌گیرد، به شکل یک نوار نازک بر لبه کاپوت تعبیه شده است. اما بخش پایین که ابعاد بزرگ‌تری دارد، شامل چراغ‌های اصلی و پروژکتورها هستند.

این سبک از طراحی به‌تازگی ازسوی تعدادی از خودروسازان درحال اجراست.  اما باید گفت چری در فیس‌لیفت تیگو۲ یا همان ام‌وی‌ام X۲۲ نیوفیس بیشتر از هیوندای الگوبرداری کرده است، زیرا خودروهایی همچون نسل جدید سانتافه و کونا دقیقا همین چهره‌ را دارند!

جلوپنجره ام‌وی‌ام ‌X۲۲ جدید همچنان به سبک تولیدات قبلی چری، شش‌ضلعی است، اما ابعاد آن در مقایسه با گذشته بزرگ‌تر شده و برای تزیین آن از نگین‌های شش‌ضلعی کرومی استفاده کرده است. این جلوپنجره در فیس لیفت جدید خودرو چری تیگو ۷ هم دیده می‌شود.

ایکس۲۲ در مدل‌های قبلی نیز خودرویی جذاب و دوست‌داشتنی بود. اما اکنون به نظر می‌آید با پوزه جدیدی که برای آن طراحی کرده‌اند، اسپرت‌تر، عضلانی‌تر و بسیار جذاب‌تر از نسخه قبلی است. گلگیر جلو این خودرو به‌تناسب حجیم شدن سپر و پوزه خودرو بازطراحی شده البته در جزئیات ظاهری همچون ریل‌های سقفی و دستگیره درها تغییر چندانی احساس نمی‌شود.  اما آینه‌ها طرح جدیدی به خود گرفته‌اند که شبیه آینه‌های خودرو چریآریزو۵ به‌نظر می‌رسند. رکاب زیر درها در نسخه جدید ایکس۲۲ هم اندکی تغییر کرده اما طراحی درِ صندوق عقب تغییری نداشته است و فقط دو فلاپ جدید به کناره‌های شیشه عقب اضافه شده تا تکمیل‌کننده بال عقب خودرو باشند.

تغییرات کابین

کمپانی چری در کابین ایکس ۲۲ جدید تغییرات نسبی در نظر گرفته است تا حال‌وهوای تازه‌ای به فضای آن ببخشد. طرح کنسول و داشبورد به کلی عوض شده است. البته دریچه‌های تهویه از نظر محل قرارگیری مشابه نسل قبل هستند. اما کنسول‌مرکزی با چرخش چنددرجه‌ای، حالت راننده‌محور یافته است تا ارگونومیک‌تر باشد. 

در تصاویر منتشرشده از این خودرو می‌توان فهمید چری قصد دارد در مدل جدید تیگو ۲ از یک نمایشگر بزرگ‌تر ۹.۵ اینچی استفاده کند. دامنه تغییرات کابین چری ۳Xپلاس یا همان ام‌وی‌ام X۲۲ فیس‌لیفت محدودتر است. اما با کمی دقت بیشتر می‌توان مواردی مثل جایگزینی فرمان Dشکل با فرمان استاندارد و استفاده از نمایشگرهای جدید، بزرگ‌تر شدن نمایشگر یا سیستم مالتی‌مدیا، سیستم اینفوتینمنت، بازنگری در چیدمان دکمه‌های کنترلی، تغییرشکل جزئی داشبورد و همچنین دریچه‌های سیستم تهویه را به وضوح دید.

طبق مشخصات به‌دست‌آمده چری ممکن است تیگو۲ جدید را با ترمز پارک الکتریکی عرضه کند. اگرچه در تصاویر منتشرشده از مدل‌های اولیه، همچنان اهرم ترمزدستی در کابین مشاهده می‌شود.

مشخصات فنی

درباره مشخصات فنی و پیشرانه‌های احتمالی ام‌وی‌ام X۲۲ فیس‌لیفت فعلا اطلاعاتی دقیقی در دست نیست، ولی به احتمال زیاد شاهد تغییرات خاصی در این بخش‌ها نخواهیم بود. در این صورت چری ۳X پلاس نیروی خود را از موتور ۱.۵ لیتری سابق دریافت خواهد کرد. 

برخی رسانه‌ها مدعی شدند پیشرانه این خودرو با اعلام خروجی این موتور در چری ۳Xپلاس از ۱۰۵ به ۱۱۶‌اسب‌بخار افزایش یافته است. به احتمال زیاد تیگو ۲ جدید همچنان با گیربکس ۵سرعته‌دستی و ۴‌سرعته اتوماتیک روانه بازار می‌شود. البته گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استفاده چری از گیربکس CVT در ایکس ۲۲ وجود دارد. درنهایت باید دید مدیران‌خودرو چه زمانی این خودرو را معرفی و روانه بازار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =