لنت ترمز

مطمئنم اگر سازمان همین حالا ۱۰ استاندارد جدید را برای تولید لنت اجباری کند، صدای بسیاری از تولیدکنندگان درمی‌آید. چراکه از عمر تدوین‌ برخی از استانداردهای فعلی، بیش از۲۰ سال است که می‌گذرد.

اجرای استانداردهای روز در تولید هر محصولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درهمین راستا استانداردهای خودرویی نیز طی سال‌های اخیر به‌صورت پلکانی افزایش یافته و در هر مرحله بر تعداد آن‌ها افزوده شده است. این وضعیت درخصوص استانداردهای تولید لنت نیز حاکم است. هرچند به‌عقیده یکی از کارشناسان این حوزه، برخی شرکت‌ها از اجرای استانداردهای جدید خودداری می‌کنند و همچنان با چند استاندارد قدیمی مبادرت به‌تولید می‌کنند. موردی که سبب می‌شود درصورتی که استانداردهای جدید در این حوزه اجباری شود، بسیاری از ارائه محصول روز بازبمانند.

در همین زمینه میترا علیپور، مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمای پژواک‌صنعت» به‌ «دنیای ‌خودرو» می‌گوید: «برخی تولیدکنندگان حاضر نیستند استانداردهای جدید را اجرایی کنند و با این کار به‌نوعی دست خودشان را بسته‌اند.»

وی درخصوص اینکه چرا برخی تولیدکنندگان لنت از اجرای استانداردهای جدید استقبال نمی‌کنند، اظهار می‌کند: «درحال حاضر برخی حتی برای اجرای یکی، دو استاندارد نیز با مشکل مواجه‌اند و واحدهای بسیار کمی می‌توانند استانداردهایی را که در ای‌سی‌آر ۹۰ آمده و اجرای آن بسیار حیاتی است، پاس کنند.»

مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمای پژواک‌صنعت» با بیان اینکه وقتی برخی تولیدکنندگان لنت‌ترمز نمی‌توانند یک استاندارد را پاس کنند، چگونه می‌خواهند ۱۵استاندارد دیگر را پاس کنند، درخصوص آزمون‌هایی که آن‌ها باید بگذرانند، می‌افزاید: «در این حوزه بحث مربوط به‌تراکم، انبساط حرارتی، PH، چگالی، داینامومتری، وزن و همچنین مقاومت در مقابل مایعات مطرح است. به‌خصوص در شرایط آب‌وهوایی فعلی بحث مقاومت در مقابل مایعات بسیار حیاتی است.»

میترا علیپور همچنین درپاسخ به‌این پرسش که آیا این تست‌ها درخصوص لنت‌های وارداتی‌ نیز انجام می‌شده یا خیر؟ می‌گوید: «نظر به‌اینکه واردات لنت بیشتر مربوط به‌قطعه‌سازان می‌شد، ما بیشتر لنت‌هایی را تست می‌کردیم که وارد خط تولید خودروسازان می‌شد. به‌همین دلیل آن‌ها مجبورند تعداد بیشتری از استانداردها را رعایت کنند.»

وی با تاکید بر اینکه بحث مقاومت در برابر مایعات، انبساط حرارتی و ضریب انتقال حرارت جزو مواردی بود که قطعه‌سازان درخواست آزمایش آن را داشتند، درخصوص استانداردهای جدید تصریح می‌کند: «مطمئنم اگر سازمان همین حالا ۱۰ استاندارد جدید را برای تولید لنت اجباری کند، صدای بسیاری از تولیدکنندگان درمی‌آید. چراکه از عمر تدوین‌ برخی از استانداردهای فعلی، بیش از۲۰ سال است که می‌گذرد.»
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =