بازار خودرو

باتوجه به ادامه روند کاهش قیمت‌ها در تعطیلات دوهفته‌ای نمایشگاه ‌داران خودرو؛ برخی فروشندگان از ترس کاهش بیشتر بهای خودرو از طریق کانال‌ های خود در فضای مجازی دورکاری می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، باتوجه به شرایط کنونی، بازار خودرو با اعمال محدودیت‌های کرونایی به تعطیلات 2 هفته‌ای رفته است بنابراین قیمت‌ها در این بازار همچنان سیر نزولی دارند تا جایی که بسیاری‌از فروشندگان با ترس و نگرانی از ضرر بیشتر به قرنطینه رفته‌اند. 

اتفاقی که بسیاری از فروشندگان خودرو را مجبور به دورکاری کرده است تا این روزها از طریق فضای مجازی مشتریان را نسبت‌به خرید خودرو مجاب کنند و با دریافت مبلغی به‌عنوان بیعانه اندکی به آرامش خیال بابت فروش خودروهایشان دست یابند. 

این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که تا قبل از اعمال محدودیت‌های کرونایی و اعلام تعطیلی دو هفته‌ای ازسوی ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ بازار خودرو در خواب عمیقی فرو رفته بود و باتوجه  به رکود موجود در این بازار عملا معامله‌ای انجام نمی‌شد. حال در شرایط تعطیلی که قطعا با محدودیت‌های زیادی همراه است، فروشندگان خودرو از بازار چه انتظاری دارند؟

البته کارشناسان و فعالان، بازار خودرو را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند و معتقدند تا وقتی نرخ ارز تثبیت نشود، شاهد رونق بازار نخواهیم بود، این در حالی است که باتوجه به تصمیمات جدید دولت و افزایش محدودیت‌های کرونایی و همچنین تعطیلی نمایشگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود در دو هفته آینده رکود در بازار خودرو تشدید شود.

این در ‌حالی است که هفته گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران با بیان این که مردم از ترس ضرر بیشتر فعلا دست از خرید کشیده‌اند، گفت: «رکود ادامه‌دار بازار خودرو از ماه‌های گذشته، عملا معاملات را در این بازار قفل کرده است، هر روز رکود شدیدتر می‌شود و در این شرایط؛ خریداران و فروشندگان از ترس زیان بیشتر دست از خریدوفروش کشیدند.» 

آنچه این روزها بیشتر در بازار خودرو دیده می‌شود خریدارانی هستند که به‌دلیل کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از ضرر دست از خرید کشیده‌اند. همچنین نوسانات نرخ ارز سبب شده است ترس مردم از خرید خودرو بیش‌از هفته‌های گذشته باشد، زیرا نگرانند با خرید خودرو باردیگر قیمت‌ها کاهش خواهند یافت. اما در این بین افرادی هم هستند که به‌دلیل خرید خودرو در روزهای اوج قیمت، با ضرر هنگفتی مواجه شده‌اند بنابراین مجبور هستند از هر روشی برای فروش خودروهایشان استفاده کنند. اما روشی که درحال‌حاضر پیشِ‌روی فروشندگان خودرو در شرایط کنونی بازار و تعطیلی دوهفته‌ای وجود دارد، آگهی فروش خودروهای موجود است تا خریداران را در شرایط روند نزولی قیمت‌ها وسوسه کنند.

طی هفته جاری همچون هفته‌های گذشته بازار خودرو در رکود کامل به‌سر می‌برد به‌گونه‌ای که در این مدت خرید و فروشی در بازار انجام نشد. ازسوی‌دیگر محدودیت‌های کرونایی، این بازار را نسبت‌به‌ هفته‌های گذشته به کما فرو برده است. طی دو هفته گذشته قیمت خودرو به‌طور متوسط با افت سنگین 25‌درصدی همراه بود. بااین‌حال خریداران منتظرند با روند کاهش نرخ ارز که هر از گاهی دوباره افزایش می‌یابد، ببینند سرانجام در بازار خودرو چه اتفاقی خواهد افتاد.

البته در بخش تقاضا همچنان امید برای کاهش قیمت وجود دارد. درواقع همان اتفاقی که در بازار خودروهای داخلی رخ داده است، در بازار وارداتی نیز روی می‌دهد، بنابراین انتظاری برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و رونق دوباره خرید و فروش را با چنین روند نزولی وجود ندارد. در شرایط فعلی با قاطعیت می‌توان گفت بازار؛ غیرقابل پیش‌بینی است و تازمانی‌که نرخ ارز تثبیت نشود، شاهد رونق و ثبات قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود.

عدم افزایش دوباره قیمت خودرو در آینده نزدیک تاحدی می‌تواند امید را به بازار خودرو تزریق کند. با این حال در بازار کنونی خودرو؛ این مشتریان هستند که تصمیم می‌گیرند خودروها را با چه قیمتی خریداری کنند، به همین دلیل قیمت‌ها ثابت نیستند و درصورت انجام معاملات، نرخ‌ها به صورت توافقی هستند.

ازسوی‌دیگر در شرایط کنونی بازار خودرو کشور، خرید یک خودرو ایرانی از کارخانه به بخت و اقبال‌ گره خورده است و مصرف‌کنندگان واقعی باید چشم امیدشان به قرعه‌کشی خودروسازان باشد تا شاید اسم آنان انتخاب شود و بتوانند یک خودرو صفرکیلومتر خریداری کنند. با این حال  بین متقاضیان شرکت‌های خودروسازی، دلالانی هم وجود دارند که شناسایی آنان تقریبا غیرممکن است. این افراد پس از برنده شدن و دریافت خودرو جدید، آن را بدون سند وارد بازار می‌کنند. چنین اتفاقاتی می‌توانند بیش‌از هر زمان دیگری به بازار لطمه بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =