بازار خودرو

با کاهش نرخ ارز و پیروی بازار خودرو از این کاهش، قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفت و در تعطیلات دو هفته‌ای، شاهد کاهش 10درصدی قیمت خودروها اعم‌از داخلی، خارجی و مونتاژی بودیم. 

به گزارش «اخبار خودرو»،با کاهش نرخ ارز و پیروی بازار خودرو از این کاهش، قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفت و در تعطیلات دو هفته‌ای، شاهد کاهش 10درصدی قیمت خودروها اعم‌از داخلی، خارجی و مونتاژی بودیم. 
البته می‌توان گفت احتمالا شاهد تثبیت قیمت‌ها در هفته‌های آینده خواهیم بود. درحال‌حاضر برخی افراد که در ماه‌های گذشته سرمایه‌هایشان را به سمت بازار خودرو آورده بودند، فروشنده هستند، اما در بازار خریداری وجود ندارد. زیرا خریدوفروش خودرو نیز مانند معاملات دیگر از تناسب بین خرید کالا و عرضه در بازار پیروی می‌کند. زمانی‌که خریدار خودرویش را ارزان بخرد، به‌دنبال آن عرضه ارزان را هم خواهیم داشت اما اگر آن را به قیمت بالایی خریداری کرده باشد، سعی می‌کند با نرخ بیشتری خودرو را به فروش برساند. ازآن‌سو، بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارهای سرمایه‌ای همچون سکه و مسکن، با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد. به‌همین‌دلیل است که با افزایش یا کاهش نرخ ارز شاهد جهش یا افت قیمت خودرو هستیم، اما نکته‌ای که درحال‌حاضر به وضوح دیده می‌شود، عدم مراجعه خریداران به بازار خودرو به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها به دنبال کاهش نرخ ارز در کشور است.
به‌عبارتی باید گفت ازآنجا که با آغاز محدودیت‌های کرونایی همه صنوف غیرضروری تعطیل شده‌اند و  آن‌طور که شنیده می‌شود این تعطیلات تا 20آذرماه تمدید خواهد شد، چون فروشندگان خودرو در گروه دوم قرار دارند، از این قاعده مستثنا نیستند، البته به‌طورکلی تاحدی بازار خودرو تعطیل شده است. اما آنچه در این شرایط روی داده، برخی فعالیت‌ها و معاملات است زیرا کاملا صفر شده‌اند و شکل نمی‌گیرند. 
بنابراین باتوجه به این که بازار خودرو با عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی ارتباط مستقیم دارد، به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها نخواهیم بود و روند کاهشی تا رسیدن به ثبات ادامه پیدا کند.
البته از طرفی برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند نمی‌توان به این روند چندان دلخوش بود. زیرا درحال‌حاضر در دوران قرنطینه دوهفته‌ای به سر می‌بریم و از آنجا که در این مدت مراکز تعویض پلاک‌تعطیل هستند و امکان تعویض پلاک خودرو وجود ندارد، بنابراین بسیاری از خریداران و فروشندگان فعالیت ندارند. نکته دیگر در زمینه کاهش قیمت‌ خودرو به سطح تقاضا بازمی‌گردد. 
شاهد این مدعا، قرعه‌کشی‌های فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و سایپاست، زیرا آمار نشان می‌دهد میزان تقاضا برای شرکت در این شرایط به هیچ عنوان کاهش نیافته و حتی تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده چندبرابر میزان تحویل خودرو به مشریان است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرایط سختگیرانه‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان اعمال می‌شود و تمامی راهکارها برای کنترل تقاضای مصرف‌کننده ناکام بوده است. البته کاهش قیمت خودرو در آبان‌ماه، براساس پیش‌بینی‌ها روند نزولی خود را تا پایان ماه حفظ کرد. از دلایل مهم این امر می‌توان به کاهش ریسک‌های اقتصادی در کشور اشاره کرد. آنچه مشخص است طی سه‌سال گذشته همراه با تورم انتظاری، موتور خریدهای غیرمصرفی در بازار خودرو با دور تند حرکت می‌کرد. 
البته از اواسط آبان‌ماه و با کاهش قیمت در بازارهای سکه، ارز و کاهش نرخ مسکن، بهای خودرو نیز در مسیر نزولی  قرار گرفت؛ به‌طوری‌که بخشی از حباب این بازار در آبان‌ماه تخلیه شد. اما متاسفانه هرچند که قیمت‌ها در بازار شکسته می‌شود اما همچنان آمار انجام معاملات خرید و فروش در بازار صفر است.
ریزش قیمت خودرو که از اواسط آبان‌ماه همراه با افت نرخ ارز آغاز شد، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرده است. 
هرچند از سرعت کاهش 15 تا 20‌درصدی قیمت‌ها در اواسط آبان کاسته شده است اما روند کاهشی آن همچنان ادامه دارد به‌طوری‌که اواخر همین‌ماه به حدود 20درصد رسید. آنچه مشخص است در آبان‌ماه قیمت‌ در بازار خودرو تحت‌تاثیر کاهش انتظارات تورمی، نزولی شد. البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال قیمت‌ها افزایش پیدا نکند. زیرا اواسط آبان‌ماه و همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا و به دنبال آن نزولی شدن نرخ ارز، بسیاری از بازارها ازجمله خودرو کاهش قیمت را به خود دید؛ به‌طوری‌که حباب خودرو که از ابتدای سال متورم شده بود به سرعت خالی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =