آریا

حدس برخی کارشناسان این است که انجین ۲لیتری GDI مدنظر سایپا به‌صورت حدودی قادر به قدرت‌نمایی ۱۸۰اسب‌بخاری و گشتاور ۲۱۰نیوتون‌متری خواهد بود. اگر این حدسیات درست باشند، شتاب صفر تا ۱۰۰ آریا با موتور GDI ۲هزارسی‌سی کمتر از ۱۱ثانیه و مصرف ترکیبی آن حدود ۷.۵لیتر خواهد بود

یکی از جذاب‌ترین خبرها درخصوص محصولات آتی بازار که در سال ۱۴۰۲ آن‌ها را در خیابان‌ها و جاده‌های کشور ملاقات خواهیم کرد، خبری است که مدیرعامل سایپا درباره کراس‌اوور ایرانی این گروه خودروسازی یعنی آریا اعلام کرد.

محمدعلی تیموری گفت: «خودرو جدید آریا با موتور GDI به بازار عرضه خواهد شد و تلاش خواهیم کرد کیفیت را در محصولات جدید به نحوی بالا ببریم که بتوانند همه استانداردها را دریافت کنند.»

وی با بیان اینکه طبق وعده‌های پیشین، گروه خودروسازی سایپا تا بهمن‌ماه سال آینده ۸ مدل خودرو جدید عرضه خواهد کرد، افزود: «تا اوایل فصل تابستان سال آینده ۶ مدل خودرو گروه خودروسازی سایپا آماده عرضه خواهد شد. ازجمله خودرو آریا که با تغییر قوای محرکه با موتور ۲لیتری میتسوبیشی و تبدیل داشبورد سخت به نرم آن با بالاترین کیفیت و با گارانتی ۵ ساله عرضه خواهد شد.»

یک تغییر غافلگیرکننده

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حالی در جدیدترین اظهارات خود از عرضه کراس‌اوور آریا با پیشرانه ۲لیتری GDI (تزریق مستقیم سوخت) میتسوبیشی خبر داده است که تا پیش‌ازاین انتظار می‌رفت پیشرانه‌های ۱.۵لیتری توربو M۱۵TC متعلق به سدان شاهین و ۱.۶لیتری ME۱۶ (نسخه سایپایی موتور TU۵ پلاس) در سینه کراس‌اوور آریا قرار گیرد. اما تیموری در اظهاراتی غافلگیرکننده خبر از ارائه این خودرو با پیشرانه ۲لیتری GDI میتسوبیشی داد. بنا بر اطلاعات منابع آگاه، این پیشرانه توسط میتسوبیشی طراحی‌شده و به‌صورت تحت‌لیسانس در چین تولید می‌شود.

گمانه‌زنی‌های بسیاری در روزهای اخیر درخصوص توان تولیدی این موتور انجام شده است. حدس برخی کارشناسان این است که انجین ۲لیتری GDI مد نظر سایپا، در حالت تنفس طبیعی (بدون بهره‌گیری از سیستم پرخوران یا توربوشارژ)، به‌صورت حدودی قادر به قدرت‌نمایی ۱۸۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۲۱۰نیوتون‌متری خواهد بود که بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. اگر این حدسیات درست باشند، شتاب صفر تا ۱۰۰ آریا با موتور GDI ۲هزار سی‌سی کمتر از ۱۱ ثانیه و مصرف ترکیبی آن حدود ۷.۵لیتر خواهد بود. همچنین استاندارد آلایندگی آریا با این پیشرانه، یک پله ارتقا یافته و به یورو۶ خواهد رسید.

پس تا این‌جای کار مطمئن هستیم که با شتاب، سرعت و کشش بسیار خوبی روبه‌رو خواهیم بود که کراس‌اوورهای این رده قیمتی یا کمی بالاتر را به چالش دعوت می‌کند.

در هر صورت، می‌توان کراس‌اوور سایپا آریا را اولین خودرو ملی با موتور GDI محسوب کرد؛ پیش از این خودروهایی مانند کیا سورنتو، رنو تلیسمان، ام‌جی جی‌اس، هیوندای سانتافه و... با این موتور به ایران وارد شده بودند و پیشرانه برخی خودروهای مونتاژی مانند پژو ۲۰۰۸، کی‌ام‌سی کی۷ و جی۷، تیگو۸ پرو و... هم از همین نوع هستند. اما آریا نخستین خودرو ملی مجهز به این پیشرانه خواهد بود.

گفتنی است؛ در موتورهای GDI (پاشش سوخت مستقیم)، بازدهی پیشرانه و سوخت ۱۵درصد بیشتر و میزان گازهای خروجی ۲۵درصد کمتر است.

طراحی بدنه و کابین آریا

آریا از طراحی زیبا و اصولی بهره می‌برد که با استفاده از خطوط پویا و مولفه‌های مد روز، موفق شده است چهره‌ای امروزی را به تصویر بکشد. حالت کلی بدنه آریا شباهت زیادی به شاهین دارد که با توجه به اشتراک پلت‌فرم طبیعی است، اما با کمی دقت به فرم سپرها، ابعاد رینگ‌ها و مدل چراغ‌های عقب متوجه می‌شویم که سایپا سعی داشته است نسخه کراس‌اوور SP۱۰۰ را با ظاهر خشن‌تر از مدل سدان روانه بازار کند. در واقع می‌توان این‌طور برداشت کرد که آریا با طراحی جوان‌پسندانه‌تری نسبت به نسخه سدان خود یعنی شاهین، جوانان و بانوان را به‌عنوان مشتریان خود هدف گرفته است.

درمجموع آریا یک کراس‌اوور خوش قیافه محسوب می‌شود و نشان از پیشرفت تیم طراحی سایپا در سال‌های اخیر دارد. گرچه در داخل کابین آریا نیز با فضایی مشابه شاهین روبه‌رو هستیم، اما به‌واسطه ارگونومی قابل قبول و فضاسازی مناسب می‌توان نمره قبولی را به آن اعطا کرد؛ به‌ویژه آن‌که به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، جنس داشبورد آریا نیز برخلاف دیگر محصولات داخلی به‌جای پلاستیک خشک، از متریال نرم خواهد بود.

سایپا همچنین سعی کرده است با استفاده از نشانگرهای اسپرت پشت‌آمپر، نمایشگر مرکزی با سایز قابل قبول و آپشن‌هایی نظیر سانروف، شور و حال مدرنی را در فضای داخلی آریا ایجاد کند. قرار است در آینده نیز نسخه‌های فول‌اتومات آریا با تریم جدید داخلی و روکش‌های چرمی به بازار عرضه شوند.

امکانات و تجهیزات آریا

آریا ابتدا با امکانات قابل‌قبولی نظیر کیلس و استارتر دکمه‌ای، نمایشگر ۷اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک‌کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دی‌لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی برقی (مجهز به سیستم تاشوبرقی)، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضدسرقت، کامپیوتر سفری، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر فشار باد تایرها، هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس روانه بازار می‌شود. اما قرار است در آینده گزینه‌های تکمیلی ازقبیل کیسه‌های هوای جانبی، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در شیب، صندلی برقی راننده، کروزکنترل، رینگ‌های بزرگ‌تر و نمایشگر بزرگ‌تر نیز به تیپ‌ فول این محصول اضافه شوند تا آریا توان رقابت با خودروهای روز را به‌دست آورد. ‌از نظر ایمنی هم باید گفت پلت‌فرم SP۱OO آریا امنیت قابل قبولی دارد و حتی در ضربات جانبی مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    8 5
    الان همین ماشین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون قیمت دارد کی دلش میاد این همه پول بی زبون رو بده برای این ماشین به درد نخور آدم ۶۰۰ میلیون پول میده بهترین ماشین رو می خره
    • ساشا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      5 1
      با600میلیون. بهترین ماشین رو میشه خرید؟ منظورتون کدوم ماشینه، ما هم بخریم
  • سعید IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    8 7
    موتورش رو ژاپن و چین ساختند قطعات یدکی اش هم تا حدود زیادی ساخت چین هست پلتفرمش هم مال خودروهای خارجی هست دیگه کجاش رو سایپا ساخته به نظرم تایرهاش و پیچ هاش رو سایپا ساخته اسمش رو گذاشته خودروی ملی ساخت سایپا هههههههههه
    • حسین IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 3
      زدی رفته بالا
    • اهبرخان IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 1
      دوست عزیز الان بسیاری از خودروسازهای مطرح دنیا نیز این کار می کنند. چه ایرادی داره.
    • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      3 1
      پلتفرمش sp100 سایپاست و بقیخ چیز هاش هم ایرانیه فقط موتورش ایرانی نیست
    • اشکان GB ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 0
      پلتفرمش توسعه یافته سایپاست
  • ممد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 2
    موتور m15 پراید حرف اول و آخر سایپا و باند بازا
  • 0872892743 IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 1
    حیف ایران وایرانی با این همه نابغه و منابع هنوز دنبال واردات واون هم از چین وای به ایران وایرانی بله مسیولیت جند روزه است وزمان خوردن کم چرا باید سرمایه گذاری کنند برای دیگران.سفره الان پهنه باید خورد فردا دیره
  • نادر IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 3
    ماشین ایرانی مفت نمیرزه خودم ایرانی سوارم کیفیت نداره
  • امید IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 1
    بزک نمیر بهار میاد هر چه تا الان وعده دادن چه شد که قرار باشه، بعدش بشه
  • رضا IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 2
    حتماقیمتش هم ملیاردی میزارید که خوب سود ببرید.
  • ساسان IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 1
    قیمت خدا تومان خدا لعنتتون کند
  • بهزاد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 1
    اشغالی دیگر از خودروسازی انحصاری
  • محمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 2
    موتور دولیتری روی این تخم مرغ؟ حتما انتظار توربو هم دارید!😆😀😃
  • خسرو IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 1
    هر خودرویی که ساخته بشه چه وارد بشه امثال من نسل سوخته شدیم توان خرید هیچ یک از اینا رو نداریم. آتیش بگیره کارخونه خودرو سازیتون ..
  • قدرت طهماسبی IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    تمام مدل های خودرو را بزنید ما حدود ۲۰ مدل طراحی داریم حداقل جیپ ، وانت ، پیکاپ ، اسپورت ، دو در ، سه در ،استیشن و نیم شاسی ، شاسی بلند ، آف رود ، صندوق دار و .... تنوع محصول داشته باشید و حتی سفارش جانبازان و معلولین و سفارش خاص طبق خواسته مشتری
    • . IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      زهی👍👍👍
  • صادق IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 1
    والله من شاهین ۱۴۰۱ دارم اصلا راضی نیستم ایرانی جنس ایرانی ......
  • جاوید IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 2
    من نظرات کاربراتونو خوندم همه به اتفاق از خودرو و خودرو سازی ملی مایوسند والا بنظر من خود و سازای ملی رو باید با یه کشتی تفریحی به اقیانوس برد و همشونو غذای کوسه ها کرد
  • ایرانم IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    2 2
    بک انتقاد تند به نگارنده‌ی گرامی نوشتار بالا دارم . میشد بیشتر از کلمات فارسی استفاده کرد ؛ یکسری هاشون دیگه خیلی همهگیر هستند مانند انجین=پیشران
  • اکبر اسدی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 1
    بازار انحصاری خودرو کاملا توسط اشغال های بزک کرده چینی تصاحب شده است،کدام خودروی ایرانی؟؟؟؟!!!!!! تنها راه لغو انحصار در تولید و واردات خودرو است
  • مهدی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 0
    اگر گمانه زنی به واقعیت تبدیل بشه و موتورgdi2000روی این ماشین که قلب تپنده بسیار پر بازده هست با قدرت دنا پلاس رو میخوره گشتاور 210نیوتن متر با 180اسب بخار ولی چرا گشتاور پایین تر است به نسبت hp .
  • صمد آقا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 1
    جای تاسف داره که از قطعات میتسوبیشی و چین صحبت میکنن ، بعد ادعای خودروی ملی رو میکنن. بابا دست بردارید از این همه تزویر و خیانت. چرا روی جوون های نابغه و دلسوز این مملکت حساب باز نمیکنید که خودرو بزنن بهتر از راوفور!!!!!؟؟؟؟ خدا ازتون نگذره که فقط کارهایی میکنید که مایه ی ننگ و خجالته. تلخی رو خوب بلدید ، شیرین بودن کار شما نیست.
  • یک کاربر IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 1
    من بنظرم اگر همان me16 ارتقا یافته بود بهتر بود چون تامین قطعات یدکی tu5 در ایران راحت تر هست . مطمئنا تامین زنجیره چینی میتسوبیشی کمتر و تولید انبوه و داخلی سازی ان کم صرفه تر هست. اگر موتور میتسوبیشی با شرط انتقال تکنولوژی بیاید خوب هست . مگر نه دام چینی ها برای وابستگی هست . خطوط تولید بدون صرفه اقتصادی که ده ها نوع موتور مختلف تولید میکنند که وابستگی واردات بالاست. واردات تکنولوژی موتور بصرفه تر برای صادرات اینده است
  • یه بنده خدا IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    دارن خودش یه تکونی میدن ببینم چی میشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

آخرین اخبار