دیپال SL۰۳

نکته بسیار مهم در طراحی این فست‌بک اسپرت چینی این است که به‌لطف طراحی کوپه، ابعاد و اندازه آن طوری در نظر گرفته شده که فضای کاملا راحتی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

طراحی اسپرت با الگوبرداری از آئودی

کمپانی چانگان به‌عنوان یکی از خودروسازان موفق چینی در بازار جهانی با عرضه محصولات اسپرت و به‌روز، قصد رقابت با هموطنان خود را دارد. این کمپانی، برند اسپرت زیرمجموعه‌ای خود را با نام دیپال معرفی می‌کند.

به‌عبارت دیگر، دیپال برند اسپرت زیرمجموعه چانگان است که با استفاده از خط‌مشی آن، به‌طراحی و تولید محصولات اسپرت مشغول است. بر این اساس یکی از محصولات این برند که اخیرا در نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو به‌نمایش درآمد، دیپال SL۰۳ بود. در نگاه نخست، این خودرو سدان فست‌بک ویژگی‌های اسپرت خود را به هر بیننده‌ای القا می‌کند.

با نگاهی به‌پروفیل این سدان فست‌بک، شاهد طراحی اسپرتی شبیه طراحی محصولات آئودی هستیم. کمپانی آئودی نخستین خودروسازی بود که با استفاده از خطوط تیز و فرمت کوپه، سدان‌های اسپرت را به‌بازار جهانی عرضه کرد.

با نگاهی دقیق به‌پروفیل SL۰۳ می‌توان آن را کمی مشابه آئودی A۷ دانست. شیب سقف و حالت کوپه این خودرو، چنین حسی را در بیننده تداعی می‌کند. استفاده از سطوح منحنی و خطوط تیز، در بخش عقب خودرو منجر به‌ایجاد حجمی ماهیچه‌ای شده است.

ترکیب سطوح منحنی و خطوط تیز، در کنار تناسبات عالی تایر با رینگ‌های ۱۹ اینچی آیرودینامیکی نسل جدید، کاراکتر نافذ و جذابی به‌این سدان فست‌بک بخشیده است. دیپال SL۰۳ به‌عنوان یک سدان فست‌بک شناخته می‌شود؛ پوزه نسبتا کشیده به‌همراه شیب سقف و پشت کوتاه، این ویژگی را به‌این خودرو بخشیده است. در نمای جلو نیز شاهد یک طراحی بسیار جسورانه و اسپرت هستیم.

استفاده از خطوط تیز روی کاپوت و دماغه، چراغ‌های L شکل کشیده که LED دی‌لایت و چراغ راهنما را در بر می‌گیرد و طراحی ورودی‌های هوای عمودی که در کنار چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند، چهره تهاجمی و خشنی به‌این خودرو می‌بخشند.

دیپال SL۰۳؛ تنها فست‌بک اسپرت هیبریدی ایران

اگرچه طراحی چراغ‌های اصلی درون سپر و زیر چراغ‌های کشیده L شکل هستند و با ترند روز طراحی هماهنگی دارند، اما اگر چراغ اصلی، درون چراغ‌های L شکل طراحی می‌شد، جذابیت این خودرو دوچندان بود.

با نگاهی به‌نمای عقب دیپال SL۰۳ شاهد طراحی چراغ‌های یکپارچه و پیوسته هستیم. ابتدای چراغ‌ها به‌شکل مثلت است. فرم یکپارچه چراغ‌های LED میانی، شیب نسبتا زیاد شیشه عقب و حجم‌پردازی که خطی تیز روی درِ صندوق‌عقب ایجاد کرده، ظریف و زیبا به‌نظر می‌رسند.

دیفیوزر و اسپویلر یکپارچه بزرگ فعال روی درِ صندوق‌عقب همچنان یادآور محصولات آئودی است که سبب ایجاد هیجان بیشتر در نمای عقب دیپال SL۰۳ می‌شود. ناگفته نماند که این سدان فست‌بک اسپرت، دو ویژگی جالب دارد که به‌جذابیت بیشتر این خودرو می‌افزاید.

نخست این‌که درهای خودرو فریم‌لس (فاقد فریم دور شیشه) طراحی شده که در زمان باز شدن، بسیار هیجان‌انگیز است. همچنین دستگیره‌های پنهان i شکل که از درون سطح بدنه خارج می‌شود، حس لوکس و مدرن بودن این خودرو را دوچندان می‌کند. همین امر سبب شده است ضریب درگ در فست‌بک جذاب چانگان به ۰.۲۳ برسد. این عدد برای چنین خودرویی فوق‌العاده است و در مصرف بهینه‌ سوخت نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.

کابین مدرن با تجهیزات جدید

در زمان ورود به‌کابین دردانه چانگان و قرارگیری در پشت فرمان این سدان فست‌بک، مدرن و اسپرت بودن این فضا به‌خوبی احساس می‌شود. نکته بسیار مهم در طراحی این فست‌بک اسپرت چینی این است که به‌لطف طراحی کوپه، ابعاد و اندازه آن طوری در نظر گرفته شده که فضای کاملا راحتی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. فاصله محوری این خودرو ۲۹۰۰ میلی‌متر، طول آن ۴۸۲۰ میلی‌متر، عرض این خودرو ۱۸۹۰ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۴۸۰ میلی‌متر است.

دیپال SL۰۳؛ تنها فست‌بک اسپرت هیبریدی ایران

بر این اساس شاهد فضای راحتی در یک سدان فست‌بک اسپرت هستیم. هرچند که قامت دیپال SL۰۳ برای افرادی با حداکثر قد ۱۸۳ سانتی‌متر مناسب است، اما برای افراد بلندقامت‌تر چندان جادار به‌نظر نمی‌رسد.

در زمان نشستن پشت فرمان این فست‌بک، نخستین پارامتری که بسیار خودنمایی می‌کند، ویژگی‌های مدرن آن است. یک نمایشگر ۱۰ اینچی افقی برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۵ اینچی افقی بزرگ که ارتفاع نسبتا زیادی با داشبورد دارد، این حس را در بیننده تقویت می‌کنند.

نکته بسیار مهم و هیجان‌انگیز این خودرو، چرخش صفحه‌نمایشگر ۱۵ اینچی سیستم اطلاعات-سرگرمی است که در زمان قرارگیری در پشت فرمان دیپال SL۰۳ به‌سمت راننده به چرخش در می‌آید و دقیقا مقابل چشمان وی قرار می‌گیرد تا کار کردن با آن راحت و ساده باشد.

طراحی داشبورد، کاملا ساده و مینیمال است. طراحی دریچه‌های افقی مستطیل‌شکل سرتاسری به‌همراه دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، گردش هوای خوبی را در کابین به‌وجود آورده و هارمونی مناسبی با طراحی فرم داشبورد دارد. از سوی دیگر طراحی کنسول شناور و کاملا کاربردی این خودرو که در بخش مرکزی قرار گرفته، بسیار قابل توجه است.

یک پد شارژ وایرلس برای گوشی هوشمند به‌همراه جالیوانی نیز در این بخش تعبیه شده است. از جزئیات فضای داخلی می‌توان به‌کیفیت عالی پلاستیک نرم استفاده‌شده در بخش بالای داشبورد، چرم مصنوعی رودری‌ها و صندلی اشاره کرد که مهر تاییدی بر کیفیت بالای مونتاژ چانگان در این فست‌بک است.

اگرچه این خودرو در مدت‌زمان بسیار محدودی در غرفه گروه خودروسازی سایپا توسط «دنیای‌خودرو» مورد بررسی قرار گرفت، اما عایق‌بندی کابین از نظر صدا و طراحی صندلی‌ها بسیار مناسب بود.

از سوی دیگر طراحان کمپانی چانگان برای دلنشین جلوه دادن فضای داخلی از نورپردازی LED نواری به‌همراه سقف بزرگ پانوراما استفاده کرده‌اند تا فضای داخلی دلنشینی را در اختیار سرنشینان قرار دهند. همچنین طراحی صندلی‌های جلو به‌گونه‌ای است که بدن راننده و سرنشین جلو را کاملا در بر می‌گیرد. این ویژگی در رانندگی‌های طولانی‌مدت سبب ایجاد رفاه بیشتر برای راننده می‌شود.

حالت اسپرت صندلی‌ها و غربیلک‌فرمان دوشاخه دی-کات رانندگی هیجان‌انگیزی را با این خودرو رقم می‌زند. از مهم‌ترین امکانات دیپال SL۰۳ می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی به‌همراه سیستم‌های الکترونیکی ترمز ضدقفل ABS، کمکی ترمز BAS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم توزیع نیروی ترمز میان چرخ‌ها EBD، سیستم آغاز حرکت در سربالایی، ۶ ایربگ، سیستم هشدار برخورد از جلو FCW، سیستم هوشمند ترمز اضطراری AEB، کروزکنترل تطبیقی و هوشمند ACC S&G، سیستم تشخیص عابرپیاده به‌صورت هوشمند و هماهنگی با ترمز اضطراری خودکار AEB-P، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، سیستم پایش نقاط کور، سیستم هشدار تغییر خطوط، سیستم هشدار برخورد از عقب، دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط تصاویر و سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و مجزا برای سرنشینان عقب اشاره کرد.

دیپال SL۰۳؛ تنها فست‌بک اسپرت هیبریدی ایران

قلب تپنده‌ دیپال SL۰۳

مهندسان بخش قوای محرکه کمپانی چانگان برای دیپال SL۰۳ پیشرانه هیبرید در نظر گرفته‌اند. یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی موسوم به JL۴۷۳QJ قلب تپنده بنزینی این سدان فست‌بک را تشکیل می‌دهد.

این پیشرانه در هماهنگی با یک موتور جریان متناوب AC مغناطیس با جریان میدانی متناوب، می‌تواند قدرتی برابر با ۲۶۲ اسب‌بخار را به‌صورت ترکیبی به‌ارمغان آورد. نکته بسیار مهم دیگر درباره گشتاور این خودرو است. موتور بنزینی ۱۴۱ نیوتون‌متر گشتاور و موتور الکتریکی ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند.

با این حساب می‌توان گفت قدرت و گشتاور تولیدی از دیپال SL۰۳ فراتر از نیازهای مالک خودرو خواهد بود. همین موضوع کافی است تا این فست‌بک جذاب ظرف ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

حداکثر سرعت رسمی این خودرو ۱۷۰ کیلومتربرساعت است. از مهم‌ترین ویژگی‌های‌ دیپال SL۰۳ می‌توان به‌توان پیمایش تمام‌الکتریکی ۱۶۵ کیلومتری آن اشاره کرد که بسیار کاربردی است.

برد مسافتی خودروهای هیبرید با یک بار شارژ و سوخت‌گیری، بسیار مهم است. کمپانی چانگان ادعا می‌کند با یک بار شارژ کامل باتری‌ها و سوخت‌گیری، این خودرو می‌تواند حداکثر تا ۱۲۰۰ کیلومتر را بپیماید. این پیمایش به‌کمک ظرفیت باتری لیتیوم-یونی ۲۸ تا ۳۹ کیلووات-ساعتی این خودرو فراهم می‌شود

ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به سبک چانگان

از مهم‌ترین ویژگی‌های دیپال SL۰۳ می‌توان به‌فرمان‌پذیری و پایداری عالی این خودرو اشاره کرد که با توجه به‌نصب فرمان برقی و مرکز ثقل نسبتا بالای این خودرو، باید شاهد یک خودرو پرفورمنسی عالی در کلاس خود باشیم.

همچنین استفاده از دستگیره‌های آیرودینامیکی i شکل در بهبود حرکت در سرعت‌های بالا و کمک به‌پیمایش تمام‌الکتریکی این خودرو موثر است؛ زیرا نیروهای بحرانی وارده بر سطح بدنه را بسیار کاهش می‌دهد.

همچنین در زمینه سواری باید گفت این خودرو به‌لطف تایرهای ۴۵/۲۴۵ با رینگ‌های نسل جدید آیرودینامیکی ۱۹ اینچی، سواری باکیفیتی را ارائه می‌دهد. درحال حاضر اطلاعاتی از قیمت و شرایط عرضه این خودرو از سوی گروه خودروسازی سایپا منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Zahrahesam IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    عالی
  • زهیرالدوله IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    2 3
    چه فایده طراحیش مثل آئودی ولی فنیش که ی لاستیک آئودی هم نیست ای کاش بازار ما هم مثل کشورهای حاشیه خلیج بود نه همش چینی چینی
    • ممد IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      3 3
      محض اطلاع الان اوناهم دارن چینی سوار میشن کم کم
  • علی رضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 1
    چرا فقط ما ملت ایران این شکلیم که همه جا خودمون رو همه چی فهم میدونیم؟ الان ممد از کجا میدونی اونا چینی سوار میشن؟ چند سال اروپا و آمریکا زندگی کردی که داری میگی؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

آخرین اخبار