مقایسه رنو کولئوس با تویوتا C-HR هیبرید

جایی که C-HR کیفیت ساخت بهتر و مصرف سوخت به‌مراتب کمتر را به‌خریدار ارائه می‌کند. در حالی که رنو کولئوس موتور بزرگ‌تر و قوی‌تری داشته که به‌لطف عدم‌وجود قوای محرکه الکتریکی و داشتن پیچیدگی‌های فنی کمتر دردسر کمتری برای مالک خود دارد

کولئوس، قدیمی‌تر!

در سال ۲۰۰۶ کمپانی رنو خودرو کولئوس را به‌عنوان نخستین کراس‌اوور خود معرفی کرد. کولئوس یک کراس‌اوور کامپکت بود. رنو، نزدیک به‌یک دهه کولئوس را روی خط‌تولید نگه داشت که زمان زیادی برای تولید یک نسل از خودرو در بازار جهانی است.

درنهایت، نسل جدید رنو کولئوس از سال ۲۰۱۶ جایگزین شد که تولیدش تاکنون ادامه دارد. البته رنو در طول ۹ سالی که نسل نخست را تولید می‌کرد، دو بار در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ اقدام به فیس‌لیفت کولئوس کرد.

جالب است بدانید هر سه مدل پیش از فیس‌لیفت، فیس‌لیفت اول و همچنین دوم از این کراس‌اوور رنو در بازار ایران موجود است. با وجود این‌که کولئوس جزو اسامی شناخته‌شده بازار خودرو کشور به‌شمار می‌رود، اما محبوبیت و شهرت این خودرو بیشتر مربوط به نسل دوم آن بوده و نسل اول آن مدل چندان موفق و پرفروشی نبوده است.

کولئوس مورد نظر ما در این نوشتار نیز از نوع نسل دوم بوده که در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میهمان بازار کشورمان بوده است. خودرو C-HR نیز یکی از جدیدترین محصولات تویوتا بوده و قدمت آن از ۷ سال فراتر نمی‌رود.

ژاپنی جذاب‌تر یا فرانسوی بزرگ‌تر؟

تویوتا در سال ۲۰۱۴ یک کراس‌اوور شهری کانسپت را با نام C-HR در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد. C-HR یک کراس‌اوور کوچک دو در بود و در سال ۲۰۱۵ در دو نمایشگاه خودرو فرانکفورت و لس‌آنجلس نیز برای عموم به‌نمایش درآمد. به هر حال این کانسپت جذاب ژاپنی پس از یک سال نمایش، در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان محصول ۲۰۱۷ (البته نه به‌صورت دو در) روی خط‌تولید تویوتا رفت تا به‌بازارهای جهانی عرضه شود.

C-HR در همان سال نخست در دو نسخه بنزینی و هیبرید در بازار کشورمان عرضه شد که عمر بسیار کوتاهی داشت و یک سال بعد به‌دلیل بسته شدن واردات خودروهای خارجی، فروش آن همچون تمام خودروهای وارداتی موجود در بازار، متوقف شد. در سال جاری میلادی، تویوتا تولید این نسل از C-HR را متوقف و نسل دوم را به‌عنوان محصول ۲۰۲۴ جایگزین آن کرد.

ژاپنی جذاب‌تر یا فرانسوی بزرگ‌تر؟

C-HR؛ زیباتر اما!

تویوتا C-HR یک کراس‌اوور زیبا و جذاب است. تویوتا سعی کرده طراحی فضایی و چشم‌نواز کانسپت ۸ سال پیش خود یعنی C-HR را به‌خوبی در نسخه تولید انبوه این خودرو اجرا کنند.

C-HR در سال ۲۰۱۷ موفق شد به‌همراه مرسدس‌بنز S کلاس کابریولت و جگوار F پیس تا مرحله نهایی WCOTY (World Car of the Year) یا همان جایزه بهترین خودرو جهان در بخش بهترین طراحی سال پیش برود؛ اما در نهایت جگوار F پیس این جایزه مهم را از آنِ خود کرد.

تویوتا C-HR با اِلِمان‌های مدرن و جذاب امروزی همچون بدنه دو رنگ و ... آمده تا سلیقه مشتریان جوان و خانم‌ها را هدف قرار دهد.

روی کاغذ هر دو خودرو مورد نظر ما، مدل‌های ۵ نفره به‌حساب می‌آیند؛ اما محدودیت فضای کابین C-HR به‌خصوص در ردیف عقب، سبب شده است این خودرو بیشتر برای ۴ سرنشین مناسب باشد. در مقابل کولئوس هم خودرو زیبایی محسوب می‌شود؛ اما جذابیت‌های ظاهری C-HR به‌مراتب بیشتر است.

در بخش کابین هم همه‌چیز همچون نمای بیرونی خودرو زیبا و مدرن جلوه می‌کند؛ اما متریال و کیفیت ساخت این خودرو به‌پای ژاپنی‌ها نمی‌رسد.

امکانات بیشتر کولئوس

فهرست امکاناتی که برای تویوتا C-HR هیبرید در ایران در نظر گرفته شده، اکثرا امکانات سفارشی بوده و آپشن‌های اندکی به‌صورت استاندارد و در مدل پایه به‌مشتریان عرضه می‌شود.

به‌عبارت دیگر اگر شما قصد خرید C-HR هیبرید با امکانات استاندارد بدون هیچ آپشن سفارشی را داشته باشید، خودرو شما دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، رانندگی ۲ حالته اکو و برقی، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی، ترمز پارک برقی، دی لایت، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت ۴ حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و هندزفری، مانیتور ۸ اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها ۶ عدد، سیستم تهویه اتومات دوگانه، صندلی‌های جلو اسپرت با تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش‌صندلی پارچه، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب و ... خواهد بود.

این فهرست امکانات استاندارد برای یک خودرو ۴ میلیارد تومانی اصلا منطقی نبوده و در همین محدوده قیمت، خودروهایی با امکانات به‌مراتب بیشتر می‌توان یافت.

کولئوس از امکانات استاندارد بیشتری برخوردار بوده و روی این کراس‌اوور فرانسوی شاهد آپشن‌هایی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، اتو پارک، رانندگی تک‌حالته اکو، نشانگر زمان تعویض دستی دنده در حالت اکو، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل با نیروی کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی بوز مجهز به ۱۳ اسپیکر و قابلیت تشخیص صدا، مانیتور ۸.۷ اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB و AUX، صفحه‌کیلومتر دیجیتالی، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها ۶ عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده با تنظیم برقی و قابلیت تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی، گرمکن صندلی جلو، سردکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، درِ صندوق برقی با جک، صندوق‌پران هوشمند، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سقف پانوراما، سانروف و ... هستیم.

C-HR کم‌مصرف‌تر، اما ضعیف‌تر و کندتر!

در نهایت به‌بحث مشخصات فنی می‌رسیم؛ جایی که C-HR کیفیت ساخت بهتر و مصرف سوخت به‌مراتب کمتر را به‌خریدار ارائه می‌کند. در حالی که رنو کولئوس موتور بزرگ‌تر و قوی‌تری داشته که به‌لطف عدم‌وجود قوای محرکه الکتریکی و داشتن پیچیدگی‌های فنی کمتر دردسر کمتری برای مالک خود دارد.

همچنین شتاب خودرو نیز بهتر بوده و سیستم چهار چرخ محرک آن از دیگر برتری‌های کولئوس نسبت به C-HR است.

در نهایت تصمیم با شماست که یک کراس‌اوور با کیفیت، جذاب و کم‌مصرف را خریداری کنید یا یک کراس‌اوور قوی، مجهز به‌سیستم چهار چرخ محرک، با امکانات بیشتر، فضای بزرگ‌تر و شتاب بهتر را انتخاب کنید.

نام و مدل Renault Koleos ۲۰۱۸ Toyota C-HR Hybrid ۲۰۱۸
کلاس کراس اوور کامپکت کراس اوور کوچک
نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری اتمسفریک ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری + موتور الکتریکی
حداکثر قدرت ۱۷۱ اسب بخار ۱۲۲ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۳۳ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
نوع گیربکس سی‌وی‌تی ایکس ترونیک ای- سی وی‌تی
محور متحرک چهارچرخ محرک سه حالته دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه ۱۱.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت در بازار ایران ۳.۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۳.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰

در نهایت تصمیم با شماست که یک کراس‌اوور با کیفیت، جذاب و کم‌مصرف را خریداری کنید یا یک کراس‌اوور قوی، مجهز به‌سیستم چهار چرخ محرک، با امکانات بیشتر، فضای بزرگ‌تر و شتاب بهتر را انتخاب کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

آخرین اخبار