کد خبر: 24773
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶

FlyKly: یک چرخ هوشمند که هر دوچرخه ساده ای را به دوچرخه الکتریکی تبدیل می کند

آلودگی هوا و ترافیک تنها دو مورد از مشکلات امروزی شهرهای بزرگ دنیا هستند. اما دوچرخه قطعاً یکی از بهترین راه حل ها برای رفع آنها در یک بازه زمانی کوتاه است چرا که در کنار کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری، به کمتر شدن هزینه جا به جایی درون شهری و افزایش فعالیت فیزیکی شهروندان نیز کمک می کند. البته با این فرض که فرهنگ کاربری و مسیرهای مناسب جهت استفاده از آن نیز مهیا باشد.

 

اما با فرض فراهم بودن تمام پیشفرض ها، دوچرخه کماکان برای عده بسیاری افراد وسیله‌ مناسبی برای طی مسیرهای نسبتاً طولانی به حساب نمی آید، به همین خاطر اخیراً دوچرخه های الکتریکی زیادی به بازار وارد شده اند.

 
ایراد اصلی این دوچرخه ها در مقایسه با مدل های معمولی، قیمت بالای شان است. ساده ترین دوچرخه الکتریکی با قیمتی حدود ۱۲۰۰ دلار عرضه می شود و تنها با اضافه شدن چند قابلیت ساده دیگر، ممکن است خرید یک دوچرخه الکتریکی ۲۰۰۰ دلار خرج روی دست شما بگذارد. اما حالا راهی ارزان تر به وجود آمده که می تواند دوچرخه های معمولی را بدون هیچگونه تغییر بنیادی به یک دوچرخه الکتریکی تبدیل کند.
 

نام این ایده ارزشمند FlyKly است. چرخی که می توانید جایگزین چرخ عقب دوچرخه تان کرده و خیلی راحت آن را به یک دوچرخه برقی تبدیل کنید. این چرخ می تواند بر روی انواع دوچرخه ها نصب شود. در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر با آن همراه ما باشید.

 

FlyKly

نیروی محرکه الکتریکی FlyKly در بخش سفید رنگ وسط چرخ قرار دارد. باتری ها، موتور و بوردهای کنترلی، همگی در آن تعبیه شده اند و ظاهراً توان کافی برای حرکت دادن دوچرخه با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت در مسافتی ۴۸ کیلومتری را دارند، آن هم تنها با یکبار شارژ. جالب آنکه این چرخ هوشمند می تواند خودش را در سرازیری ها شارژ کند.
 
 
 [video width="640" height="352" mp4="http://www.donyayekhodro.com/old/wp-content/uploads/FlyKly_-یک-چرخ-هوشمند-که-هر-دوچرخه-ساده-ای-را-به-دوچرخه-الکتریکی-تبدیل-می-کند-نارنجی.mp4"][/video]
 

این ایدهٔ عالی متعلق به آقای نیکو کلانسِک است که مدت ها پیش تصمیم گرفت فکری برایتبدیل یک دوچرخه معمولی به یک دوچرخه الکتریکی هوشمند کند. ایده ای که پس از پنج سال کار و تلاش ایشان و سایر اعضای FlyKly -که حالا یک تیم شده اند- ظاهراً به ثمر نشسته.

 

آقای کلانسک در مورد ایده و طرحش می گوید: «ما می خواهیم شهرها را به مکان هایی با قابلیت سکونت بهتر برای افراد بیشتر تبدیل کنیم. البته بدون اضافه کردن ماشین های بیشتر.»

 

چرخی هوشمند؟

بله؛ این چرخ هوشمند هم هست. چرا که می توان آن را به کمک یک تلفن هوشمند کنترل کرد. کاری که چرخ های عقب سایر دوچرخه ها از انجامش ناتوان هستند! تلفن هوشمند توسط یک نگهدارنده مطمئن و اختصاصی به نام FlyKly Smart Light بر روی فرمان نصب می شود. این نگهدارنده همان طور که از نامش پیدا است نقش چراغ جلو و البته شارژر را هم بازی می کند.
 
سپس می توان تلفن را توسط بلوتوث به چرخ متصل و آن را توسط اپلکیشن مخصوصی که ارائه می شود، کنترل کرد. این اپلیکیشن علاوه بر بررسی وضعیت سرعت، مسافت، زمان سفر و مسیریابی، می تواند مکان دوچرخه را هم -چه در حین سواری و چه در صورت دزدیده شدن- پیدا کند. این اپلیکیشن به رایگان برای iOS ،Android و ساعت Pebble عرضه می شود. 
 

برای مثال دوچرخه سوار می تواند پیش از حرکت، حداکثر سرعت را از طریق اپلیکیشن برای FlyKly مشخص کند. بدین ترتیب در صورتی که دوچرخه سوار رکاب زدن را شروع کند، چرخ از نیروی محرکه موتور برقی اش کم می کند تا سرعت از حد مجازی که تعیین شده، بیشتر نشود.

 
با این توصیفات نباید تعجب کنید اگر بفهمید که این چرخ، بر اساس رفتارها و عادت های دوچرخه سوار و مسیرهایی که به صورت روتین طی می کند، می تواند مواردی همچون افزایش سرعت و پستی و بلندی های مسیر را هم به مرور یاد بگیرد.
 

صاحبان پروژه FlyKly حتی امیدوارند که کاربران آینده این چرخ با به اشتراک گذاری مسیرهایی که طی می کنند، بتوانند در شناسایی مسیرهای مناسب برای عبور دوچرخه در مسیرهای شهری به یکدیگر کمک نمایند.

 

تیم FlyKly که اوایل سال جاری میلادی نسخه اولیه این طرح را به تولید رسانده اند، قصد دارند با کمک سایت کیک استارتر سرمایه اولیه ای برای تولید انبوه چرخ شان پیدا کنند و گویا موفق هم بوده اند. آنها پروژه را در مهرماه و با هدف کسب ۱۰۰ هزار دلار سرمایه اولیه در این سایت قرار دادند و حالا سرمایه ای که کاربران روی این پروژه گذاشته اند از مرز ۲۷۵ هزار دلار عبور کرده!

 

هنوز قیمت قطعی بر روی مدل نهایی و قابل عرضه به مشتریان چرخ هوشمند FlyKly مشخص نشده، اما آنها می خواهند محصول نهایی شان پس از تولید انبوه بسیار ارزان تر از قیمت یک دوچرخه هوشمند عرضه شود.

 

به نظر می رسد این چرخ هوشمند، به زودی کار را برای مدیران و کارکنان بسیاری از شرکت های ساخت دوچرخه های برقی سخت کند. شما چه فکر می کنید و چقدر حاضرید برای هوشمند کردن دوچرخه تان با این چرخ هوشمند بپردازید؟

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    خیلی بد بود
  • محمد نزاد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    1
    سلام خوب بود چگونه باید اینگونه دوچرخه را داشت
    • احسان ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      سلام
  • احسان ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    سلام
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 0
    بد نبود
  • سهراب هنگامی DE ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    با درود وسلام اگر د.چرخه داشته باشیم برای تبدیل چقدر باید هزینه کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =