شاهین اتوماتیک

کابین شاهین باتوجه به تریم دورنگ داشبورد و تودری‌ها جذاب‌تر شده و عایق‌بندی آن نسبت‌به مدل‌های قبلی به‌ویژه مدل‌های ۱۴۰۰دنده‌ای بهبود محسوسی داشته است

اوایل آبان‌ماه امسال اولین سری خودرو شاهین اتوماتیک تحویل مشتریان سایپا شد و طی ۱۰۰روز گذشته برخی مشتریان مسافت‌های قابل‌توجهی را با این خودرو پیمایش داشته‌اند. از این رو، نظر برخی خریداران شاهین اتومات را درخصوص این خودرو جویا شدیم. گفتنی است؛ شاهین اتومات از گیربکس CVT بهره می‌برد که تیپ‌ترونیک هم دارد و قابلیت تعویض ۷ دنده مصنوعی را هم در اختیار راننده قرار می‌دهد. سایپا در نسخه اتوماتیک شاهین، قاب جلوپنجره و دستگیره‌ها را کرومی کرده و یک نوار کرومی هم به لبه صندوق عقب افزوده که تا زیر چراغ‌ها کشیده شده است. همچنین در انتهای سقف آنتن کوسه‌ای را می‌بینید که در شاهین دستی وجود ندارد.

در نمای داخلی خودرو نیز علاوه‌بر تریم دورنگ جدید، متوجه قطعات هیدروگرافی کابین شامل زیرآرنجی، ابرویی داشبورد و پنل دسته دنده می‌شوید. ضمن این‌که کفپوش سه‌بعدی نیز به‌صورت استاندارد در اختیار خریداران شاهین اتومات قرار می‌گیرد.

این خودرو همچنین به کروزکنترل و اسپید لیمیتر (محدودکننده سرعت) مجهز است که کلیدهای مرتبط به آن، روی غربیلک فرمان، دیده می‌شود. آخرین تغییر در کابین شاهین اتومات، مربوط به نمایشگر جدید خودرو است؛ درحالی‌که شاهین دستی از مانیتور ۷اینچی بهره می‌برد، شاهین اتومات دارای مانیتور ۱۰اینچی است.

تجربه رانندگی با شاهین اتوماتیک

یکی از خریداران شاهین اتومات درباره این خودرو گفت: «من در هماهنگی موتور و گیربکس این خودرو و شتاب اولیه و ثانویه آن مطالب مختلفی خوانده و شنیده بودم، این در حالی بود که عمده این مطالب مبتنی بر حدس و گمان بود، چراکه هنوز این خودرو به بازار نیامده و صرفا در برخی نمایشگاه‌های خودرو به نمایش درآمده بود.»

وی افزود: «من قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب این خودرو، چند خودرو دیگر داخلی اتوماتیک هم به قصد خرید از نزدیک دیدم و تست کردم. اما احساس نکردم برتری خاصی نسبت‌به شاهین اتومات دارند. اتفاقا موتور ۱۰۹اسبی شاهین، درحالی ۱۷۸نیوتون‌متر گشتاور ایجاد می‌کند که دیگر خودروهای داخلی با اسب‌بخار و ابعاد تقریبا مشابه، حداکثر گشتاورشان به حدود ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر می‌رسد.»

این مالک خودرو شاهین اتوماتیک درخصوص تجربه سواری خود با این خودرو اظهار کرد: «شاهین اتومات در حرکت اولیه بسیار چابک است و راحت و سبک حرکت می‌کند. شیفتر آن طراحی بسیار خوبی دارد و خوشدست است. البته در دورهای بالا صدای توربو کمی به داخل اتاق نفوذ دارد، هرچند یکی از نزدیکان که نسخه دنده‌دستی شاهین با مدل۱۴۰۰ را دارد، می‌گوید نفوذ صدای موتور به داخل کابین و دیگر صداهای اضافه اتاق، نه‌تنها در شاهین اتومات بلکه در شاهین‌های دستی که از اوایل سال ۱۴۰۱ به بعد تحویل مشتریان شده، کاهش محسوس داشته است.»

وی ادامه داد: «عملکرد گیربکس اتومات شاهین، نرم و هماهنگ است و خودرو علاوه‌بر سیستم تعلیق و هندلینگ مناسب، به لطف سامانه کنترل پایداری و فرمان برقی در سرعت بالا و پیچ‌ها کاملا در کنترل راننده است. کیفیت ترمزها نیز با توجه به اضافه‌شدن سیستم‌های کمکی قابل قبول است. همچنین دید به جناحین با توجه به آینه‌های مناسب خوب است.»

«شاهین اتوماتیک»؛ ۱۰۰روز پس از تحویل

طراحی بدنه و فضای داخلی کابین شاهین اتومات

بدیهی است مصرف‌کنندگان شاهین اعم‌از دارندگان نسخه‌دستی و مالکان نسخه‌اتوماتیک این خودرو، قبل از هر چیز ظاهر آن پسندیده‌اند. این خریدار شاهین اتومات نیز درخصوص طراحی بدنه این خودرو گفت: «اکثر خودروهای تولید داخل، از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به ماشین‌های روز دنیا چندین سال عقب‌تر هستند و معمولا جذابیت دلچسبی را از خود نشان نمی‌دهند، اما استثنائا طراحی ظاهری شاهین به‌ویژه نمای روبه‌روی این خودرو تا حد زیادی قابل‌قبول و زیبا از آب درآمده است.»

وی درخصوص فضای داخلی کابین آن گفت: «کابین شاهین باتوجه به تریم دو رنگ داشبورد و تودری‌ها جذاب‌تر شده و عایق‌بندی آن نسبت‌به مدل‌های قبلی به‌ویژه مدل‌های۱۴۰۰ دنده‌ای بهبود محسوسی داشته است.»

به گفته این مالک شاهین اتوماتیک، مانیتور مالتی‌مدیای این خودرو دارای کیفیت پخش و تاچ (قابلیت لمسی) مناسبی است، اما در زمینه اینترفیس و ارتقای نرم‌افزاری جای کار دارد و می‌تواند بسیار بهتر شود. وی افزود: «صندلی‌های این خودرو از نظر کیفیت و فرم، ساختار مناسبی دارند و به‌اصطلاح راننده و سرنشینان را دربرمی‌گیرد، اما همچنان صندلی‌ها تنظیم دستی دارند و کاش حداقل امکان تنظیم برقی صندلی برای راننده وجود داشت.»

این مالک خودرو شاهین اتومات درخصوص دیگر امکانات آن تصریح کرد: «کروزکنترل و اسپید لیمیتر (محدودکننده سرعت) خودرو از کیفیت مناسبی برخوردارند. کلید های کنترلی روی فرمان هم نسبت به رقبای داخلی دارای کیفیت قابل‌قبولی هستند، اما آن‌ها نیز جای کار دارند و می‌توانند بیش‌از این User-Friendly (کاربرپسند)‌ باشند.»

وی درمجموع این خودرو را در مقایسه با برخی خودروهای داخلی، جذاب‌تر، به‌روزتر و جوان‌پسندتر دانست و اضافه کرد: «جزئیات طراحی از بیرون و درون خودروها نشان‌دهنده وقت و انرژی و سرمایه‌ای است که صرف طراحی و ساخت یک خودرو شده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    4 3
    صدای موتور صدای تراکتوره.برادر من دنده ای مدل 1402 داره ،دوماهه خریده الان داره میفروشه فقط و فقط بخاطر صدای موتور که وحشتناک وارد کابین میشه به گفته خودش فقط از صداش ناراضیه
    • ساسان IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
      8 3
      قطعا از فروش ماشینش پشیمون میشه
    • رضا IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      2 2
      خودرو صفر کیلومتر است و موتور بعد آبندی کاهش صدای زیادی پیدا می کند
  • رامین IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    8 2
    عزیز من خودم دارم،درسته تو همه ماشینهای سایپا صدا داره... اما نه دیگه انقدر که شما میگی...کلا ماشین سرتریه نسبت به رقبا
  • حمیدرضا IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 3
    عرض سلام. بنده این خودرو را دارم و ازش راضیم.
    • رامین IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      2 1
      منم سوار شدم خیلی ناراضی از صدای موتور بودم . افتضاح بود
  • محمدباقر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 1
    کاش یک موتوردرست وحسابی روی این ماشین گذاشته شودآنوقت شاید بتوان به عنوان خودرو ازآن بهره مند شد.
    • مانی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 2
      طبق توافق با ایران خودرو قراره موتور TU5 پلاس روی شاهین تعبیه بشه که بسیار عالی خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

آخرین اخبار