خودروسازان

تبعات ادامه قیمت‌گذاری دستوری خودرو در ماه‌های اخیر، علاوه‌بر اختلاف شدید بهای خودرو در بازار، جریان معاملات را نیز به‌کما برده است.

بازار خودرو هفته‌هاست همراه با روند صعودی قیمت‌ها، درگیر رکود جدی است و مسیر واردات نیز به‌رغم وعده‌های بسیار همچنان ناهموار است. به‌گفته کارشناسان از ابتدای سال ۱۴۰۳ دولت مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را صادر می‌کند و حال سوال این است که میزان افزایش قیمت‌ در این بخش تا چه اندازه خواهد بود و آیا این مساله سبب رونق بازار و خروج خودروسازان از زیان خواهد شد؟

تبعات ادامه قیمت‌گذاری دستوری خودرو در ماه‌های اخیر، علاوه‌بر اختلاف شدید بهای خودرو در بازار، جریان معاملات را نیز به‌کما برده است. قیمت‌گذاری دستوری سال‌هاست عامل اصلی شکاف نرخ خودرو از کارخانه تا بازار است؛ سیاستی که سایه آن از اواسط دهه ۸۰ و پس از یک دوره آزادسازی قیمت، بر صنعت‌خودرو سنگینی می‌کند و با وجود یکی - دو وقفه کوتاه، همچنان ادامه دارد.

در این خصوص کارشناسان معتقدند قیمت‌های دستوری عامل جهش قیمتی در بازار است و درعین حال، کاهش قدرت خرید مردم نیز علتی مضاعف بر ایجاد رکود در بازار شده است.

بنابراین از نگاه کارشناسان آن‌چه بیش از همه بازار خودرو را از شرایط رکودی خارج کرده و زمینه‌ساز رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، نزدیکی قیمت کارخانه و بازار است.

یک کارشناس حوزه خودرو در این رابطه می‌گوید: «اگر خودروسازان بتوانند محصولاتشان را با هزینه تمام‌شده، به‌علاوه سود معقول راهی بازار کنند، از زیان‌دهی خارج خواهند شد. خودروسازان و وزارت صمت باید متولیان قیمت‌گذاری را درخصوص رشد بهای محصول قانع و توجیه کنند.»

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به‌این‌که معمولا ابتدای هر سال با توجه به‌نرخ تورم، دولت‌ها مجوزهای افزایش قیمت را به‌بخش‌های مختلف از جمله خودرو می‌دهند تا قیمت‌ها به‌روز شود، تصریح کرد: «ادامه سیاست دستوری مسیر درستی نیست و احتمالا قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت؛ اما این‌که میزان افزایش قیمت‌ها چقدر باشد، هنوز مشخص نیست.»

وی با اشاره به‌تاثیر نرخ ارز بر بهای خودرو خاطرنشان کرد: «تاثیر نرخ ارز بر خودروهای وارداتی مونتاژی بیشتر از مدل‌های داخلی است؛ همچنین بر این رقم، هزینه‌های جانبی مثل مالیات، سود شرکت و ... هم اضافه می‌شود.»

این کارشناس صنعت و بازار خودرو اعلام کرد: «با توجه به‌افزایش نسبی تقاضا تا پیش از عید، در صورتی که خودروسازان بتوانند پاسخگوی آن باشند، نوسانات بازار خودرو هم در حد بسیار جزئی خواهد بود.»

وی درعین حال معتقد است تغییرات قیمت خودرو در سال آینده نیز وابسته به‌شرایط سیاسی-اقتصادی کشور است و بنابراین، قطعا تغییراتی در این زمینه ایجاد خواهد شد و همین موضوع، سبب نوسان قیمت خودرو می‌شود.

این کارشناس صنعت‌خودرو در پایان تاکید کرد: «ثبات در سیاست‌های اقتصادی، کنترل تورم و افزایش عرضه خودرو می‌تواند به‌تعدیل قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ کمک کند؛ اما باید منتظر ماند و دید که درنهایت چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ است. هر چه هست این روزها چالش نقدینگی سبب شده است خودروسازان در تحقق برنامه تولید مدنظر وزارت صمت موفق نباشند؛ آن هم درحالی که از حدود دو ماه پیش، قیمت‌گذاری خودرو در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است. این وزارتخانه فعلا تصمیمی برای اصلاح قیمت خودروهای داخلی ندارد؛ اما به‌احتمال فراوان در اردیبهشت یا خرداد مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان مطرح را صادر خواهد کرد.»

کاهش قیمت 65 میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا 20 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 20 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 190 میلیون‌تومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 13 میلیون‌تومان افزایش 683 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (1402) با 8 میلیون‌تومان افزایش 680 میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (1402) با 7 میلیون‌تومان افزایش 782 میلیون‌تومان و پژو 206 پانوراما (1402) با 6 میلیون‌تومان افزایش 661 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 5 تا 65 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (1402) با 65 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 340 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1402) با 40 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 960 میلیون‌تومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 620 میلیون‌تومان و جک J4 (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش 850 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای 50 و 100 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با 100 میلیون‌تومان افزایش به 7 میلیارد و 700 میلیون‌تومان، نیسان جوک پلاتینیوم با 50 میلیون‌تومان افزایش به 2 میلیارد و 950 میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با 50 میلیون‌تومان افزایش به 5 میلیارد و 50 میلیون‌تومان و تویوتا CH-R هیبرید با 50 میلیون‌تومان افزایش به 6 میلیارد و 200 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش بهای 200 و 500 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس RX200 fsport توربو فول با 500 میلیون‌تومان افزایش 15 میلیارد و 500 میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E200 با 200 میلیون‌تومان افزایش 15 میلیارد و 900 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

آخرین اخبار