اپتیما JF

اپتیما، سدان نام‌آشنای محبوب کیاموتورز است که در بازار سدان‌های سایز متوسط خانوادگی شهرت چشمگیری دارد. اگرچه این خودرو در نسل‌های اول و دوم چندان موفق ظاهر نشد، اما پس از ورود طراح سرشناس و معروف گروه فولکس‌واگن یعنی پیترشرایر به این کمپانی، طراحی محصولات این خودروساز کره‌ای دگرگون شد.

اگرچه حدود ۶ سال بود که واردات خودرو ممنوع بود و اخیرا واردات از سر گرفته شده است، اما در دور قبلی واردات خودرو هم شاهد ورود گزینه‌های هیبرید به‌بازار خودرویی کشور بودیم. طرح واردات خودروهای هیبرید با تعرفه کمتر سبب شد نخست شاهد واردات محصولات هیبرید کمپانی تویوتا و پس از آن در سال ۱۳۹۷ شاهد ورود سدان محبوب هیبرید هیوندای، یعنی سوناتا باشیم.

در همان سال بود که در نمایشگاه خودرویی شهر آفتاب، اطلس خودرو به‌عنوان نمایندگی کیاموتورز در ایران، از ورود اپتیمای هیبرید به‌کشور خبر داد. پس از ممنوعیت واردات خودرو به ایران و اعمال تحریم‌های شدید و عدم همکاری کمپانی مطرح خودروساز با شرکای ایرانی، نمایندگی‌های انحصاری نتوانستند به عرضه خودروهای این برند ادامه دهند.

درعین حال اپتیما یکی از محصولات محبوب و موفق کیاموتورز در ایران است و این روزها با قیمت نه‌چندان معقول در بازار خرید و فروش می‌شود. در ادمه به‌بررسی فنی این سدان هیبرید می‌پردازیم.

نگاهی کوتاه به اپتیما

اپتیما، سدان نام‌آشنای محبوب کیاموتورز است که در بازار سدان‌های سایز متوسط خانوادگی شهرت چشمگیری دارد. اگرچه این خودرو در نسل‌های اول و دوم چندان موفق ظاهر نشد، اما پس از ورود طراح سرشناس و معروف گروه فولکس‌واگن یعنی پیترشرایر به این کمپانی، طراحی محصولات این خودروساز کره‌ای دگرگون شد.

نسل سوم اپتیما (موسوم به TF) یکی از محبوب‌ترین نسل‌های این خودرو میان‌سایز خانوادگی است. اپتیما TF در بازار ایران نیز از جایگاه ویژه‌ای در کلاس سدان‌ها برخوردار است. نسخه هیبرید این نسل برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرویی لس‌آنجلس ۲۰۱۰ به‌نمایش در آمد. اما اپتیما TF هیبرید هرگز به ایران نیامد. پس از گذشت پنج سال، یعنی در سال ۲۰۱۵ نسل چهارم اپتیما (موسوم به JF) با تغییراتی اندک در ظاهر و تغییراتی نسبتا گسترده در کابین به‌جهان معرفی شد.

همان سال بود که اپتیما JF به‌بازار کشورمان آمد که پس از گذشت تقریبا دو سال، نسخه هیبرید آن توسط اطلس خودرو به‌بازار عرضه شد. نسخه اپتیما هیبرید به‌صورت محدود به‌کشور وارد شد.

طراحی اسپرت برای اپتیما هیبرید

اپتیما JF نسبت به اپتیما TF به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارد. فرمت چراغ‌های جلو و عقب در این دو نسخه مشابه یکدیگر هستند و تنها تغییرات اساسی در نسل چهارم یا همان JF به لچکی عقب محدود می‌شود. اپتیما JF نیز همانند TF شاهکار پیترشرایر است.

این خودرو در نسل چهارم با رشد ابعادی مواجه شده است. فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۲۸۰۵ میلی‌متر (۱۵ میلی‌متر بیشتر از TF)، ۴۸۵۵ میلی‌متر (۱۰میلی‌متر بیشتر از TF)،۱۸۶۰ میلی‌متر (۲۵میلی‌متر بیشتر از TF) و ۱۴۶۵ میلی‌متر (۱۰ میلی‌متر بلندقامت‌تر از TF) فضای جادارتر و مناسب‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. استفاده از خطوط به‌اصطلاح اتو کشیده و سطوح تخت همانند نسل سوم، در JF نیز دیده می‌شود.

درواقع پیتر شرایر، طراحی نسل چهارم را محافظه‌کارانه انجام داده که بیشترین تغییرات در طراحی لچکی عقب لحاظ شده است. پروفیل خودرو همانند نسل سوم با خط شانه نرم و سطوح تخت همراه است.

همچنین همانند TF در JF شاهد لچکی یکپارچه با درهای عقب نیستیم؛ بلکه ستون C با فرمی جداشونده از لچکی عقب طراحی شده که نمای جدیدتری به‌این سدان میان‌سایز خانوادگی می‌بخشد. چهره اپتیما JF همانند TF است؛ با این تفاوت که اِلِمان زبان جدید طراحی کیاموتورز موسوم به پوزه‌ببری «TIGER NOSE» در این خودرو به‌خوبی به‌چشم می‌آید.

در نمای جلو، چراغ‌ها مشابه TF بوده؛ با این تفاوت که فرم منحنی پیدا کرده است. همچنین در امتداد چراغ، جلوپنجره باریک پوزه‌ببری طراحی شده تا نمای جذابی به اپتیما JF ببخشد.

از آن‌جا که این مدل هیبرید است، جلوپنجره در قسمت بالایی و میانی، به‌اصطلاح بسته است. در نمای عقب، چراغ‌های کشیده اپتیما TF حفظ شده با این تفاوت که با زاویه مشخصی قرار گرفته‌اند و حجم برآمده روی درِ صندوق، نمای شیکی به این سدان هیبرید می‌بخشد.

فضای داخلی نه چندان جذاب!

در زمان ورود به‌کابین اپتیما JF هیبرید، برخلاف ظاهر آن شاهد فضای کاملا اقتصادی هستیم. اطلس خودرو پایه‌ترین نسخه اپتیما هیبرید را به بازار ایران آورده است. در نسخه‌های فول‌آپشن اپتیما هیبرید، نمایشگر ۷ اینچی لمسی در کنسول میانی تعبیه شده که در اپتیما هیبرید، یک نمایشگر ۵ اینچی جایگزین آن شده است. فارغ از نقدهای منفی که به‌کابین اپتیما JF وارد است، این کابین نسبت به‌نسل قبلی خود یعنی TF با طراحی داشبورد خلوت‌تر و مینیمال‌تری به‌بازار عرضه شده است.

قرارگیری نمایشگر ۵ اینچی لمسی در بالاترین بخش داشبورد، وجود دریچه‌های افقی سیستم تهویه‌مطبوع مستطیل‌شکل در بخش مرکزی داشبورد، تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع در زیر این بخش و حذف دکمه‌های فیزیکی، داشبورد خلوتی را به‌وجود آورده است.

به‌جز کلاستر (مجموعه پشت آمپر) که از نمایشگر ۴.۵ اینچی TFT تشکیل شده است، هیچ اِلِمان دیگری نمی‌توان مشاهده کرد که کابین اپتیما هیبرید را مانند رقبای سرسختش، یعنی تویوتا کمری هیبرید یا پسرعمویش، یعنی هیوندای سوناتا هیبرید، مدرن جلوه دهد. استفاده از روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، پلاستیک خشک غربیلک‌فرمان و طراحی ساده آن چنگی به‌دل نمی‌زند.

در نسخه‌های بنزینی اپتیما JF سقف پانورامیک و اِلِمان‌های جدید طراحی کیاموتورز چشم‌نوازی می‌کند. کیفیت عایق‌بندی، کیفیت قطعات داخلی و راحتی سرنشینان از جمله موارد مثبت فضای داخلی اپتیما هیبرید است.

از مهم‌ترین آپشن‌های اپتیما JF هیبرید می‌توان به کروزکنترل، سانروف، نمایشگر ۵ اینچی لمسی، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک و برای سرنشینان عقب مجزا، سیستم تصیفه هوای کابین، ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، ۷ ایربگ، سیستم‌های کنترلی ترمز ABS، EBD، ESC ، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۶ جهت، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی هارمن کاردون و... اشاره کرد.

نکته‌ای درباره اپتیما JF هیبرید

بیش از ۳ سال است اپتیمای هیبرید در بازار ایران حضور دارد. در سال ۱۳۹۸ تحریم‌ها به اوج خود رسید و کمپانی‌های مطرح خودروساز با شرکای ایرانی قطع همکاری کردند و ارائه خدمات پس از فروش به‌این خودرو، با مشکلاتی روبه‌رو شد. این نکته را نباید فراموش کرد که خودروهای هیبرید باید پس از گذشت ۸ سال توسط نمایندگی انحصاری به‌صورت کامل بررسی شوند و قطعات الکترونیکی و منبع تغذیه آن‌ها، یعنی باتری‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند. از طرفی محدودیت در تعداد واردات این خودرو سبب شد پس از گذشت هفت سال، شاهد قیمت‌های نجومی برای این خودرو هیبرید باشیم.

قلب تپنده‌ پرتوان

برخلاف اپتیما JF های بنزینی که دارای پیشرانه چهارسیلندر ۲.۴ لیتری معروف تتا ۲ هستند، اپتیما هیبرید از پیشرانه تنفس‌طبیعی چهار سیلندر دولیتری موسوم به Nu برخوردار است. این پیشرانه با پاشش سوخت مستقیم و یک موتور الکتریکی قدرتمند هماهنگ شده تا قلب تپنده این سدان میان‌سایز هیبرید را تشکیل دهد.

این موتور احتراق داخلی بنزینی با موتور الکتریکی حداکثر می‌توانند ۲۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کنند. در حقیقت این همان پیشرانه هیوندای سوناتا هیبرید است.

این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نکته بسیار مهم در اپتیما هیبرید، کیفیت ساخت بالای قطعات موتور و قطعات الکترونیکی این خودرو است.

بر اساس آن‌چه کمپانی کیاموتورز اعلام کرده، برای دوام بیشتر و استفاده بلندمدت، در اپتیما JF هیبرید از قطعات نسل جدید ارتقا یافته استفاده شده است تا میزان استهلاک موتور به‌حداقل برسد. تنها مشکل اپتیمای هیبرید در ایران عدم‌تامین قطعات اصلی مانند کانکتور جداشونده برق ولتاژ بالاست که به آن فیوز گفته می‌شود و در زمینه ایمنی، قطعه بسیار مهمی به‌شمار می‌رود.

باتری‌های لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۱.۶۲ کیلووات-ساعت برای منبع تغذیه موتور الکتریکی استفاده شده است. این باتری که تحت مهندسی و سرپرستی کمپانی ال‌جی ساخته شده، حداکثر تا ۸ سال عمرمفید و گارانتی دارد.

اپتیما هیبرید نیز همانند سوناتا هیبرید قابلیت حرکت تمام‌الکتریکی را ندارد؛ اما در زمان نیاز به‌گشتاور بیشتر، ECU موتور الکتریکی را فعال کرده تا این موتور به‌کمک خودرو آمده و گشتاور بیشتری را اعمال کند. این سیستم در زمان سبقت بسیار موثر است و گشتاور بالایی را به‌چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

شانس پیروزی اندک!

باتوجه به دو رقیب سرسخت یعنی تویوتا کمری هیبرید (که کارنامه درخشانی در زمینه کیفیت و ایمنی دارد) و هیوندای سوناتا هیبرید در ایران، اپتیما هیبرید میدان را به‌لحاظ تامین قطعات و خدمات، به هر دو سدان میان‌سایز خانوادگی واگذار می‌کند. اپتیما هیبرید مدل ۲۰۱۸ در بازار در حال حاضر در بازه قیمتی ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان قرار دارد. همچنین مجله اتوکار در سال ۲۰۱۸ اپتیمای هیبرید را در فهرست بهترین خودروهای اروپا به‌لحاظ قیمت و کیفیت قرار داده بود. کیا اپتیما هیبرید مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۵۵ هزار کیلومتر در کشور امارات‌متحده عربی ۳۹ هزار درهم (با نرخ ارز روز حدودا ۶۵۵ میلیون‌تومان) قیمت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =