باطری های پاناسونیک

براساس گزارش‎ها شرکت مزدا موتور و پاناسونیک انرژی پس از حدود ۹ ماه گفت‌وگو با هدف ایجاد یک شراکت میان‌مدت تا بلندمدت برای تامین باتری‌های لیتیوم‌-یون استوانه‌ای خودرو به‌توافق رسیدند. 

این دو شرکت ژاپنی مذاکرات خود را در ژوئن ۲۰۲۳ آغاز کردند و توافقی را برای تامین باتری‌های لیتیوم-یون استوانه‌ای خودرو اعلام کردند. این در اصل به این معنی است که مزدا با باتری‌های استوانه‌ای پاناسونیک همراه خواهد شد تا یک شرکت خودروساز دیگر از این نوع باتری‌ها روی خودروهای برقی خود استفاده کند.

باتری‌های استوانه‌ای پاناسونیک بیشتر در خودروهای الکتریکی تسلا استفاده می‌شد. در سال‌های اخیر، این شرکت شروع به‌کار روی سلول‌های استوانه‌ای بزرگ و پرظرفیت ۴۶۸۰ کرد که علاوه‌بر تسلا ممکن است در خودروهای الکتریکی سوبارو و مزدا نیز کاربرد داشته باشد. با این حال، هنوز جزئیاتی در مورد این مشارکت منتشر نشده است. این دو شرکت تنها اشاره کرده‌اند که جزئیات در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

روند بحث بین پاناسونیک و مزدا بسیار شبیه به‌بحث بین پاناسونیک و سوبارو است که درنهایت منجر به‌توافقی در رابطه با تامین باتری‌های لیتیوم-یون استوانه‌ای خودرو شد.

ما حدس می‌زنیم مزدا و سوبارو به‌جدیدترین باتری‌های استوانه‌ای با ظرفیت بالای پاناسونیک علاقه‌مند هستند؛ احتمالا نوع ۴۶۸۰ (قطر ۴۶ میلی‌متر و ارتفاع ۸۰ میلی‌متر) یا چیزی مشابه (۴۶xx). پاناسونیک قصد دارد نخستین باتری‌های نوع ۴۶۸۰ را در آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۴ عرضه کند.

این شرکت همچنین انواع کوچک‌تر (۱۸۶۵، ۲۱۷۰) و منشوری باتری را ارائه می‌دهد؛ اما سلول‌های منشوری حتی به‌عنوان کلمه کلیدی «استوانه‌ای» در نظر گرفته نمی‌شوند.

این احتمال وجود دارد که تولید اولیه باتری ۴۶۸۰ پاناسونیک در ژاپن برای مزدا و سوبارو باشد. در همان زمان اگر این شرکت نوع ۴۶۸۰ را در ایالات‌متحده برای تسلا تولید کند، سایر برندها نیز سفارش می‌دهند.

طی سال ۲۰۲۳ اخبار بسیاری درخصوص مذاکره برخی شرکت‌های خودروساز با پاناسونیک انرژی برای تولید باتری‌های استوانه‌ای این شرکت منتشر شد. به‌نظر می‌رسد با افزایش تولید این نوع باتری‌ها شاهد گرایش خودروسازان دیگر به‌خرید و ایجاد گیگافکتوری با این باتری‌ساز ژاپنی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =