قیمت خودرو

سنجش نبض بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت محصولات خودرویی از سال ۱۳۹۶ تاکنون، تنها متاثر از نرخ ارز نبوده و در بازه زمانی مذکور حتی از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در هفت سال گذشته بیش از ۱۶ برابر شده است؛ حال آن‌که قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌طور میانگین بیش از ۱۸ برابر شده است. 

بنابراین رشد قیمت خودرو بیشتر از نرخ دلار بوده است. می‌توان به‌سادگی به‌این نتیجه رسید که سیاستگزاران خودرو در این سال‌ها با گسترش سایه خود بر صنعت‌خودرو، به‌نوعی سکوی پرشی را برای قیمت این کالای مصرفی خانوارها ایجاد کرده‌اند.

جهش بهای خودرو نشان می‌دهد سرکوب قیمت خودرو با تعیین قیمت‌های دستوری، به‌ریزش عرضه از یک سو و از سوی دیگر رویش تقاضا به‌شکل سفته‌بازی در بازار منجر شده که پیامد آن، معاملات با قیمت نامتعارف بوده است.

طی سال‌های گذشته، بسیاری از محصولات خودروسازان در بازار خودرو کشور با قیمت‌های عجیب و باورنکردنی عرضه شدند. آن‌چه مشخص است این‌که در این سال‌ها، افزایش نرخ ارز پای ثابت روند صعودی قیمت خودرو در بازار بوده است. بررسی‌ها در این زمینه حکایت از آن دارد که رشد بهای خودرو از سال ۱۳۹۶ تاکنون از تغییرات و رشد نرخ ارز پیشی گرفته است.

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت تورم موجود در بازار خودرو در بازه زمانی یادشده از تورم عمومی سبقت گرفته و به‌مرور این بازار دچار حباب شده و این موضوع را می‌توان متاثر از سیاست‌هایی دانست که دسترسی شهروندان به‌خرید خودرو را محدودتر کرده است.

جالب اینکه سیاستگزاران با اجرای برنامه‌هایی مانند سرکوب قیمت طولانی‌مدت، سعی کردند رضایت مصرف‌کنندگان را حاصل کنند؛ اما درنهایت این سیاست موجب ایجاد حباب قیمتی در بازار خودرو و کاهش قدرت خرید متقاضیان شد؛ به‌طوری که رشد قیمت دلاری خودروهای داخلی به‌طور میانگین از سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۵ درصد بوده است.

برای بررسی سیر رشد قیمت خودرو، بهای دلاری سه محصول داخلی پرتقاضا، یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس سال و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از سال ۱۳۹۶ تاکنون زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

در سال ۱۳۹۶ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی معادل ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان داشته است. در آن سال بهای دلار در بازار آزاد حدود ۴ هزارتومان بود. بنابراین قیمت دلاری این خودرو در آن سال، یعنی درست یک سال پیش از شروع تحریم‌های ثانویه که منجر به‌موج تورمی در کشور شد، ۸ هزار و ۴۵۰ دلار بود. در این مدت قیمت دلار به‌طور قابل‌ توجهی رشد داشته و از ۴ هزارتومان در سال ۱۳۹۶ به ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان در روز گذشته رسیده که قطعا تاثیر قابل توجهی روی قیمت خودرو داشته است؛ اما رشد بهای خودرو از این میزان هم بیشتر بوده؛ به‌طوری که بهای دلاری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در روز گذشته ۱۰ هزار و ۲۱۶ دلار بود که حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت دلاری را نشان می‌دهد.

به‌عبارت دیگر طی ۷ سال گذشته و بعد از شروع موج تورمی در کشور تاکنون بهای دلار در بازار آزاد بیش از ۱۶ برابر شده؛ اما قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در همین مدت‌زمان بیش از ۱۹ برابر شده است. این موضوع به‌خوبی نشانگر آن است که قیمت این خودرو در بازار با حبابی همراه است که متاثر از نرخ ارز یا تورم عمومی نیست. نگاهی نیز به‌تغییرات پرطرفدارترین خودرو بازار یعنی پژو پارس سال بیندازیم. این خودرو در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۷ میلیون‌تومان معامله می‌شد که با احتساب نرخ دلار ۴ هزار تومانی، بهایی معادل ۹ هزار و ۲۵۰ دلار داشته است. از طرفی معاملات دیروز پژو پارس سال، حول قیمت ۶۸۰ میلیون‌تومان انجام شد؛ بهای دلار در بازار آزاد نیز حدود ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود.

افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی تارا اتومات

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۱۵ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۰ میلیون‌تومان و پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۱ میلیون‌تومان خرید و فروش شدند. از طرفی سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۴۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۸۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیاردتومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۴ میلیاردتومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =