جایگاه سوخت

شورای شهر ششم در قالب طرحی، شهرداری تهران را ملزم کرد تا برای ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس اقدامات لازم را انجام دهد و متناسب با شرایط هر منطقه و وسعت آن، نسبت‌به ایجاد این جایگاه‌ها اقدام کند.

مسیرهای طولانی و پرترافیک تهران، علاوه بر هدر دادن وقت شهروندان، مصرف بنزین خودروها را هم بالا می‌برد و به چشم برهم‌زدنی چراغ بنزین روی صفحه کیلومترشمار روشن می‌شود. اما برای پر کردن باک خودرو در برخی اوقات باید مدت‌ها در صف‌های طولانی معطل شد. این‌ها گوشه‌ای از مشکلات بنزین زدن برای شهروندان تهرانی است؛ شهری که با کمبود پمپ بنزین مواجه است و بنزین زدن را برای برخی تهرانی ها تبدیل به یک کار دشوار کرده است.

بخش‌خصوصی بهتر می‌تواند کار را پیش ببرد!

شورای شهر ششم در قالب طرحی، شهرداری تهران را ملزم کرد تا برای ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس اقدامات لازم را انجام دهد و متناسب با شرایط هر منطقه و وسعت آن، نسبت‌به ایجاد این جایگاه‌ها اقدام کند.

سال گذشته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: از ۱۱۰ جایگاهی که در سال ۱۴۰۱ باید ساخته می‌شد، هیچ جایگاهی ساخته نشده است، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل باید نقش تسهیل‌گری خود را به‌درستی انجام دهد تا تلاش این شرکت به عنوان کارگزار به نتیجه برسد.

سیدجلال تشکری‌هاشمی در ادامه گفت: آمار موجود حاکی از آن است که اقدامات لازم برای ساخت جایگاه‌های موردنیاز انجام نشده است؛ البته در این موضوع به دنبال مقصر نیستیم، بلکه پیرامون روش‌های کار صحبت می‌کنیم. زمین‌های کوچک که می‌توان در آن‌ها جایگاه سوخت احداث کرد؛ در مناطق وجود دارند.

رئیس کمیسیون عمران‌وحمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید نوع نگاه خود را تغییر دهیم، گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید با مدل مشارکتی با شهروندان کار کنیم، هیچ سمی مهلک‌تر از این نیست که کارها با بوروکراسی پیچیده و طولانی سازمان انجام شود.

هدف شورای اسلامی شهر تهران رفع مشکلات شهروندان است. صف پمپ‌بنزین‌ها بسیار طولانی شده و باید با ساخت جایگاه‌های متعدد در سطح محلات این مشکل برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه برای پیشبرد پروژه‌ها باید اجازه داد بخش خصوصی کار را پیش ببرد، ادامه داد: بخش خصوصی با روش بهتری می‌تواند کار را پیش ببرد و چالش‌های ایجادشده را رفع کند؛ مهم‌ترین اقدام این است که زمین‌ها به بخش خصوصی سپرده شوند و مجوزها نیز به آن‌ها واگذار شود.

نقش موثر شهرداران مناطق

روز گذشته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره گفت: شهر تهران با کمبود پمپ‌بنزین مواجه است به‌شکلی که فروش هر نازل بنزین در پایتخت در روزهای معمولی ۹هزار لیتر است که در روزهای پیک به ۱۹هزار لیتر در روز می‌رسد؛ در حالی در شهر اصفهان میزان فروش هر نازل ۵هزار لیتر است که این اختلاف، نشان می‌دهد مردم تهران مدت زمان بیشتری در صف منتظر می‌مانند و برای رسیدن به پمپ بنزین پیمایش بیشتری دارند.

سعید بیگی با بیان اینکه ساخت پمپ بنزین در تهران کاری الزامی است، گفت: بخشی که مربوط به ماموریت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بود، انجام شده و مناطق شهرداری در حال پیگیری موضوع هستند که پمپ‌بنزین‌های موردنیاز ساخته شوند.

پیش از این، کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران اعلام کرده بود وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی در شهر تهران هم به لحاظ توزیع جغرافیایی و هم به لحاظ تعداد جایگاه‌ها و نازل‌ها مطلوب نیست و زمین‌های کوچک که می‌توان در آنها جایگاه سوخت احداث کرد، در مناطق هستند و باید شهرداران مناطق نقش موثرتری داشته باشند. بسیاری از مناطق شهر تهران از جمله مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۹و ۲۱ بیشترین کسری جایگاه‌های سوخت را دارند.

روند کند ساخت جایگاه‌های سوخت

در این میان برخی کارشناسان معتقدند ساده‌انگاری است اگر فرض کنیم که بخش خصوصی با قیمت‌های بالای زمین در تهران، تمایلی به احداث جایگاه داشته باشد. مسلما افراد بسیاری حاضرند اگر قطعه زمینی در اختیار آنها قرار بگیرد، در احداث پمپ زمین سرمایه‌گذاری کنند، زیرا پمپ‌بنزین‌ها همیشه مشتری دارند و کسادی بازار ندارند و درآمد کارمزد آنها هم دائمی‌ است. (این درآمد، تابعی از میزان فروش جایگاه و البته هر سال درحال افزایش است) ولی به خاطر گرانی زمین، عملا هیچ‌کس توان و جسارت ورود به این عرصه را ندارد؛ البته کمک چندانی هم از طرف دولت در اختیار بخش خصوصی در این زمینه قرار نمی‌گیرد.

معاون توسعه، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این زمینه گفت: حدود ۷ و ۸ سال است که جایگاه سوخت جدیدی راه‌اندازی نشده است. این موضوع دلایل مختلفی ازجمله نداشتن توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و سخت بودن فرآیند مجوزها دارد. همچنین براساس مصوبه شورای شهر مبنی بر الزام شهرداری تهران بر ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس، در مناطق ۲۲گانه باید ۱۱۰جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس ایجاد شود که تقریبا اگر بخواهیم تقسیم‌بندی انجام دهیم در هر منطقه ۵جایگاه سوخت باید ساخته شود. زمانی که این مصوبه ابلاغ شد با معاون وقت امور مناطق شهرداری هماهنگی‌ها انجام دادیم و یک تفاهم‌نامه مشترک میان این معاونت با معاونت خدمات شهری صورت گرفت و مقرر شد برای انجام این کار، توجیه اقتصادی وجود داشته باشد و محل ساخت حاشیه بزرگراه‌ها، پارک‌ها و گذرها باشد.

همچنین طبق این تفاهمنامه، شرکت ساماندهی، کارگزار مناطق در ساخت جایگاه‌های سوخت شد. این مسئول شهری با اشاره به اینکه در تمام مناطق شهر تهران با توجه به کمبود اراضی و سطح بالا بودن استانداردها برای صدور مجوز دارای کمبود زمین هستیم، گفت: در مناطق بزرگ‌تر هم این معضل وجود دارد؛ بر همین اساس روند ساخت جایگاه‌های سوخت با کندی روبه‌رو شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =