سراتو «GT Line»

قیمت اولیه این خودرو 2 میلیارد و 122 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است که هزینه‌های بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، کرایه حمل و... نیز به این قیمت اضافه خواهد شد.

سدان‌ها همواره به‌دلیل نوع طراحی و کاربری‌شان، مناسب‌ترین گزینه برای خرید یک خودرو خانوادگی به‌شمار می‌روند. در این زمینه کلاس‌های متفاوتی از سدان‌ها در بازار جهانی وجود دارد که یکی از آن‌ها، سدان‌های کامپکت است. این دسته از خودروها به‌دلیل ابعاد جمع‌وجورتر و ماهیت خانوادگی‌شان، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید یک خودرو خانوادگی محسوب می‌شوند. سراتو یا فورته یکی از سدان‌های کامپکت بازار جهانی است که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این مساله که بیش از یک سال است واردات خودرو آزاد شده، نسل سوم سراتو نیز به‌کشورمان وارد شده تا بتواند در بازار خودروهای وارداتی همچنان محبوب ظاهر شود.

مروری کوتاه بر کیا سراتو

سراتو یا فورته، سدان کامپکت سگمنت C کیاموتورز است که در بازار جهانی و بازار کشورمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. تا به‌امروز سه نسل از این خودرو که از سال 2003 روی خط تولید این کمپانی کره‌ای قرار دارد، به‌جهان معرفی شده است. نسل چهارم این خودرو (موسوم به K4) طی روزهای اخیر رونمایی شده است؛ اما تنها دو نسل از سراتو در بازار خودرویی کشورمان وجود دارد. با آزادسازی واردات خودرو، نسل سوم سراتو در نسخه GT Line به‌کشورمان آمده تا بار دیگر گزینه‌ای مناسب برای اسپرت‌دوستان و جوانان باشد. ناگفته نماند که سراتو نسل سوم موسوم به BD در سال 2021 به‌عنوان خودرو سال معرفی شد.

سراتو «GT Line»؛ سدان تازه‌نفس اسپرت کره‌ای در ایران

سراتو «GT Line»؛ سدان تازه‌نفس اسپرت کره‌ای در ایران

استایل فست‌بک و چهره اسپرت

سراتو نسل سوم یا همان فورته BD، شاهکاری از دو طراح خوش‌ذوق و مطرح است. در سال 2018 میلادی برای نخستین‌بار که نسل سوم سراتو به‌تولید رسید، پیتر شرایر به‌خوبی توانست استایل اسپرت و جذابی را برای این سدان طراحی کند. در آوریل سال 2021 میلادی، کریم حبیب (طراح سابق ب‌ام‌و) توانست با ایجاد اندکی تغییرات، جذابیت و زیبایی بیشتری را به این خودرو هدیه کند. تمام سراتوهای جدید وارداتی مدل 2022 و 2023 هستند که بر این اساس، از چهره جدید برخوردار هستند. ناگفته نماند که سراتوهای جدید وارداتی نسخه GT Line هستند و به‌نوعی نسخه اسپرت و نسبتا فول‌آپشن این خودرو به‌حساب می‌آیند. بر این اساس در نمای جانبی این خودرو، شاهد خط نسبتا تیزی هستیم که با سطوح تخت، اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، پوزه بلند و پشت کوتاه، کاراکتر نافذ و خاصی را به‌این سدان بخشیده است. همچنین زاویه بیش‌تر ستون C و خمیدگی سقف، فرمت کوپه‌مانندی به این سدان می‌دهد. رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی نیز چاشنی اسپرت سراتو را دوچندان می‌‎کند. سراتو GT Line به‌لطف طراحی چراغ‌های کشیده، LED های منقطع درون کاسه چراغ و جلوپنجره پوزه‌ببری (جلوپنجره پوزه‌ببری و نوع گرافیک چراغ‌ها، اِلِمان‌هایی از زبان جدید طراحی کیاموتورز در سال 2021 و 2022 بودند) چهره‌ای تهاجمی دارد. اضافه شدن لیپ سپر، رنگ قرمز درون سپر و رنگ قرمز روی جلوپنجره، به‌چاشنی اسپرت سراتو GT Line اضافه می کند. نمای عقب نیز هماهنگ با ترند طراحی روز خودرو بوده و چراغ‌‎های پیوسته و حجم خاص روی درِ صندوق‌عقب، در زیبایی این سدان کامپکت اثرگذار است. همچنین گرافیک چراغ‌های عقب نیز تاکیدی بر زیبایی این نما دارند. اضافه شدن اسپویلری کوچک روی درِ صندوق‌عقب (به‌رنگ مشکی پیانویی) و دیفیوزری که روی سپر نصب شده، همگی به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر است. GT Line نسخه‌ای اسپرت‌تر از سراتو بوده و تنها هدف آن جلب توجه اسپرت‌دوستان است. رکاب‌ها، قاب آینه‌ها و اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب به‌رنگ مشکی پیانویی هستند که حس و حال اسپرتی برای این خودرو ایجاد می‌کنند.

سراتو «GT Line»؛ سدان تازه‌نفس اسپرت کره‌ای در ایران

کابین به‌روز با چاشنی هیجان

در زمان باز کردن درهای کیا سراتو GT Line شاهد یک طراحی بسیار زیبا و البته نسبتا اسپرت هستیم. سبک طراحی داشبورد ساده و مینیمال بوده که مشابه محصولات آئودی است؛ بر این اساس دو دریچه ذوزنقه‌ای‌شکل برای سیستم تهویه‌مطبوع در بخش مرکزی و دو دریچه گرد در طرفین طراحی شده که این تضاد در طراحی شکل دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی را بسیار جذاب کرده است. نمایشگر 10.25 اینچی لمسی در بخش میانی، نمایشگر 4.5 اینچی در وسط کلاستر و تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع حس مدرن بودن را به‌سرنشینان القا می‌کند. در نسخه GT Line از سراتو، طراحی غربیلک‌فرمان خوش‌دست دی-کات به‌سبک GT Line کیا، پدال‌های شیفتر آلومینیومی در پشت آن و دسته‌دنده اسپرت همگی به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر در زمان رانندگی با این خودرو در نظر گرفته شده‌اند. ناگفته نماند که رنگ قرمز دوخت صندلی‌ها، استفاده از تریم مشکی و طراحی صندلی‌های اسپرت راننده و سرنشین جلو به‌منظور اسپرت بودن هرچه بیشتر سراتو GT Line است. نکته بسیار مهم در طراحی داخلی این سدان اسپرت کامپکت کره‌ای، استفاده از متریال باکیفیتی است که آن را نسبت به‌رقبای چینی‌اش در ایران یک سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد. این خودرو برای نخستین‌بار توسط کوشا خودرو در اتوکسپوی 1402 تهران به‌نمایش درآمده است و تا به‌امروز فرصت بررسی و تست آن فراهم نشده است. همچنین طراحان این خودروساز کره‌ای در طراحی داخلی سراتو GT Line سعی‌ کرده‌اند به‌بهترین شکل ممکن سطح ارگونومی را به‌وسیله طراحی جدید صندلی‌ها بهبود بخشند. تنها نقطه‌ضعفی که در طراحی داخلی سراتو GT Line وجود دارد، فضای نسبتا کم پای سرنشینان عقب است که این موضوع نیز به‌دلیل فاصله محوری 2700 میلی‌متری، عرض 1800 میلی‌متری و طول 4640 میلی‌متری است. به‌دلیل محدودیت فضا در طراحی، فضای کم در صندلی‌های ردیف دوم مشاهده می‌شود. اما ارتفاع سراتو GT Line ، 1440 میلی‌متر است که به‌لطف طراحی خمیده سقف و حالت فست‌بک مانند این خودرو، افرادی با قد 180 سانتی‌متر به‌راحتی در ردیف دوم قرار می‌گیرند و فضای نسبتا راحتی برای این افراد وجود دارد.

قلبی که قدرتمند می‌تپد

آن‌چه قلب تپنده کیا سراتو GT Line را تشکیل می‌دهد، کماکان همان پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس‌طبیعی است که در نسل‌های اول و نسل دوم آن (که در بازار کشورمان نیز حضور دارند)، وجود داشت. این موتور با کد Nu معرفی می‌شود و با در نظر گرفتن فناوری سیستم سوخت‌رسانی MPI یا همان پاشش سوخت انژکتوری چند نقطه‌ای در پشت سوپاپ‌ها، یکی از بهترین گزینه‌های وارداتی برای کشور است. با در نظر گرفتن کیفیت نه‌چندان بالای سوخت در کشور، این خودرو با شرایط سوختی و جوی کشورمان سازگاری نسبی داشته و این مهم سبب می‌شود در بلندمدت، هزینه نگهداری خودرو برای مالک کاهش یابد. ناگفته نماند که کیا سراتو نسل سوم با پیشرانه‌های متعددی به‌بازار جهانی عرضه شده که نسخه‌های وارداتی به‌کشور، دارای یک پیشرانه اتمسفریک 2 لیتری هستند. بر این اساس پیشرانه 4 سیلندر 1999 سی‌سی Nu سراتو GT Line با فناوری سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های هوشمند و سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی شمع‌ها می‌تواند حداکثر 147 اسب‌بخار قدرت را در 6200 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 179 نیوتون‌متر گشتاور را در 4500‌ آرپی‌ام فراهم کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با در نظر گرفتن ویژگی‌های دو نسل قبلی این خودرو در بازار کشورمان و بازخوردهای مثبت مالکان درباره عملکرد گیربکس و پیشرانه، می‌توان به‌این مساله خوش‌بین بود که سراتو GT Line نیز می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای اسپرت‌دوستان و جوانان باشد. البته باید در نظر داشت که پیشرانه‌های کیا و هیوندای نسبت به‌کیفیت روغن‌موتور بسیار حساس بوده و به‌همین دلیل در زمان خرید و نگهداری از آن، باید به‌پروسه تعویض روغن این خودرو توجه ویژه‌ای داشت.

سراتو «GT Line»؛ سدان تازه‌نفس اسپرت کره‌ای در ایران

کیفیت سواری و هندلینگ

کیفیت سواری و هندلینگ سراتو GT Line به‌لطف استفاده از سیستم مک‌فرسون با طبق‌های بهینه‌سازی‌شده در جلو و سیستم فایولینک (اتصال پنج گانه) در عقب مطلوب است. البته ناگفته نماند که سایز تایرهای 45/225 با رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی در کیفیت سواری اثرگذار خواهد بود. از نظر هندلینگ نیز با بررسی نمونه‌های خارج از کشور این خودرو می‌توان گفت به‌لطف مرکز ثقل نسبتا بالا و توزیع وزن مناسب بین محورهای جلو و عقب، هندلینگ این خودرو کمی به ‌بیش‌فرمانی تمایل دارد که با نصب سیستم فرمان الکتریکی EPS عملکردی عالی خواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

همان‌طور که اشاره شد، سراتو در نسخه GT Line به‌بازار کشورمان عرضه می‌شود و این خودرو از نظر سطح امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارد. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به: کروزکنترل اتوماتیک، 8 ایربگ، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش نقاط کور، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، دوربین دید عقب، سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم توزیع نیروی ترمز میان چرخ‌ها، سیستم کمکی ترمز، مدهای مختلف رانندگی (درایو مد)، پدال شیفتر پشت فرمان، غربیلک‌فرمان دی-کات، سقف سانروف، تنظیمات برقی صندلی راننده و سرنشین دوم، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک جلو و عقب، دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب، استارت دکمه‌ای، نمایشگر مزین به اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم کی‌لس، شیشه‌های دودی و... اشاره کرد.

زمان عرضه به بازار و قیمت

قیمت اولیه این خودرو 2 میلیارد و 122 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است که هزینه‌های بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، کرایه حمل و... نیز به این قیمت اضافه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =