فالکن

شرکت فالکن درحال استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش درگ آیرودینامیک در سطح لاستیک خودروهای برقی است.

هوش‌ مصنوعی اگرچه در برخی زمینه‌های هشداردهنده و خطرناک همچون تولید ویدئوهای غیرواقعی به‌کار رفته اما موارد استفاده مثبت زیادی نیز برای آن وجود دارد. برای مثال شرکت صنایع سومیتورابر که مالکیت فالکن را در اختیار دارد درحال استفاده از هوش‌مصنوعی به‌عنوان بخشی از ابزارهایی است که با نام شبیه‌ساز آیرودینامیک لاستیک شناخته می‌شود. هدف از این کار کاهش درگ آیرودینامیک و بهبود شعاع حرکتی خودروهای برقی است. هدف این شرکت بهبود حداکثری سطوح برخورد لاستیک با جاده است و نتایج به‌دست‌آمده از این تکنولوژی نیز در توسعه نسل بعدی لاستیک‌های فالکن که مصرف انرژی کمتری خواهند داشت به‌کار گرفته خواهد شد.

قرار است لاستیک‌های موردبحث در سال ۲۰۲۷ راهی بازار شوند. همچنین باید دانست طرح آج، فرمولاسیون ترکیبات تایر و طراحی دیواره قبلا نقش مهمی در کاهش مقاومت چرخشی لاستیک خودروهای درون‌سوز و برقی داشته‌اند.

مهندسان از مدت‌ها پیش به دنبال کاهش مقاومت چرخشی لاستیک‌ها بوده‌اند. زمانی که لاستیک با مانعی در جاده برخورد کرده و شکل نرمال آن تغییر می‌کند انرژی مصرف می‌شود و زمانی که لاستیک دوباره به شکل عادی خود بازمی‌گردد نیز مقداری انرژی به‌صورت گرما تلف می‌شود که درنهایت منجر به کاهش کارایی خودرو خواهد شد. به همین دلیل است چند دهه تجربه در زمینه بهبود کارآیی لاستیک‌ها به‌دست آمده و جدیدترین تکنولوژی‌های تست و بررسی لاستیک‌ها برای کاهش حداکثری مقاومت چرخشی آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

ازسوی‌دیگر آیرودینامیک لاستیک در حال چرخش با بدنه اطراف آن در ارتباط است و طراحی بهینه آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود راندمان آیرودینامیکی خودرو داشته باشد. به همین دلیل خودروسازان توجه زیادی به طراحی جزئیات محصولات خود می‌دهند و ویژگی‌هایی همچون کانال‌های جریان هوای اطراف جلوپنجره و سپر را در نظر می‌گیرند تا درگ آیرودینامیکی کاهش یابد.

مقاومت هوا هم‌اکنون در خودروهای برقی اهمیت دو چندانی پیدا کرده زیرا درحالی‌که خودروهای درون‌سوز بیش‌از ۵۰درصد انرژی حاصل از سوزاندن بنزین را به‌صورت گرما از دست می‌دهند، قوای محرکه برقی بسیار کاراتر هستند و بنابراین مقاومت هوا نقش مهم‌تری در اتلاف انرژی این دسته از وسایل نقلیه بازی می‌کند. سومیتو می‌گوید سهم لاستیک‌های یک خودرو درون‌سوز در درگ آیرودینامیک به ۲۰ تا ۲۵درصد می‌رسد درحالی‌که با اضافه شدن مقاومت چرخشی در خودرو برقی این رقم به ۳۴ تا ۳۷درصد افزایش خواهد یافت.

ابزار شبیه‌ساز آیرودینامیک تایر سومیتو داده‌های واقعی خودروها را با مقاومت هوای اطراف لاستیک ترکیب کرده و محاسبات لازم را انجام می‌دهد و سپس نوبت به تحلیل‌های هوش‌مصنوعی می‌رسد.

نمایش بصری جریان هوا نشان می‌دهد که حتی روی بهترین بافت دیواره جانبی لاستیک نیز چرخش‌های بزرگی با شکسته شدن جریان هوا ایجاد می‌شود و درگ افزایش می‌یابد.

در همان زمان تحلیل هوش مصنوعی تاثیر انحراف لاستیک به خاطر وزن خودرو را نیز در نظر می‌گیرد. این تکنولوژی همچنین شبیه‌سازی را فراهم می‌کند که به مهندسان شرکت در ارائه طرح بهینه دیواره جانبی لاستیک به‌ منظور حداقل درگ کمک خواهد کرد.

آیا هوش مصنوعی در این زمینه جواب می‌دهد؟ تست‌های تونل باد که در کنار تحلیل‌های هوش مصنوعی انجام می‌شوند برای تایید نتایج حاصل از شبیه‌سازی به‌کار رفته‌اند و نشان داده‌اند جریان هوای پشت تایر چگونه کاهش یافته است.

همچنین طراحی بهتر دیواره جانبی لاستیک باعث کاهش درگ در مقایسه با یک تایر استاندارد می‌شود. استفاده از هوش‌مصنوعی همچنین نشان‌دهنده نقش مهم طراحی دیواره جانبی تایر در مقاومت اطراف لاستیک است.

قطعا این تکنولوژی در آینده نقش‌های مهم‌تری را در صنعت خودرو برعهده خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =