کد خبر: 248820
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
خودرو برقی

حسین نظریان در سرمقاله امروز ( شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « هشدار به واردکنندگان خودروهای برقی » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

رویکرد صنعت خودرو جهان از طراحی و تولید خودروهایی با موتور احتراق داخلی به خودروهای هیبرید و سپس تمام‌الکتریک تحت شرایط و الزاماتی بود که مهم‌ترین آنها کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و حفظ محیط‌زیست است.

اما در اجرای این طرح کارشناسان و متخصصان متوجه این نکته حیاتی و مهم شده‌اند که اگر در تولید خودروهای برقی اِمعان‌نظر و دقت کافی به‌عمل نیاید؛ تبعات و خسارت‌های آن غیرقابل جبران خواهد بود.

در راستای احساس چنین نیاز و ضرورتی بود که اقدام به تدوین معیارها و استانداردهای لازم‌الاجرایی به‌نام استاندارد «WLTP» کردند که در سطح جهان کشورهای تولیدکننده خودروهای تمام‌الکتریک ناگزیر به رعایت آن هستند.

براساس خبرهای منتشره در این زمینه، بیشتر کشورهای تولیدکننده به‌طور کامل مفاد این استاندارد را رعایت می‌کنند به‌ویژه در آمریکا و اروپا اما برخی دیگر از کشورها با هدف دستیابی سریع به ‌سود وافرِ تولید و فروش خودروهای برقی، کم‌وبیش چشمان خود را بر رعایت کامل آن می‌بندند در آن صورت کشور خریدار پس از زمان کوتاه متحمل خسارت‌های جانی و مالی می‌شود که غیرقابل جبران خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال براساس یکی از بندهای استاندارد «WLTP»؛ کف خودرو که محل نصب و قرار گرفتن باتری‌های لیتیومی است، باید بین 15 تا 25سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد اما گفته می‌شود بعضی کشورهای تولیدکننده این فاصله را تا 50درصد هم کاهش می‌دهند که به آسانی هنگام عبور از دست‌انداز در معرض جرقه‌های ناشی‌از اصطکاک قرار گرفته و امکان آتش‌سوزی در خودرو بسیار بالا خواهد بود.

مثالی‌دیگر؛ وقوع آتش‌سوزی در خودروهایی با موتور درون‌سوز در صورت اقدام به‌موقع، به آسانی قابل‌مهار است اما آتش‌سوزی در خودروهای برقی با آب، شن و ماسه و یا هیچ چیز دیگر قابل‌مهار نیست و تا آخر سوخته خواهد شد.

مثال‌ زیادی در تفاوت بهره‌گیری از خودروهای برقی با خودروهای دارای موتور درون‌سوز وجود دارد که فعلا در این مقال نمی‌گنجد اما از آنجا که کشور ما هم واردات خودروهای الکتریک را در دستورکار قرار داده است؛ لازم دانستیم به شرکت‌ها، موسسات و یا نهادهایی که قصد واردات این‌گونه خودروها را دارند و یا اقدام کردند، هشدار دهیم تا در این مورد دقت کافی داشته باشند و خودروهایی بیاورند که ضمن داشتن استاندارد کامل مربوطه، مناسب شرایط جوی و دینامیکی ایران هم بوده و بازیافت قطعات باتری آنها به آسانی صورت گیرد و در یک کلام باعث ایجاد چالش و دردسر در کشور نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =