موتور EFP

این پیشرانه که هم‌اکنون در حال تولید انبوه است، از ظرفیت تامین خط برای خودروهای ری‌را، تارا توربو نسل جدید دناتوربو و همچنین مجموع خودروهای دارای پیشرانه EF7 برخوردار است

موتور جدید و پرقدرت ایران‌خودرو یعنی EFP یا EF7 پلاس که هم‌اکنون در حال تولید انبوه است، گام مثبت و ارزشمندی در جهت بهبود کیفیت محصولات خود محسوب می‌شود. این در حالی است که تولید موتور یکی از گلوگاه‌های صنعت خودرو بوده و تولید موتور و طراحی پلت‌فرم نیازمند هزینه سنگینی است؛ هزینه‌ای که شرط تامین آن، تولید در تیراژ بالا به‌منظور برخورداری تولید از صرفه و توجیه اقتصادی است و باید تولید میلیونی را شاهد باشیم تا امکان هرچه رقابت‌پذیرتر شدن محصول فراهم آید.

تولید پیشرانه EFP با خودکفایی ۸۵ درصدی

در پی دستیابی شرکت ساپکو به فناوری تولید پیشرانه ‌جدید خودرو، موسوم به EFP، تولید انبوه این پیشرانه قدرتمند داخلی و جایگزینی آن با مدل قبلی EF7، با سطح خودکفایی ۸۵درصدی در دستور کار قرار گرفت.

به‌منظور تولید این پیشرانه جدید، شرکت ساپکو با هدف بهره‌مندی محصولات ایران‌خودرو از پیشرانه‌ای پربازده، در همکاری پیوسته با ایران‌خودرو، شرکت ایپکو و زنجیره‌ تامین، تولید انبوه پیشرانه EFP در دو نوع تنفس طبیعی با عنوان EFPNA و نیز توربوشارژ با عنوان EFPTC را در دستور کار قرار داد.

این پیشرانه که هم‌اکنون در حال تولید انبوه است، از ظرفیت تامین خط برای خودروهای ری‌را، تارا توربو، نسل جدید دناتوربو و همچنین مجموع خودروهای دارای پیشرانه EF7 برخوردار است. طی یکی دو سال اخیر، برنامه‌های ایران‌خودرو در راستای هم‌سویی با استانداردهای ۸۵گانه خودرو و کاهش مصرف سوخت با تولید موتور مذکور در مسیر تحقق قرار گرفته است.

جزئیات فنی پیشرانه EFPTC

پیشرانه EFPTC، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۶۵ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۲۴۰ نیوتون‌متر بوده و ورود توربو به مدار آن نیز از دور موتور 1700RPM اعلام شده است. این در حالی است که پیشرانه پیشین، قدرتی در حدود ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۲۱۰ نیوتون‌متر تولید کرده و توربو آن نیز در 2200RPM وارد مدار می‌شود.

کاهش مصرف سوخت پیشرانه EFP حدود یک لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر در سطح خودرو و متعاقب آن کسب استاندارد آلایندگی یورو5 و قابلیت عبور از استاندارد یورو6، تجهیز به سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، CVVT Dual، تبدیل منیفولد چدنی نیکل‌دار دود به شیت‌متال با هدف کاهش هزینه‌ها و سهولت ساخت و تولید، پلاستیکی کردن منیفولد آلومینیومی هوای ورودی و سازگاری کامل این موتور با سوخت فعلی ازجمله سایر نقاط قوت این پیشرانه نوین به شمار می‌رود.

گفتنی است؛ در شرایطی متخصصان شرکت ساپکو موفق به داخلی‌سازی ۸۵درصدی قطعات پیشرانه EFP شدند که این پیشرانه، در مقایسه با پیشرانه قدیمی EF7 تغییر چشم‌گیر ۸۰درصدی در قطعات ازجمله شاتون، پیستون، رینگ پیستون، سرسیلندر، کپه سرسیلندر، قالپاق سوپاپ دود و هوا، منیفولد دود و هوا، میل‌لنگ، میل‌سوپاپ دود و هوا، اویل پمپ، توربوشارژر،EMS جدید، استکان تایپیت و نازل خنک‌کننده پیستون، CVVT و سولنوئید ولو و... داشته است.

آغاز تولید انبوه خودرو با موتور جدید از اواخر سال 1401 تاکنون

در زمینه کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، گروه صنعتی ایران‌خودرو چند مسیر را پیگیری کرده که بهینه‌سازی موتورهای احتراق داخلی یکی از این مسیرها بوده است.

در این زمینه، ایران‌خودرو موتور XU7 را که سالیان گذشته استفاده می‌شد، در خردادماه سال 1401 از رده خارج کرد و موتور جدیدی به نام XUP با کاهش مصرف سوخت بیش‌از یک‌لیتر را در مدار تولید قرار داد.

در زمینه خانواده موتورهای TU نیز ایران‌خودرو با اضافه‌کردن CVVT موفق شد بازه حجمی موتور را بالا ببرد و آن را نیز توسعه دهد و با شیب مناسبی در حال افزایش ظرفیت تولید موتور EC5 و از رده خارج کردن موتور قبلی است. اما شاید بزرگ‌ترین اتفاق در زمینه خانواده موتور EF اتفاق بزرگی در ایران‌خودرو رخ داده است؛ موتور EF7 در حال از رده خارج شدن و جایگزینی کامل با موتور ارتقایافته EFP با تغییرات کلی قطعات اصلی موتور است.

هم‌اکنون تولید انبوه موتور EFPTC نیز شروع شده که مجهز به توربوشارژ و دو عدد CVVT است و قدرتمندترین موتور با مصرف سوخت پایین در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. این موتور با ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور بر روی خودروهای دنا، ری را و تارا قرار خواهد گرفت.

تعریف پروژه‌های مایلدهیبرید و هیبرید

ایران‌خودرو همچنین به‌منظور اجرای پروژه کاهش مصرف سوخت بر روی موتورهای احتراقی، پروژه مایلدهیبرید و هیبرید را تعریف کرده‌ است؛ در این پروژه، کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر خواهد رسید و هم‌زمان پروژه تولید خودروهای برقی EV نیز در گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌ریزی شده و درحال پیشرفت است.

البته درخصوص توسعه خودروهای هیبرید، دولت مانند تمام کشورهای دنیا برای خریداران این محصول باید یارانه در نظر گیرد. چراکه در این صورت مسیر ایران‌خودرو باز می شود تا بتوانیم در اسرع وقت، خودروهای برقی را با حداکثر ساخت داخل در کشور توسعه دهد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    3 1
    ایشاالله محقق شود
  • قدرت طهماسبی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    2 2
    باید در صنعت خودرو به استاندارد های جهانی برسیم
  • مومنی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    44 0
    واقعا پولی که میگیرید بابت شغلتون حرومتون باشه. موتور جدید میسازن و تو بوق و کرنا میکنن و اسمشو میزان tu5 plus با قدرت ۱۱۶ اسب بخار. میمردید یکبار موتور یه ماشین معمولی درجه سه چینی مثل چانگان cs35 ورژن قدیم رو باز کنید و مهندسی معکوس انجام بدید؟ یارو ده سال پیش از یه موتور ۱۶۰۰ تنفس طبیعی تونسته ۱۲۵ اسب بخار قدرت بگیره. بدون پز و عفاده . چندسال سایپا داشت سراتو ۱۶۰۰ تولید میکرد. یعنی نتونست یه موتور با اون مهندسی از ۱۶۰۰ سی سی حدود ۱۳۰ اسب بخار قدرت گرفت بدون توربو؟ اینقدر خنگ و عقب افتاده هستید که حتی نمی‌تونید کپی کنید. ایکس ۲۲ پرو دنده ای از موتور ۱۵۰۰ سی سی بدون توربو ۱۱۶ اسب قدرت میگیره با حداقل مصرف. بدون حریق و اذیت اونوقت شاهین با توربو ۱۱۰ اسب قدرت داره. از یه موتور چینی بنجل بدون توربو هم ۶ اسب بخار کمتر. حرومتون باشه حقوقی که میگیرید. عقب افتاده های بی سواد
    • افشین IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      3 0
      من مدافع صنعت خودرو نیستم اما بیسواد واقعی تو هستی که یک کلمه مهندسی معکوس یاد گرفتی و نمیدونی که اول همینم نیاز به زیر ساخت داره و دوما اگه قرار بود موتورهای دیگران رو بقیه مهندسی معکوس کنند که سنگ روی سنگ نمیموند در دنیا پرفسور. می‌ره شکایت می‌کنند. ضمنا ایکس۲۲پرو موتور سه سیلندر ۱۰۰۰سی سی توربو داره . اینم نمیدونی و نظر میدید ؟؟ اصلا تو خودت چکاره ای و چه کاری تا حالا انجام دادی که فکر می‌کنی بقیه ازت کمتر هستند؟؟ تا چند ماه آینده موتورهای سه سیلندر در چهار مدل با خط تولید رباتیک جدید وارد خط تولید خودرو میشه که در سطح جهانی هست.جناب مهندسی معکوس در دنیا مالکیت پلتفرم داریم . برو اول مطالعه کن بعد حروم حروم راه بنداز که خودت نان ایران رو حروم کردی بیسواد.
    • مجتبی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 1
      با سلام،نظر هرکس برای خودش قابل احترام است،من یک سوالی داشتم اینکه آیا فقط کارکنان ایران خودرو نابلد هستن؟و خود شما در کارتان واقعا خبره اید؟خب اکثرا فارق التخصیلان دانشگاههای این کشوریم و مشخص است چگونه پرورش یافته ایم،برخی ماحصل کارشان جلوی چشم است همه آن را می بینند و برخی گندی می زنند که بعد از چند سال نتایج آن مشخص می شود و این قصه همچنان ادامه دارد منتهی جذب افراد نالایق سفارشی و گماردن آنها بر منصب های حساس خودش گند کار را مضاعف می کند.
    • حسن IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 0
      در جواب آقای افشین اینو می نویسم همه فارغ التحصیل همین دانشگاهها هستید ولی فقط خودروساز ها هستند که رانت دارند و انحصاری هستند، چرا از تراکتور سازی حمایت نمیشه چرا از هپکو حمایت نمیشه؟ از این بیسوادها فقط حمایت میشه. ضمنا جناب دانشمند که فقط تو میفهمی همین موتور چانگان تکنولوژی بلوکر داره که از مزدا خریده. بعدشم کجای ایران کپی رایت رعایت میشه که تو خودرو سازی بشه؟ شکایت کنند می‌خوان چیکارشون کنند؟ مانع صادرات لگن هاشون میشن؟ تا کی می‌خوایم خودمون رو به خریت بزنیم؟
  • کامران خلیلی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    19 1
    باسلام اینجانب از دانشمندان و پژوهشگران این عرصه خواهشمندم بیشتر به خودروهای دیزلی و گازسوز توجه کنید و بگذارید از داشته های خود بهترین بهره را ببریم البته برقی وهیبریدی هم باید تحقیق شود و بهترینها باشیم ولی خودروهای هم سنگین سواری بهتر است از دوگانه‌سوز دیزل وگاز استفاده کنیم بهترین موتورهای ماشین سنگین و سواری است با تشکر
    • رسول IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      0 0
      خنگ تشریف ندارن مارو خنگ فرض کردن والا ساخت ماشین یا موتور این همه پیچ وخم نمی خواد اینها میگن همین رو داریم با بالاترین قیمت میفروشیم ملت هم صف میکشن برای خرید دیگه لازم به زحمت انداختن لگن ساز داخلی نیستیم
  • یحیی شادکام US ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 0
    وقتی سوخت سهمیه بندیه .یعنی تامین بنزین برای مردم دچار مشکله . پس یا باید ماشین هیبریدی تولید بشه یا حتما دوگانه گاز سوز .با این بیکاری قشر متوسط و فقیر یا اسنپ کار میکنن یا آژانس جدای از کیفیت قطعات ت هیه مقدارمصرف و قیمت سوخت مصرفی اولویت برای خرید ماشینه
  • محمد IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    موتور با فناوری (GDI) راندمانش حداقل 25درصد بالاتر از موتورهای بنزینی معمولی که مثلاً cvvt و هر کوفت و زهرمار دیگه ای که دارند هستش ، ساده تر بگم مثلاً اگه دنا با موتور efp در هر صد کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف کنه اگه همین موتور فناوری GDI داشته باشه در هر صد کیلومتر ۶ لیتر بنزین میسوزونه چون این فناوری به جای اینکه مثلاً 30 درصد از بنزین رو به انرژی مکانیکی تبدیل کنه و 70 درصد رو به گرما تبدیل کنه مثل موتور های بنزینی معمولی ،40 درصد از بنزین رو به انرژی مکانیکی تبدیل میکنه و 60 درصد از بنزین رو به گرما تبدیل میکنه که همون طور که گفتم 25 درصد بازدهی موتور بالاتر هست ، پس منطقی تر نیست به جای توسعه سیستم های قدیمی که مصرف بسیار بالایی دارند این کار رو انجام بدیم تا باعث کاهش مصرف میلیون ها لیتر بنزین در روز بشه
  • حسام الدین IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    2 0
    ی موتور. پراید .. ی موتور. 206.. نصب. بر روی. انواع خودروها..با قاب و پلاستیک‌های.. جدید😃😃😆😆😆😆
  • سعید IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    1 0
    این موتور xu7pدیگه چیه صدای تراکتور میده من دارم اشغال اشغال همون موتور قدیم یهpمیچسبونن آخرش میشه جدید
  • پراید IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    5 0
    چین اگر قطعه نده فرغون هم نمی‌تونید بسازید بی خودی فاز خودروسازی برداشتین
  • سیدامیر حسین IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    1 0
    اگر موتور ملی دیزلی هم سرمایه گزاری میشد الان در تولید وانت ون خودکفا بودین وخیلی مزیتهای دیگر متاسفانه به دیزل بی اهمیت هستند در حالیکه خاسته اکثریت مردم موتور دیزل هستس
  • عباسی IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    7 1
    یکی دوتا تغییر کوچولو تو موتور ایجاد میکنن که بهانه ای بشه برا افزایش30_40% قیمت ماشین. عمرا اگه این مافیا به فکر بهبود کیفیت ماشین و گر م باشه
  • محمدرضا IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    2 0
    با سلام ، به نظر میرسد کار خوبیست ولی اگر از مهندسی معکوس خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره ای شروع کنیم با توجه به کار متخصصان و دانشمندان ایرانی که در زمینه مهندسی معکوس تخصص دارند فکر میکنم به نتیجه میرسیم البته بحث موتور ارزشمنده ولی طراحی بدنه و دیگر امکانات خودرو مانند سیستم تعلیق خیلی مهم است
  • سعید‌ازشیراز IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 0
    بسیار‌متعجبم‌چرا‌اصلا‌روی‌موتورهای‌دوگانه‌سورز‌کار‌نمیسود
  • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    همش یک مشت موتور اشغال تولید میکنن که یک سال نیم کار میکنه اگه ب کارشون اطمینان داشتن حداقل باید خودرو یا همون موتوری که تولید میکنن اطمنان داشته باشن که تا چهار پنج سال تعمیر نمیاد نه گارانتی یک ساله
  • ایرانی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    موتور توربو وقتی گرم میشه به اندازه موتور معمولی هم قدرت نداره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =