بورس

روز گذشته به‌رغم اینکه شاخص‌کل بورس رشد خوبی را به ثبت رساند، اما نمادهای خودروساز نتوانستند روند صعودی را طی کنند و برخی نمادهای قطعه‌ساز نیز روند نزولی را در پیش گرفتند.

روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۳۸هزار نوبت معاملاتی ۱.۱میلیارد سهم به ارزش ۳۸۵میلیارد تومان معامله و نسبت‌به روز شنبه با افت روبه‌رو شد. ازسوی‌دیگر ارزش بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز به بیش‌از ۲۷۵ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین دیروز و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افزایش ۲۷.۱۴۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۳۱۲ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با رشد ۸.۴۴۵ واحدی در محدوده ۷۵۳ هزار واحد ایستاد.

در این بازار نیز ۱۰.۹میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش از ۷.۳ هزارمیلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۲۸۹واحدی در محدوده ۲۵هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۷میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۵ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. حال باید دید در معاملات هفته جاری آیا شاخص‌کل می‌تواند همچنان به پیش‌روی خود ادامه دهد.

جبران عقب‌ماندگی بورس

در معاملات هفته گذشته بورس کالا محصولات فولادی با دلار ۵۵هزار تومان معامله شدند که بیانگر این است بازار سهام کمی به دلار نیما که درحال‌حاضر اختلاف زیادی با بازار آزاد پیدا کرده، کم توجه شده تا به دلار بازار آزاد توجه بیشتری پیدا کند که این موضوع پارامتر مثبتی برای رشد بورس است.

همچنین باتوجه به فرارسیدن فصل مجامع در خردادماه و انتظار تقسیم سود مناسب شرکت‌های شاخص‌ساز انتظار بازار خوب و پر بازده نسبت‌به سایر بازارها را در اردیبهشت‌ماه وجود دارد. البته این مساله به این معنا نیست که بازار سهام بدون اصلاح این روند را طی کند و قطعا در این رشد شاهد نوساناتی خواهیم بود.

بنابراین در مجموع می‌توان انتظار داشت بورس بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای موازی در اردیبهشت‌ماه داشته باشد. اما این درصورتی است که که ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک، از آنچه درحال‌حاضر وجود دارد، فراتر نرود.

حال باید دید آیا بورس می‌تواند عقب‌ماندگی خود را نسبت‌به بازارهای رقیب ازجمله سکه، طلا، ارز و خودرو را جبران کند. یا اینکه همچنین این روند فرسایشی و نوسانی بازار سهام همچنان ادامه خواهد داشت و سهام‌داران نیز فعلا در بلاتکلیفی به‌سر خواهند برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =