بورس

همزمان دو خبر دیروز معاملات گروه خودرویی را سبزپوش کرد.

در اولین رویداد؛ وزیر صمت اعلام کرد دولت و این وزارتخانه به‌دنبال واگذاری سهام خودروسازان بزرگ هستند که همین موضوع باعث شد نماد سایپا حتی صف خرید ۲۰۰میلیونی بزند، اما این صف دوامی نداشت هرچند رِنجکشی این خودروساز، سیگنال مثبتی را برای کلیت بازار سهام مخابره کرد.

در دومین رویداد نیز شایعه افزایش سرمایه خودرویی‌ها در بورس باردیگر بر سر زبان‌ها افتاد که همین موضوع نیز باعث شد تا پایان معاملات، دادوستدهای گروه خودرویی مثبت دنبال شود. این درحالی است که روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۲۷هزار نوبت معاملاتی ۷۳۱ میلیون سهم به ارزش ۲۶۴میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز یکشنبه با رشد روبه‌رو شد.

همچنین ارزش بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته به بیش‌از ۲۷۶هزار میلیارد تومان رسید. حال باید دید نمادهای خودروساز آیا در روزهای آینده این روند مثبت را ادامه خواهند داد یا خیر.

بورس کم آورد!

روز دوشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، شاخص‌کل بورس با کاهش ۳.۷۳۷ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۶۷۳واحدی در محدوده ۷۵۶هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۷.۲میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۲ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس اما با رشد یک‌واحدی در محدوده ۲۵هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۲۲هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سهام معمولا پس از رشد تراز قابل‌توجه شاخص‌های سهامی با اصلاح زمانی کوتاه‌مدت مواجه می‌شوند.

در همین رابطه، روند تاریخی شاخص‌کل بورس از ابتدای سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد سطح تراز ۲میلیون واحدی و سطح تراز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی از اهمیت بیشتری به نسبت دیگر سطوح این محدوده برخوردار است.

کاهش تکانه‌های شاخص‌های اصلی بازار سهام در حالی به ثبت رسیده که در ۱۰روز معاملاتی اخیر شاهد افزایش متداوم مالکیت حقیقی در بازار سهام بودیم. البته در معاملات روزهای گذشته این روند متوقف شد و به نظر می‌رسد مهلت اصلاح زمانی رسیده است.

حال با رسیدن شاخص‌کل بورس تهران به نقطه‌ای ایمن و استراحت در این تراز، فعالان بازار سهام در حال تغییر سبدهای سرمایه‌گذاری خود هستند تا در امواج صعودی بعدی شاخص‌کل بتوانند بازدهی بالاتری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =