اطلس

قابلیت جدید این گیربکس از نظر عملکردی کاملا مشابه با گیربکس‌های CVT نسل X-Tronic شرکت نیسان و گیربکس‌های CVT نسل I-VT شرکت‌های کیا و هیوندای است

درحالی‌که نسخه دنده‌دستی خودرو اطلس به‌عنوان محصول جدید سایپا این روزها در بازار با استقبال خوبی مواجه شده است، خبرهای خوبی نیز از نسخه اتوماتیک آن به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد این محصول حرف‌هایی برای گفتن دارد و با ویژگی‌های رقابتی به بازار خواهد آمد. بنابراعلام رسمی سایپا، این خودرو با قیمت اقتصادی و مجهز به امکانات روز به بازار عرضه خواهد شد.

آخرین خبرها از سایپا اطلس اتوماتیک حاکی از آن است که پروژه توسعه قوای محرکه این خودرو، با انتخاب موتور M15GSI و گیربکس CVT شرکت پانچ با تجهیز به سامانه ESC و آپشن‌های روز، وارد مرحله تست‌های مصرف سوخت، آلایندگی و سایر آزمون‌های نهایی شده است. مگاموتور تلاش کرده با انتخاب قوای محرکه اقتصادی، بهترین کارآیی از منظر استانداردهای طراحی در چینش قوای محرکه این محصولات در نظر گرفته شود. در این راستا، با بررسی‌های تخصصی و امکان‌سنجی تیم تحقیق‌وتوسعه شرکت مگاموتور گروه سایپا و با همکاری شرکت پانچ، امکانات و قابلیت‌های جدید و متفاوتی با مکانیزم‌های عملکردی متنوع و پیشرفته در گیربکس CVT اطلس در نظر گرفته شده است.

قابلیت‌های گیربکس اتوماتیک اطلس‌

یکی از دستاوردهای طراحی و نصب گیربکس‌ جدید گروه سایپا، اضافه شدن قابلیت‌ جدید SAT Mode به مودهای رانندگی است. قابلیت جدید این گیربکس از نظر عملکردی کاملا مشابه با گیربکس‌های CVT نسل X-Tronic شرکت نیسان و گیربکس‌های CVT نسل I-VT شرکت‌های کیا و هیوندای است.

قابلیت SAT Mode باعث افزایش لذت رانندگی با گیربکس‌های CVT و ایجاد حس تعویض دنده، عدم تغییر مدام نسبت دنده در این حالت و افزایش عمر و دوام پولی‌ها و تسمه گیربکس CVT و کاهش میزان صدای نفوذی به کابین خودرو در شتاب‌گیری‌ها می‌شود.

همچنین در این گیربکس، با ایجاد فاصله بین روغن انتقال و قرقره درایو، از ایجاد اصطکاک بین قطعات جلوگیری می‌شود که مصرف سوخت را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. بر این اساس و با توجه به رده اقتصادی خودرو اطلس، بهره‌گیری از قوای محرکه CVT، موجب عرضه محصولاتی چابک و کارآمد با قابلیت‌های جذاب برای نسل جوان خواهد بود.

مزایای گیربکس‌های CVT جدید

وجه تمایز گیربکس‌های CVT نسل X-Tronic شرکت نیسان که شباهت آن‌ها از نظر عملکردی با گیربکس اطلس اتوماتیک مورد اشاره قرار گرفت، وجود دنده متغیر بی‌نهایت بین پایین‌ترین و بالاترین دنده است.

درواقع، یک گیربکس اتوماتیک سنتی و قدیمی معمولا پرش‌های بزرگی از یک دنده ثابت به دنده بعدی ایجاد می‌کند، اما گیربکس‌ CVT نسل X-Tronic به‌صورت یکنواخت با انتقال در میان دنده‌ها و با حس یک دنده کاملا تنظیم‌شده، جریان ایجاد کرده و با حفظ دور موتور ایده‌آل و اجتناب از دور موتورهای غیرضروری، مصرف سوخت را بهینه‌سازی می‌کند و کارایی را افزایش می‌دهد. در این نوع گیربکس، یک تسمه فولادی انعطاف‌پذیر و با مقاومت بالا، به اصطلاح تسمه زنجیری وجود دارد.

مقاومت این تسمه، گیربکس را قادر می‌سازد تا مقدار زیادی گشتاور ورودی و مناسب برای اندازه‌های چندگانه، تغییر مکان‌ها و ترازهای توان موتورهای مختلف را تحمل و اداره کند تا دنده را بدون هیچ‌گونه وقفه، تکان و نوسان محسوس تعویض کند و ضربه هنگام تعویض دنده را از بین ببرد.

به نوعی این تعویض دنده یکنواخت و ملایم در برابر صدای «تق» هنگام تعویض دنده، یک برتری آشکار است. بدین ترتیب گیربکس‌ CVT نسل X-Tronic به موتور این اجازه را می‌دهد تا نزدیک‌تر به حد مطلوب دور موتور خود کار کند.

درخصوص گیربکس‌های CVT نسل I-VT شرکت‌های کیا و هیوندای نیز که پیشتر به آن‌ها اشاره شد نیز باید گفت؛‌ مهم‌ترین تفاوت گیربکس I-VT با گیربکس‌های CVT قدیمی در نوع برنامه‌ریزی کامپیوتر گیربکس و همچنین الگوی تعویض دنده است. چراکه تعویض دنده در I-VTها مانند گیربکس‌های Xtronic است و راننده حس می‌کند در حال رانندگی با خودرویی است که گیربکس AT دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های میان CVT و IVT در این است که گیربکس‌های CVT، دور موتور را در یک مقدار مشخص که موتور دارای بهترین عملکرد است، نگه می‌دارند و این ویژگی موجب می‌شود رانندگی با آن خودرو کسل‌کننده شود، اما برای گیربکس IVT تعدادی دنده مصنوعی تعریف می‌شود که هنگام رانندگی، دور موتور ثابت نماند و عملکرد IVT مانند خودروهایی شود که گیربکس دستی، AT یا دوکلاچه دارند. به این صورت که مکانیزم CVT موجود را در یک موقعیت مشخص تثبیت می‌کند تا دور موتور به اندازه کافی بالا برود و سپس دنده را سبک‌تر می کند تا دور افت کند. طی این برنامه‌ریزی، دیگر راننده از ثابت ماندن دور موتور و بی‌هیجان بودن رانندگی، کلافه نمی‌شود و لذت بیشتری را تجربه می‌کند.

امکانات بیشتر در نسخه اتوماتیک

تیپ L از سایپا اطلس، نسخه پایه از اطلس اتوماتیک خواهد بود که امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷اینچ مالتی‌مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه‌ای، آینه‌های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را خواهد داشت. اما در نسخه E که فول‌ترین نسخه از خودرو اطلس محسوب می‌شود، امکاناتی همچون سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دوحالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ تیوتر و رادار نقطه کور را نیز خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    2 0
    شتر گاو پلنگ سایپا
  • محسن IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 0
    شبیه فرقونه ماشین ها همه شدن تکرار انگار یک دستگاه پرس گذاشته شده هی تکرار میکنه این همه طراح به یک فرد هرروز نیمرو بده بخوره هنگ میکنه به نظرم اگر ماشین ساز ها واردکننده باشن بیشتر سود میکنند تا ساخت بدون کیفیت خوردو داخلی به دلیل راندمان بالا در تولید که بیشتر تولید بشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

آخرین اخبار