کد خبر: 30021
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

دنیای قاچاق با همه پیچیدگی‌ها، بعضا چنان خبرساز می‌شود که در ذهن مخاطب هیچ چیز را در این عرصه از ماشین‌آلات راهسازی گرفته تا لوله‌کشی‌های چند کیلومتری سوخت و حتی حمل خودروی میتسوبیشی توسط شناورهای سبک را غیرممکن نمی‌نماید.

دنیای خودرو : پدیده قاچاق در پسِ روند و تداوم تاریخی خود علاوه بر پیچیدگی‌های متعددی که تاکنون برای کارشناسان اقتصادی و اجتماعی داشته است، بعضا شاهد نوآوری‌ها و شگفتی‌های‌ است که از این نمونه تاکنون چندین مورد در استانی همانند هرمزگان و آب‌های آن مشاهده و به ثبت رسیده است.

اگر بخواهیم اشاره‌ای به این موارد بعضا شگفت‌انگیز داشته باشیم، می‌توانیم به کشف لوله‌کشی‌های چندین کیلومتری انتقال سوخت، احداث شده توسط قاچاقچیان تا خط ساحلی اشاره کرد.

شگفتی این نوع لوله‌کشی‌ها با ظرفیت چند اینچی به این است که، به گفته یکی از کارشناسان، اجرای این نوع لوله‌کشی‌ها بعضا از توانایی دستگاه‌های مربوطه خدمات‌رسان همانند آب و فاضلاب نیز خارج است چرا که می‌توان با این گونه طرح‌ها چندین روستا را آب‌دار کرد.

یا در نمونه‌ای دیگر در سال‌های گذشته در مناطقی از ساحل هرمزگان که قاچاق به صورت پیشرفته‌تری جریان دارد در زمانی شایع بود که فعالان این عرصه در قسمت‌هایی از شهرستان بندرعباس توانایی انتقال لودر و دیگر ماشین‌آلات سنگین راهسازی را از کشورهای جنوبی خلیج فارس به ساحل ایران از راه دریا به طور قاچاق دارند.

به نحوی که در این روش، ماشین‌آلات مدنظر که برای کار در بیابان‌ها به دور از چشم دستگاه‌های کنترلی و بازرسی به کار گرفته می‌شد و یا می‌شود، در کشور مبدا، از هم باز و سپس با رسیدن تمام قطعات به ساحل ایران مجدد در ساحل مونتاژ و به صاحب کالا تحویل داده می‌شد.

این در حالی است که این نوع ترابری دریایی در حالت استاندارد و تعریف شده خواهان سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در قالب اجاره و یا خرید کشتی‌ها و یا ایجاد زیرساخت‌های بندری با هدف پهلودهی و پهلوگیری کشتی‌ها و شناورها است.

به بهانه توقیف یک شناور سبک حامل یک خودروی میتسوبیشی در آب‌های نزدیک جزیره هرمز بد نیست بدانیم که شرکت‌های خودروسازی در فرآیند حمل و نقل محصولات خود به کشورهای مختلف از طریق دریا و یا در مسیرهای زمینی و ترکیبی معمولا از سیستم حمل و نقل پیشرفته باربری و آخرین استانداردها استفاده می‌کنند.

از همین رو در حمل و نقل دریایی علاوه بر کشتی‌های مخصوص حمل خودور، کانتینرهای مخصوص حمل خودرو نیز با هدف به صفر رسانی صدمات احتمالی به محموله‌های خودرویی، طراحی و سال‌هاست که در دنیا رواج یافته و تقریبا بدون سیستم باربری موجود، خودرو و صنعت خودروسازی در عرصه بین‌المللی صنعتی گنگ و منزوی است، چرا که علاوه بر محافظت از محموله‌های خودوریی نقش قوانین و استانداردها در بالا نگه‌داشتن ایمنی شناور حامل خودور نیز اهمیت بالایی برخوردار است.

نمونه‌ای از کانتینر مخصوص حمل خودرو

این در حالی است که خودروهای مدنظر که قرار است بین قاره‌ها و یا کشورها از طریق دریا جابه‌جا شوند، پس از تست نهایی در کارخانه در کانتینرهای مخصوص حمل خودور بعد از مهار شدن به دیواره و کف کانتینر به وسیله طناب‌ها و یا سیم‌های ایمنی، بارگیری شده تا از تکان‌های احتمالی که می‌تواند بروز حوادثی را متصور باشد، جلوگیری آید.


نحوه مهار کردن خودرو در کف کشتی‌های رو رو که مخصوص حمل خودرو است

سپس کانتینرها در کشتی‌ها، بارگیری و به سمت اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در دیگر کشورها روانه می‌شوند، کانتینرها پس از رسیدن به بندر مقصد با هدف بارگیری در کامیون‌ها برای حمل جاده‌ای آماده می‌شوند و به دست مشتریان و سفارش دهندگان می‌رسند.

در نوعی دیگر از حمل خودرو در مسیرهای دریایی از کشتی‌های مخصوص حمل خودور (رو رو) استفاده می‌شود، پهلوگیری این نوع کشتی‌ها نیز خواهان برخورداری بندرگاه‌ها از اسکله‌های مخصوصی به نام رو رو است، با وجود این نوع از اسکله‌های خاص در بندرگاه‌ها، خودروها به راحتی می‌تواند توسط رانندگان از کشتی پیاده و در ایمنی کامل به محیط اسکله‌ها و بندرگاه‌ها وارد شوند.


نمونه‌هایی از کشتی‌های رو رو و اسکله‌های رو رو که خودرو به راحتی بر روی آن حرکت و پیاده تخلیه می‌شود

ذکر این مطالب زمانی اهمیت دو چندانی می‌یابد که، برای حمل خودورهای چندین تنی در دریا باید از تمامی قوانین موجود در حوزه باربری دریایی عبور شود تا با قایقی کوچک و چند در چند متری، خودروها در منطقه‌ای همانند خلیج فارس در بین کشورها جابه‌جا شود.



تصاویر گرفته شده از قایق حامل میتسوبیشی در آب‌های هرمز

فرمانده دریابانی قشم از توقیف یک فروند قایق حامل یک دستگاه خودرو میتسوبیشی توسط گشت‌های مرزبانی هرمز خبر داد.

عبدالله لشکری در همین راستا در گفت‌‌‌‌وگو با خبرنگار فارس در قشم با بیان اینکه در راستای اجرای طرح مبارزه با پدیده شوم قاچاق، ماموران دریابانی شهرستان قشم یک فروند قایق حامل یک دستگاه خودروی قاچاق را به ارزش 200 میلیون تومان شناسایی و متوقف کردند، خاطرنشان کرد: در این مورد دو قاچاقچی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

در تصاویری که از این قایق به دست خبرنگار فارس در قشم رسیده مشاهده می‌شود، که در حمل این خودرو خبری از قوانین و امکانات یاد شده و حتی حداقل ایمنی‌های باربری دریایی نیست، که باید پرسید با وجود وزن بالای این خودرو و ابعاد کوچک این شناور، قاچاقچیان این نوع محموله‌ها با چه نوع خطراتی در خلیج فارس برای جابه‌جایی این محموله‌های سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست توسعه پدیده قاچاق در سال‌های اخیر همواره با نوآوری‌های متعدد و شگفت‌آوری در حاشیه شمالی خلیج فارس به همراه بوده است به نحوی که بارها پلیس موفق به کشف خطوط لوله‌های انتقال سوخت چندین کیلومتری از کیلومترها دورتر از خط ساحل شده است.

با این حال حمل خودرو به شیوه مشروح توسط قاچاقچیان نیز در نوع خود هم جالب و هم قابل هضم برای هر شنونده این خبر است، چرا که تاکنون فعالان این بخش نشان داده‌اند که به هر طریق به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 
منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =