کد خبر: 34037
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت

نوبخت با بیان اینکه حمایت از صنعت خودرو به معنای این نیست که همواره پیش از اینکه کیفیت خودرو افزایش یابد، قیمتش صعودی شود، گفت: تنها در صورتی قیمت‌گذاری به بازار سپرده می شود که واردات خودروهای با کیفیت بالا و ارزان قیمت به کشور آزاد شود.

به گزارش دنیای خودرو محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه به دفعات اعلام کردیم که دولت با هر گونه افزایش قیمت که فاقد مبانی قانونی و محاسباتی منطقی در اقتصاد باشد مخالف است اظهار داشت: به همین جهت افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی می‌تواند زمینه‌ای را برای گران‌فروشی ایجاد کند که در این راستا، دولت در جهت حمایت از مردم نظارت و کنترل را خواهد داشت. [caption id="attachment_34038" align="alignleft" width="306"]محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت[/caption]
*قیمت‌گذاری در حاشیه بازار تنها در صورت آزاد شدن واردات امکان‌پذیر است
 
وی به قیمت خودرو اشاره کرد و افزود:‌ دولت انتظار دارد شرکت‌های خودروساز، برای افزایش بیش از پیش کیفیت تلاش کنند تا رضایت مردم جلب شود.
 
نوبخت با تأکید بر اینکه هم‌اکنون شرایط رقابتی در کشور فراهم نشده است ادامه داد: یعنی هنوز صنایع خودرو، از محدودیت‌هایی که برای واردات خودرو، وجود دارد سود می‌برند.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به درخواست خودروسازان مبنی بر تعیین قیمت خودرو در  حاشیه بازار اشاره و اضافه کرد: این مسئله در حالی صورت می‌پذیرد که اجازه دهیم خودروهای باکیفیت و ارزان‌قیمت خارجی به راحتی وارد کشور شوند ولی هم‌اکنون به هیچ عنوان فضای خودروی کشور رقابتی نیست.
 
نوبخت تصریح کرد: حمایت از صنعت ارزشمند خودرو به این معنا نیست که همواره پیش از اینکه کیفیت خودرو افزایش یابد، قیمتش صعودی شود
  
*حمایت همزمان دولت از صنعت خودروسازی و مردم
   
وی به فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت اشاره کرد و افزود: شورای رقابت در جایگاه قانونی خود با در نظر گرفتن نظر دولت (مخالف افزایش قیمت) و نظر خودروسازان (خواستار افزایش قیمت موردنظر خود) محاسباتی را انجام داد و در نهایت فرمول قیمت‌گذاری را ارائه کرد.
 
به گفته وی شورای رقابت وظیفه قانونی خود را انجام داده که دولت نیز از هر گونه اقدام قانونی حمایت می‌کند.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت در راستای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو، دو اقدام انجام داده است گفت: اقدام اول اینکه برای واردات گسترده‌ای که منجر به افزایش ارز و کاستن قیمت‌ها می‌شود محدودیت گذاشته که صنعت خودروسازی داخلی می‌تواند از این موضوع استفاده لازم را ببرد.
 
وی به اقدام دوم که تخصیص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو است اشاره کرد و افزود: اگر قیمت بازار را ملاک قرار دهیم می‌توان گفت هر گونه افزایش در آن می‌تواند هزینه تمام شده خودرو را بالا ببرد، اما پرداخت ارز مبادله‌ای از این موضوع جلوگیری کرده است.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، با بیان اینکه از نظر دولت کمک و تسهیلات لازم به صنعت خودرو انجام می‌شود تصریح  کرد: همان گونه که دولت از صنعت خودرو حمایت می‌کند در پی جلب رضایت مردم نیز است.
 
وی افزود: مردم با افزایش قیمت‌ها بدون افزایش کیفیت موافق و راضی نیستند بنابراین دولت موظف است در جهت تأمین نظر مردم برای کاهش قیمت‌ها و یا برای کاهش نرخ تورم تلاش کند کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    ممنون از سخنگوی دولت که منطقی و بدون جانبداری و حمایت یکطفره از خودروسازان، نظرات دولت را بیان کرد. خیلی وقت بود که اینجور صحبت کردن رو مسئولین فراموش کرده بودند، اما کم کم احترام به مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور، داره بر میگرده.
  • مصرف کننده مجبور ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    نبود رقابت کلا به ضرر همه است چون نخبه سالاری و شایسته سالاری را از بین میبره، انگیزه های تولید رو از بین میبره و باعث مهاجرت نخبگان شده و باعث کم تحرکی بازار و عدم کارآفرینی و انباشت نیروی کار میشه، تازه خیلی از شغلهایی رو که قراره بوجود بیاد از بین میبره. آری اگر یک اصل در زندگی باشه آن رقابت ونبود تبانی است
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    جناب نوبخت متشکریم و ممنون از تمام ایرانیانی که به جناب روحانی رای دادن
  • منصور ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    با سلام چرا خودروسازي را به بخش خصوصي واگذاري نمي كنيد.تا كي دولت بايد توان دهد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =