کد خبر: 363
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۰

مزدا امروز با تایید سازمان ثبت رکوردهای جهانی گینس، پس از تولید نهصد هزارمین دستگاه از مدل MX-5 (میاتا)، رکورد پرفروش‌ترین ماشین اسپرت دونفره جهان را یک بار دیگر تغییر داد.

مزدا امروز با تایید سازمان ثبت رکوردهای جهانی گینس، پس از تولید نهصد هزارمین دستگاه از مدل MX-5 (میاتا)، رکورد پرفروش‌ترین ماشین اسپرت دونفره جهان را یک بار دیگر تغییر داد.

به گزارش کاریکس، این ماشین که از سال ۱۹۸۹ تاکنون به فروش می‌رسد، برای نخستین بار در ماه می سال ۲۰۰۰ با فروش ۵۳۱۸۹۰ دستگاه، رکورد MG B (تولید از ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰) را شکست و این عنوان را از آن خود کرد. ایده تولید این ماشین در آمریکا مطرح شد. در حالی که تولید اسپرت‌های روباز ارزان‌قیمت به دلیل سخت تر شدن قوانین ایمنی در ساخت ماشین، به شدت کاهش یافته بود، باب هال، که آن زمان برای مجله موتور ترند کار می‌کرد درباره نبود ماشینی در این کلاس در بازار با مدیران مزدا صحبت کرد و ایده ساخت این ماشین را به آنها پیشنهاد کرد. خود او در سال ۱۹۸۱، وقتی به سمت مدیر برنامه‌ریزی محصولات مزدا در آمریکا منصوب شد، با همکاری تیم طراحی تازه‌ این شرکت در جنوب کالیفرنیا این ایده را عملی کرد. در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، اسپرت‌های دونفره از محبوب‌ترین ماشین‌های جهان بود. آلفارومئو اسپایدر، MG B، آستین هیلی اسپرایت، تریومف اسپیت فایر و لوتوس الن از جمله نام‌های پرفروش آن سال‌ها بود. اما با آغاز دهه هشتاد از بین این ماشین‌ها تنها آلفارومئو باقی مانده بود.
\"\"

ایده MX-5  از دونفره‌های انگلیسی و مخصوصاً لوتوس الن الهام گرفته شد. طراحی و ساخت این ماشین که از اواسط دهه هشتاد آغاز شده بود بالاخره در سال ۱۹۸۹ به نتیجه رسید و اولین نسل این ماشین در این سال به بازار عرضه شد.

نسل دوم MX-5  در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. طراحی ظاهر ماشین تقریباً دست نخورده ماند و ماشین تنها کمی به  نسل سوم مزدا RX7 شبیهjv شد. مهمترین تغییر چهره، چراغ‌های جلوی ماشین بود که از حالت مخفی به چراغ‌های معمولی بدل شد.
\"\"

مزدا در سال ۲۰۰۵، نسل سوم MX-5 را به بازار عرضه کرد. بعد از فروش هفتصد و هشتصد هزار دستگاه از این ماشین، گینس دوبار رکورد پرفروش‌ترین ماشین دونفره اسپرت را به نام همین ماشین به روز کرد.

اکنون بیست سال و ده ماه بعد از آغاز تولید MX-5 می‌گذرد و این ماشین هنوز پرطرفدار است. MX-5 که اکنون مهمترین برند مزدا است با فاصله‌ای زیاد عنوان پرفروش‌ترین اسپرت دونفره جهان را از آن خود کرده و به نظر نمی‌رسد به این سادگی این عنوان را از دست بدهد. بعد از MX-5، در مقام دوم پورشه ۹۱۱ قرار دارد که از سال ۱۹۶۳ تا کنون بیش از هفتصد هزار دستگاه از آن فروخته شده است. سی‌تا کانای، یکی از مدیران ارشد مزدا در مراسم تولید نهصدهزارمین MX-5 گفت که مزدا به طور جدی تولید و عرضه مدل هایی تازه‌ای از MX-5 را ادامه خواهد داد و قصد دارد تا همزمان با جشن صدسالگی تاسیس مزدا (ده سال دیگر)، رکورد فروش این ماشین را به یک میلیون دستگاه برساند. مزدا در سال ۲۰۰۹ ، با معرفی کانسپت مزدا MX-5 سوپرلایت در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، بیستمین سال تولیداین مدل  را جشن گرفت.
\"\"  \"\" \"\" \"\"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =