کد خبر: 58374
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

دکتر شهرام شيركوند

اشاره
 دنیای خودرو -  نتایج پژوهش هاي مختلف نشانگر اينست که میان تیپ‌های شخصیتی مختلف و رفتارهای رانندگی افراد رابطه‌معناداری وجود دارد؛ در واقع با شناخت ویژگی‌های شخصیتی هر فرد، رفتار غالب او در رانندگی قابل پیش‌بینی است. شعار معروف تیلمن وهابز اينست كه یک فرد به همان طریق رانندگی می‌کند که زندگی می‌کند، می‌تواند حاوی تلویحات فوق‌العاده مهمی در زمینه تاثیرات اجتناب‌ناپذیر ویژگی‌های شخصیتی بر رفتار رانندگی باشد. از جمله مسایل و مشکلاتی که امروزه تمامیت جسمی و آسایش عموم مردم را در شهرهای بزرگ به مخاطره انداخته، مسئله وقوع و افزایش آمار جرایم ناشی از تخلفات رانندگی است. اين امري بديهي است كه نحوه رانندگي با اتومبيل بيش از ظاهر و مدل آن مي تواند فرهنگ و سطح اجتماعي فرد را نمايان سازد زيرا چگونگي رانندگي با اتومبيل بخوبي نشان دهنده وجوه مختلف شخصيتي ، رفتاري و درک يک انسان است .  
رابطه شخصيت فردي و رانندگي  
امروزه استفاده از خودرو و رانندگی به یکی از ضرورت هاي زندگی بشر تبدیل شده است. در کشور ما از چند دهه پیش خودرو از يك وسيله تجملی و تفننی به یک نیاز تبديل شده است. بنابراین آداب رانندگی هم مانند آداب معاشرت اهمیت یافته است.گرچه قوانین راهنمایی و رانندگی کلیات این آداب را مشخص می کند، اما موضوعات جزیی تر و حتی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تابع وضعیت زیستی روانی اجتماعی راننده است. مسایلی از قبیل ابتلا به بیماری یا نقایص جسمی (نارسایی دید، نارسایی شنوایی و...)، بیماری های روانی و وضعیت شخصیتی، شرایط محیطی و فرهنگی (سر و صدا، گرما، رقابت و...) بر رفتار رانندگی تاثیر می گذارد. برخی از این متغیرها فردی و برخی گروهی است. تعدادی از آنها جنبه درونی دارند و تعدادی جنبه بیرونی. مثلا" ظرفیت خیابان ها و جاده ها و تناسب آنها با تعداد خودرو وضعیت مهندسی گذرگاه ها، وجود علایم هشداردهنده مناسب و وضعیت جوی که همه بر نحوه رانندگی تاثیر می گذارند، از عوامل بیرونی محسوب می شوند .برخلاف تصور برخي از افراد، نحوه رانندگي با اتومبيل بيش از ظاهر و مدل آن مي‌تواند فرهنگ و سطح اجتماعي فرد را نمايان سازد.
  در واقع نحوه رانندگي، نمونه اي بارز از اخلاق اجتماعي اشخاص است چرا که رعايت قانون و مقررات ، احترام به حقوق ديگران ، آستانه تحمل فردي در مقابل محرک هاي ترافيکي ، نمونه هاي از رفتار اجتماعي راننده مي باشد که در هنگام رانندگي ناخود آگاه از شخصيت واقعي او منعکس مي شود. آمار نشان مي دهد که 90 تا 95 درصد تصادفات، رفتار انسان، عامل تعيين کننده اصلي است و رفتارهاي ضد اجتماعي با خشونت در رانندگي و نحوه رانندگي خشن نيز با تصادفات رابطه داشته است. متخصصان ترافيک معتقدند، بيش از 90 درصد تصادفات تا اندازه اي به دليل شخصيت راننده و وابسته به رفتارهاي راننده است و رانندگي مخاطره آميز سبب نتايج منفي مي شود.
 رانندگي خطرناک شامل رانندگي رقابت جويانه ( لذت بردن از مانور دادن در ميان ديگر رانندگان ) رانندگي خطرپذير ( پذيرش خطرات رانندگي براي هيجان و لذت ) ، رانندگي همراه با خطر پذيري بالا (سرعت و سبقت ناگهاني ) ، رانندگي پرخاش جويانه (مانند رانندگي با فاصله کم از ديگر خودروها ي ديگر که اغلب به منظور تنبيه رانندگان ديگر صورت مي گيرد) ، گاز دادن از روي خشم ، ژست هاي خشمناک و نگرش هاي مزبور و ويژگي شخصيتي که گسترش اين رفتار ها ، ايمني را به طور جدي تهديد مي کند و نشانه ضعف فرهنگي و عدم کنترل فردي است.
در اين راستا بررسي‌هاي متعددي درخصوص رابطه بين ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتار رانندگي صورت گرفته است. بنظر مي‌رسد عناصر خاصي از شخصيت باعث رفتارهاي قانون‌شكنانه در رانندگي مي‌شود. از اين‌رو اين رفتارها منجر به برآورده شدن برخي از نيازهاي شخصي فرد گرديده ، هرچند كه با سيستم قانونمند محيط اطراف مغايرت دارد. برخي ازجوانان با رفتار رانندگي پر مخاطره درگير هستند كه آمار تصادفات آنان بيانگر اين موضوع مي‌باشد. ويژگي‌هاي شخصيتي اين افراد به احتمال قوي در بروز رفتارهاي پرخطر دخيل مي‌باشد كه براي بسط و توسعه سياست‌هاي ايمني ترافيك نياز به توضيح و بررسي بيشتر دارد تا راه‌حل‌هايي براي كاهش درصد تصادف و مرگ‌و مير پيدا شود. اخيرا" با افزايش توجه افراد به اتومبيل، رفتارهاي عجیبی از بعضي رانندگاني كه سعي دارند با اتومبيل يا شيوه رانندگي خود، نظر ديگران را جلب كنند، سرمي‌زند. آنها معمولا" با سرعت و سبقت غير مجاز و هراس‌انگيز و انجام حركات نمايشي در محل‌هايي كه رانندگان معمولي و خانواده ديگران در آن رهگذرند، لجبازي با ديگر رانندگان، سعي بر جذب افراد خاص و جلب توجه اطرافيان دارند،اما اين كار نه‌ تنها جذاب و شاهكار نيست بلكه نشانه ضعف فرهنگي و عدم كنترل فردي نيز به شمار مي‌رود. در هيچ كجاي قوانين رانندگي يا اجتماعي درج نشده است كه استفاده از سيستم صوتي پرقدرت همچنين استفاده از شيشه‌هاي تيره، يا لامپ‌هاي غير مجاز، سرعت و سبقت‌هاي حادثه‌آفرين و خطرناك، نصب بوق‌هاي گوشخراش و استفاده عمدي و بي‌مورد از آنها، اتومبيل و رانندگي افراد را به نوعي هنر و افتخار تبديل مي‌كند. برخلاف تصور اين افراد، احترام به قانون و مقررات رانندگي و رعايت آنها، نوعي هنر است كه موجب اعتبار شخصيت اين رانندگان  نزد ديگران مي گردد. عدم توجه به فرهنگ رانندگي موجب بروز اشتباهات متعددي مي‌شود كه جوانب مختلف رفتاري را خدشه‌دار مي‌كند. مثلا" فردي كه به قانون و مقررات رانندگي توجه نمي‌كنداز ضعف فرهنگي و تربيت غلط اجتماعي خود نشان به ميان آورده است.
 شخصيت شناسی از طريق رنگ خودرو
 
تحقیقات نشان می‌دهد كه انتخاب رنگ خودرو با روحیه و شخصیت افراد در ارتباط است. در این مسئله که انسان ها در طول تاریخ همواره در تلاش بوده اند تا بتوانند شخصیت افراد را از روی مصادیق و نشانه های محیطی پیش از برقرار کردن روابط تشخیص دهند شکی نیست. همچنین انسان ها همواره تلاش کرده اند در مورد چگونگی رفتار و اخلاقاطرافیانشان نیز حدس های فراوانی بزنند. بی شک این شناخت از جنبه گوناگون، تاثیرات بسیاری در نحوه شکل گیری رابطه ها گذاشته است و کمک های فراوانی به نحوه شکل گیری روابط کرده است . این نکته می بایست همواره مورد توجه قرار گیرد که خانواده تاثیر بسیار مهمی در روح و روان افراد می گذارد.این بدین معناست که چگونگی پرورش اعضای خانواده در نوع نگاه آنان و رنگ دلخواهشان تاثیر گذار است، همچنین محیطی که در آن بزرگ می شوند و اینکه تحت تاثیر کدام عوامل روحی و فکری بوده اند سبب می شود که رنگ مورد نظر افراد متفاوت باشد، اما نباید این مسائل فراموش شود که افراد با توجه به روحیات و حالت های رفتاریشان رنگ مورد علاقه شان را برای تمامی اشیاء مورد استفاده شان انتخاب می کنند.
 سبز و آبی ؛ رانندگی با سرعت مجاز
انسان‌هاي به روز و مدرن، رنگ آبي تيره را براي خودروي خود انتخاب مي‌كنند.افرادی که رنگ خودروشان را سبز یا آبی انتخاب می کنند، ترجیح می دهند در محدوده شهر و در هر لحظه سرعت مجاز را رعایت کنند زیرا این رنگ محبوب خانواده ها است.رانندگان خودرو های سبز یا آبی رنگ علاقمندند که همیشه مراقب دیگران به خصوص اطرافشان باشند و توازنی را در رانندگی و موقعیت خانوادگی شان به وجود آورند. این نکته جالب است که بدانیم این افراد به طور معمول حاضرند مدت ها برای رنگ مورد علاقه شان در نوبت خرید خودرو بمانند، زیرا این دو رنگ را در هر شیئی نشانه آرامش و صبوری می دانند.روانشناسان بر این باورند که این اشخاص روی هم رفته افرادی صبور و در عین حال، بسیار خانواده دوست هستند. آن دسته از افرادي كه به رنگ سبز علاقه‌مند هستند، بسيار مثبت انديشند.
 زرد ؛ افراد باهوش، متفکر و خلاق
بی شک شما نیز متوجه این مسئله شده اید که تنها یکی از صد خودروي موجود در جاده ها، زرد رنگ است ( البته بدون در نظر گرفتن تاکسی ها ! ) و بنابر تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مطالعات روانشناسی انگلیس، رانندگان اتومبیل های زرد رنگ در نوع خود بسیار منحصر به فرد هستند.آنها به طور معمول افرادی باهوش، متفکر، خلاق، دوست داشتنی، سرزنده و شاداب هستند و از هر فرصتی برای نشان دادن این سر زندگی به دیگران استفاده می کنند. زرد همچنین نشانه عشق و علاقه بسیار به کسانی است که دوستشان دارند. حال این سوال مطرح می شود که در ایران چند نفر خودروشان از این رنگ بهره مند است ؟ آنهايي كه با خودروي زردرنگ رانندگي مي‌كنند خيلي سرحالند و شخصيت آنها مانند روز‌هاي آفتابي داغ و سوزان است. البته كارشناسان مي‌گويند آنهايي كه رنگ زرد و قرمز را براي خودروي خود انتخاب مي‌كنند، نسبت به سايرين اعتماد به نفس كمتري دارند.
 سفيد ؛ رانندگی با اعتماد به نفس زياد
روان شناسان معتقدند كه رنگ سفيد، رنگ تعادل است، رنگی که در بسیاری از خودرو ها دیده می شود. رانندگان این خودروهای سفید رنگ، دوست دارند سریع ترین رانندگان جاده ها باشند. این افراد همچنین تمایل دارند با اعتماد به نفس بسیار زیاد در جاده رانندگی کنند، حالتی که شاید نیمی از رانندگان نیز از آن برخوردار نباشند .برخی از روانشناسان بر این عقیده اند که سفید، رنگی است که می تواند جلب توجه کند و این رنگ در ماشین ها- به رغم آنکه زیاد است - همین حالت را دارد.
 نقره ای ؛ خونسرد آرام و متين
کارشناسان گفته اند علت اینکه ماشین های نقره ای رنگ کمترین آمار تصادفات و حوادث را از آن خود کرده اند یا به خاطر این است که رنگ شان خیلی خوب در جاده ها دیده می شود یا آرامش ناخواسته رانندگانشان است، اما تحقیقات نشان داده رانندگان خودرو های نقره ای رنگ، بیشتر از دیگر رانندگان میل دارند همیشه خونسرد، آرام و متین باشند.شاید به همین خاطر میزان تصادفات و حوادث پیش آمده برای این رنگ از خودروها حداقل است و رکورد پایین بودن آمار تصادفات را نسبت به خودرو های رنگ دیگر از آن خود کرده اند.
طلايی ؛ رانندگانی بسيار مودب
رانندگان خودروهای طلایی رنگ بدون ترديد بسیار مودب و با نزاکت بوده و همیشه در تلاش اند تا به هنگام رانندگی نیز ادب را رعایت کرده و حد فاصل قانونی را با ماشین جلویی رعایت کنند.در واقع اگر در جاده یک ماشین طلایی ببینید، مطمئن هستید که راننده آن رعایت فاصله قانونی را کرده و می توانید با اطمینان خاطر جلوي آن ماشین یا پشت سر آن حرکت کنید.این راننده ها به لحاظ شخصیتی در محل کار نیز همیشه شرایط خوبی را برای خود فراهم می کنند.
 قرمز ؛ رانندگانی بی توجه
و اما خودرو های قرمز رنگ، محققان بر این عقیده اند که رنگ قرمز نيز شخصيت خونگرم و پر جنب و جوش رانندگان را نشان مي‌دهد. ناخود آگاه مردم را به فکر سرعت، بی احتیاطی و بی پروایی می اندازند. در ضمن رنگ روشن آن باعث می شود که در جاده راحت تر به چشم آید.رانندگان خودروهاي های قرمز رنگ بسیار پر انرژی، فعال، پویا و در صحبت کردن بسیار سریع تر از دیگر رانندگان هستند. شاید به همین علت باشد که بسیاری از ماشین های مسابقه، قرمز رنگ هستند. البته آمار تصادف این خودرو ها حائز اهمیت است که بیشتر روان شناسان علت آن را بی توجهی و هیجان رانندگان این خودروهای قرمز رنگ می دانند.
 سياه ؛ محبوب تجار
در کشور های اروپایی رنگ سیاه بسیار استفاده می شود. رانندگان ماشین های سیاه رنگ به طور معمول بسیار شتاب زده هستند و در بیشتر مواقع بر اساس حدس و گمان خود عمل می کنند. به گفته روان‌شناسان، رنگ مشكي نماد غرور و قدرت راننده خودروست و البته انسان‌هاي افسرده‌تر اين رنگ را انتخاب مي‌كنند. بنابراین بدون اینکه متعجب شوید، باید بدانید که این رنگ خودرو ، بهترین و محبوب ترین رنگ منتخب برای تجار است اما در عین حال خودروي مشكي رنگ، بیش از دیگر ماشین ها با حوادث غیر مترقبه و تصادفات کوچک و بزرگ درگیر می شوند؛ شاید علت این امر را در تاریکی مطلقی که در این رنگ ها موج می زند بتوان پیدا کرد. در هر صورت از نظر روانشناسان این رنگ خودرو چندان مناسب تلقی نمی شود و احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد.
شخصيت انواع خودروها
مطالعه ای جدید درباره خودروها نشان می دهد در کشورهایی که تنوع خودرو در آن زیاد است، خودروهایی که افراد انتخاب می کنند به خوبی بیانگر نوع شخصیت آنها است زیرا افراد در هنگام انتخاب بر اساس شخصیت خودروها آنها را انتخاب می کنند. محققان به تازگی دریافته اند كه انسانها به صورت ناخودآگاه ساختارهای شخصیت انسانی را به خودروها ارتباط می دهند و معتقدند خودروهایی با صفحات مشبک بزرگتر و چراغ های باریک تر، خودروهایی پرخاشگر و سلطه جو هستند در حالی که خودروهایی با شیشه های جلویی بزرگ ، صورت هایی کودکانه و شاد دارند.
این تحقيق می تواند واکنش متفاوت راننده ها را نسبت به خودروهایی که در اطرافشان می بینند توضیح داده و بیان کند كه چرا دیدن برخی از خودروها در رانندگان واکنش های شدید ایجاد می کند.بر اساس نتایج این تحقيقات خودروهایی نیز از ویژگی های شخصیتی مختص خود برخوردار هستند. برای مثال خودروهای "کرایسلر کراسفایر"، BMW 645ci  و "شاران VW" در دسته خشمگین ترین خودروها قرار دارند. "دیاهاتسو " خودروی کوچک ژاپنی نیز بعنوان غمگین ترین خودرو شناخته شده است. خودروهای شرکت "می باخ" آلمان در کنار خودروهای BMW 3، BMW 5  و BMW645 ci در دسته خودروهای سلطه گر قرار دارند و خودروهایی که از چهره های کودکانه برخوردارند، "نیسان میکرا" و "تویوتای آیگو" معرفی شده اند. بر اساس اين گزارش ، خودروی فولکس واگن سوسکی شادترین خودرو معرفی شده در حالی خودروی مرسدس سری E بعنوان یکی از عصبی ترین خودروهای جهان شناخته شده است. متعادل ترین خودرویی که در این مطالعه به آن اشاره شده خودروی "وکسهال آسترا" است.
بطور خلاصه در مورد شخصيت خودروها عنوان شده كه خودروی "می باخ" با شخصیت سلطه جو ، "کرایسلر ۳۰۰C" با شخصیت مردانه ، " نیسان میکرا" با شخصیت زنانه ، "تویوتا آیگو" با شخصیت کودکانه، "کیا پیکانتو" با شخصیت غمگین،  BMW 3" " با شخصیت بالغ، "کرایسلر کراسفایر" با شخصیت خشمگین، "فولکس سوسکی" با شخصیت شاد شناخته شده اند .
نابسامانی های روانی و رانندگی
بخشی از نابسامانی های روانی که با موضوع رعایت یا رعایت نکردن آداب صحیح رانندگی ارتباط نزدیک تر دارد، نابسامانی های شخصیتی خوشه «ب» است که شامل «نابسامانی های شخصیتی مرزی»، «خودشیفته»، «ضداجتماعی» و «نمایشی» (هیستریونیک) می شود.
از ویژگی های شخصیت مرزی، احساس ملال و ناسرخوشی است که بیمار برای رفع آن می کوشد به دنبال ماجراجویی و کارهای پرهیجان برود. رانندگی سریع، بی پروا و زیر پاگذاشتن مقررات راهنمایی از کارهایی است که بیمار مبتلا به نابسامانی شخصیتی مرزی انجام می دهد. از آنجا که رفتارهای تکانشی و تحریک پذیری و تمایل به آسیب به خود در شخصیت های مرزی بالاست، این بیماران از نظر رانندگی زمینه بروز مخاطرات فراوانی را برای خود و دیگران فراهم می کنند پس شناخت و درمان آنها ضروری است. مبتلایان به نابسامانی شخصیت ضداجتماعی، به ایمنی و سلامت خود و دیگر مردم اهمیت نمی دهند، از قانون شکنی لذت می برند، تحریک پذیر و پرخاشگرند، با کوچک ترین بهانه ای به سمت دیگری هجوم می برند و خودرو در دست آنها تبدیل به آلت قتاله ای می شود که در خدمت انگیزه های تبهکارانه قرارمی گیرد. عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز، تخطی از سرعت قانونی، توهین به رانندگانی که قوانین راهنمایی را رعایت می کنند، رانندگی خلاف در خیابان های یکطرفه و ناسزاگویی به رانندگانی که مسیر مجاز را طی می کنند، از کوچک ترین کارهایی است که رانندگان با شخصیت ضداجتماعی انجام می دهند. این رانندگان به احتمال زیاد با این رفتارهای ضداجتماعی، بیماری خود را به وضوح اعلام می کنند. زمانی که می خواهید از خودرو که راننده آن مشغول صحبت با تلفن همراه است و خط عبور را با سرعت کم و حرکات پیچ در پیچ سد کرده است، سبقت بگیرید با ممانعت راننده مواجه می شوید، این رفتار ضداجتماعی احتمالا" حکایت از ابتلای راننده به شخصیت ضداجتماعی دارد.اين افراد از خلاف ها و جرایم رانندگی خود احساس پشیمانی نمی کنند بلکه می کوشند آن را توجیه کنند.
در بین نابسامانی های شخصیتی دیگر ، تمایل به جلب توجه و تحسین دیگران که شامل نوع و ظاهر خودرو نیز می شود، قابل ذکر است. افراد خودشیفته و دارای شخصیت نمایشی (هیستریونیک)، نیاز دارند با سوار شدن بر اتومبیل های گرانقیمت و پرزرق و برق توجه دیگران را به خود جلب کنند. گرچه این وضع را به همه موارد نمی توان تعمیم داد، اما احساس کهتری (حقارت) باعث می شود افراد بخواهند با توسل به آرایه ها و زیورهای ظاهری، خود را توانا، معتبر و متمایز از دیگران نشان دهند. در غیر این صورت نیازی نیست که فردی که فقط در خیابان های شهر رانندگی می کند، یک هیولای شاسی بلند چهارچرخ متحرک را سوار شود.
 پژوهشی که حدود بیست سال پیش در ایالات متحده آمریکا انجام گرفت، نشان داد بیشتر خریداران اتومبیل های پرزرق و برق کادیلاک و کرایسلر را سیاهپوستان تشکیل می دادند و بالاترین درصد خریداران اولدز موبیل که از نظر قیمتی در رده متوسط بودند، پزشکان و وکلای دادگستری که از نظر امکان مالی و اعتبار اجتماعی در درجه بالایی بودند و طبعا نیازی نمی دیدند که بخواهند با اتومبیل گران و پرزرق و برق اعتباری برای خود کسب کنند.
رنگ های نامأنوس، بوق های گوشخراش، رینگ ها و لاستیک های بیرون زده از گلگیرها و رانندگی سریع و نمایشی همه یک چیز را فریاد می زند: «تو را به خدا به من توجه کنید، من هم کسی هستم!» جوانی که امکان عرض اندام در زمینه های درسی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ندارد، می کوشد با تکیه بر ظواهر، از جمله اتومبیل، خود را بنمایاند. جوان یا فرد میانسالی که مرتب می خواهد از دیگران سبقت بگیرد و هر جای خالی را در خیابان سریع پرکند و جلوتر برود، به زبان نمادین می گوید: «من در زندگی واقعی از دیگران عقب افتاده ام و اکنون با این سبقت گرفتن ها و سریع رفتن ها می خواهم خود را تسکین بدهم.»
 پژوهش ها بيانگر اين نكته هستند که بین رفتار رانندگی و عامل شخصیتی وظیفه‌شناس رابطه‌ی معکوس وجود دارد و این بدان معناست که هر چه ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناس در افراد بیشتر باشد احتمال انجام رفتار پرخطر رانندگی پایین‌تر می‌آید. عامل وظیفه شناسی با ویژگی‌هایی چون نظم و ترتیب، تمایل به پیشرفت، خویشتن‌داری، محتاط بودن، درستکاری، آینده‌نگری و خوش قولی همراه است. بنابراین کسانی که در این عامل نمره‌ی بالاتری کسب می‌کنند، دارای ویژگی فوق هستند و از آنها انتظار می‌رود که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بین ویژگی شخصیتی توافق و رفتار رانندگی رابطه‌ی معکوس وجود دارد. افرادی که از عامل توافق پذیری پایینی برخوردارند تحریک پذیری بالا و ثبات هیجانی کمتری در آنها مشاهده می‌شود. بنابراین انتظارمی‌رود این افراد رفتارهای مخاطره آمیز بیشتری داشته باشند .همچنین نتایج این بررسی ارتباط منفی و معکوس بین سن با رفتار رانندگی را نشان داد و این بدان معناست که رانندگان جوان فاقد دانش لازم هستند و این امر ممکن است خطراتي برای آنها ایجاد کند ضمن اينكه  بین تعداد تصادفات با تخلفات رانندگی رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد و این بدان معناست که افرادی که تصادفات بیشتری دارند تخلفات رانندگی بیشتری نسبت به بقیه از خود نشان می‌دهند.
نتيجه
  احترام به قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي و رعايت قوانين از سوي رانندگان خودروها شخصيت آنان را نزد ديگران معتبر مي سازد. در واقع رانندگي عبارتست از رعايت قانون و مقررات و رعايت حقوق و حريم ديگران؛  همواره بايد باور داشته باشيم كه با عدم رعايت قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي و نمايش هاي خطرناك با وسايل نقليه شخصيت مان نزد ديگران تضعيف مي شود و موجب ترويج توسعه فرهنگ غلط رانندگي در بين اطرافيان و اعضاي خانواده بويژه كودكان مي شويم . تحقيقات متعدد نشان مي‌دهد كه ويژگي‌هاي شخصيتي در رانندگي پر مخاطره نقش دارد.با توجه به شيوع رفتارهاي حادثه‌ساز رانندگي و رانندگي‌هاي پرمخاطره و همچنين ازدياد تصادفات در بين رانندگان جوان پيشنهاد مي‌گردد؛ شناسايي رانندگان پرخطر، ارائه مشاوره و راهنمايي و آموزش اختصاصي به آنان از طريق مشاورين روانشناسي و پليس در اولويت قرار گيردو رانندگان پرهيجان براي حضور در فضاهاي كنترل شده همچون پيست هاي اتومبيلراني، موتورسواري تشويق شوند . اين امر سبب ارضاي نيازهاي هيجاني آنان شده و به اين ترتيب رفتارهاي رانندگي پرمخاطره و هيجانات رانندگي پرخطر آنان را در بزرگراه‌هاي شهري و آزادراه‌هاي خارج از شهر شديدا" كاهش خواهد يافت. بنظر می‌رسد که افزایش تجربه رانندگی و ارضاء انگیزه‌های تجربه‌جویی و هیجان‌خواهی در محیط‌ های کنترل شده می‌تواند به کاهش تخلفات رانندگی کمک کند.
منابع
 
1-   دکتر فدایی، فربد، آنچه روان پزشکان از رانندگی شما می فهمند) روانشناسی شخصیت رانندگی( ، روزنامه سلامت، ۳۱ خرداد ۱۳۹۱،
2-     دكتر اسماعيلي، عليرضا، شخصيت فردي و رانندگي، جام جم آنلاين، 09 بهمن 1389،
3-     شخصیت شناسی از روی رنگ ماشین ، مجله اینترنتی تالاب،
4-     شخصيت انواع خودروها، سايت هاي تخصصي خودرو ، pars-khodro.com،
5-     تاثيرشخصيت فردي درفرهنگ رانندگي، پایگاه خبری پلیس ایران،

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    البته اين شاخص روانشناسي مال كشورهاي هست كه اختيار انتخاب دارند در انواع خودرو و رنگ مناسب. مثلا خودروي رنگ قرمز نداريم بجز 206 مياد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =