کد خبر: 67411
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴

سـیـاسـتـگـذاری‌های شتابزده وزارت صنعت و کاهش قدرت خرید مردم موجب آشفتگی بازار، سردرگمی مشتریان و در برخی موارد گرانی خودروشد.

دنیای خودرو - تداوم كشمكش باقي ماندن يا خروج خودرو از فهرست كالاهاي انحصاري و شمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت و مصوبه چندي پيش وزارت صنعت براي محدود كردن واردات خودرو به 35نمايندگي رسمي منجر به شكل‌گيري انتظارات تورمي در بازار شب عيد خودروهاي داخلي، اقدام هماهنگ وارد‌كنندگان رسمي براي گراني 2تا 15ميليون توماني خودروهاي وارداتي و سردرگمي مشتريان خودرو را فراهم كرده است.

بررسي قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي در حاشيه بازار حاكي از رشد نسبي قيمت‌ها و تداوم قهر مشتريان با بازار خودرو شده است، مشترياني كه طي 10‌ماه گذشته به انتظار افزايش عرضه و تثبيت قيمت خودرو نشسته بودند، با درخواست‌هاي انجمن خودروسازان و وزارت صنعت براي خروج خودرو از فهرست كالاهاي انحصاري، محدوديت‌هاي تازه واردات و گراني رسمي خودروهاي خارجي، در بازار شب عيد خودرو سرگردان شده‌اند.

  • شوك وزارت صنعت به بازار خودرو

بالا گرفتن مناقشه قيمت‌گذاري و انحصار در واردات خودرو شوك تازه‌اي به بازار وارد كرده است. علاوه بر افزايش قيمت خودروهاي وارداتي توسط نمايندگي‌هاي رسمي شركت‌هاي خارجي، بازار خودروهاي داخلي نيز متاثر از احتمال خروج خودرو از فهرست كالاهاي انحصاري و آزادسازي قيمت‌ها، با افزايش نسبي تقاضا و رشد قيمت‌ها مواجه شده است.

با وجود اين هفته گذشته دومين نامه وزارت صنعت براي خروج خودرو از فهرست كالاهاي انحصاري به شوراي اقتصاد ارائه و مقرر شده تا اين شورا به‌زودي در اين زمينه اظهارنظر كند. احتمال واگذاري مجدد قيمت‌گذاري خودرو به سازمان حمايت موجب واكنش شوراي رقابت و گرم‌تر شدن چند باره تنور كشمكش قيمت‌گذاري خودرو شده است.

  • خودرو گران نمي‌شود

به‌رغم افزايش رسمي قيمت خودروهاي وارداتي و احتمال گراني خودروهاي داخلي در بازار شب عيد، اميرحسين قناتي، مديركل خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر آرامش بازار خودرو در روزهاي پاياني سال به خبرنگار ما اعلام كرد، هيچ نگراني‌اي براي تأمين و عرضه خودروهاي داخلي و وارداتي وجود ندارد. شركت‌هاي خودروساز ملزم هستند تا به تعهدات خود براي فروش و پيش فروش خودرو اقدام كنند. همچنين نمايندگي رسمي خودروهاي خارجي نيز ملزم به انجام تعهدات اصلي خود براي تأمين و عرضه خودرو هستند. مگر آنكه جو رواني بر بازار حاكم شود وگرنه آرامش بازار شب عيد خودرو صددرصد تضمين شده است.

اميرحسين قناتي افزود: وزارت صنعت با ارائه مستندات و ادله كافي به شوراي اقتصاد درخواست كرده است تا خودرو از فهرست كالاهاي انحصاري خارج شود اما اينگونه نيست كه خودرو بي‌قيمت شده يا قيمت آن آزاد شود بلكه سازمان حمايت بر تعيين قيمت خودرو بر مبناي حاشيه بازار نظارت خواهد كرد.

  • عوامفريبي ممنوع

در اين حال رئيس شوراي رقابت با اشاره به درخواست اخير خودروسازان از شوراي اقتصاد مبني بر خروج خودروهاي سواري از فهرست كالاهاي انحصاري و گرفتن اهرم قيمت‌گذاري از اين شورا اعلام كرد، بازار خودروي كشور هنوز انحصاري است و شوراي رقابت طبق قانون تنها مرجع تشخيص انحصار است.

رضا شيوا افزود: مگر از سال گذشته تاكنون چه تحول اساسي در بازار خودرو رخ داده كه انجمن خودروسازان به اين جمع بندي رسيده تا بازار خودرو از انحصار خارج و رقابتي شده است. وي گفت: بازار خودرو در انحصار دو شركت است و اينكه تعداد خودروسازان 17 شركت اعلام مي‌شود، عوامفريبي است.

منبع : همشهری آنلاین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =