کد خبر: 77892
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰

تولید و واردات بنزین بی کیفیت به خصوص در سا لهای گذشته، تکنولوژی سطح پایین اغلب تولیدات داخلی، ناوگان فرسوده خودروهای سنگین و... همه و همه دست به دست هم دادند تا طبق اعلام سازمان محیط زیست در طول سا لهای اخیر، فقط چند روز هوای پاک در شهری مثل تهران وارد ریه های ساکنینش شود.

آلودگی هوا یکی از کلان ترین مشکلات امروز کشور است که رابطه مستقیم با سلامتی مردم دارد و از این رو هزینه هایش بیش از آن چیزیست که در ظاهر امر دیده می شود. قصور مدیران کلان کشور از تدوین استراتژی برای کاهش آلودگی هوا در سا لهای گذشته و به بیانی دیگر پیش گیری قبل از درمان، باعث شده حالا مسئولین به دنبال راه حلی ضربتی برای کاهش روزهای خاکستری شهرها باشند. ای کاش در سالهای گذشته فرصت سوزی نمی کردیم و با الگو برداری از کشورهای پیشرفته با آینده نگری به سمتی حرکت می کردیم که مولدهای آلودگی را از چرخه خارج کنیم. ناگفته پیداست که یکی از عمده ترین عوامل تولید آلودگی خودروها هستند. البته اگر انصاف را در قضاوت دخیل کنیم نباید همه خودروهای موجود در کشور را در دسته آلوده کننده ها قرار دهیم. در واقع خودروهای موجود را باید به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول فرسوده ها هستند، همان هایی که سال هاست قرار است از رده خارج شوند. این خودروها پیشرانه هایی با تکنولوژی چند دهه پیش دارند و روزانه هزاران لیتر سوخت را با کمترین راندمان دود هوا می کنند. از میان این خودروها می توان به نیسان وانت و پیکان وانت اشاره کرد که گویا قرار است تا آخرو الزمان به صورت صفر کیلومتر تولید شوند! دسته دوم خودروهای وارداتی هستند که به دلیل تکنولوژی سطح بالای آنها کمترین آلودگی ممکن را وارد اتمسفر کشور می کنند و از نظر مصرف سوخت هم بیشترشان در رده اکونومی قرار دارند. اما دسته سوم که سهم بزرگی از بازار را در دست دارند و به دلالیل مختلف آلاینده ترین هستند، همین تولیدات صفرکیلومتر وطنی هستند. هر چند در سا لهای اخیر خودروسازان داخلی با ترفندهای مختلف اقدام به بهینه سازی پیشرانه های این خودروها کرده اند اما، این پیشرانه ها به دلیل تکنولوژی قدیمی نمی توانند راندمان مناسبی چه از نظر مصرف سوخت و چه از حیث آلایندگی داشته باشند. از طرفی عدم تعویض کاتالیزورهای خودروها بعد از معیوب شدن باعث می شود، آلودگی خودروهایی با سن تولید پایین بیش از استانداردهای تدوین شده باشد. [caption id="attachment_77894" align="aligncenter" width="573"]رنو رنو[/caption]
[caption id="" align="aligncenter" width="571"]رنو رنو[/caption]

اما با توجه به شرایط حاضر چه باید کرد؟ چه راهکارهایی می تواند در دراز مدت باعث کاهش آلودگی هوا و یا دست کم عدم افزایش آن شود؟ بهترین راه برای پاسخ به این سوالات نگاهی به راه کارها و عملکرد ممالک پیشرفته در این خصوص است. به طور مثال خودروهای هیبریدی و الکتریکی سالهاست که در آمریکا و انگلستان وارد چرخه تولید و مصرف شده است. حتی دولتها برای کاربران این خودروها آپشنهای مختلفی در نظر گرفته اند که باعث سوق دادن خریداران به سمت این خودروها می شود. به طور مثال در سال 2002 طی توافقی بین دولت آمریکا و کمپانی جنرال موتورز، قرار شد10 درصد از تولیدات این شرکت به خودروهای الکترکی و هیبریدی اختصاص یابد. همچنین در این توافق نامه مقرر شده تا سال 2017 بیش از نیمی از تولیدات GM به خودروهای   Xero Emiction یا بدون آلایندگی وهیبریدی اختصاص یابد.

9  
[caption id="" align="alignnone" width="589"]رنو رنو[/caption]

در میان خودروها یا حتی موتورسیکلت های دوستدار محیط زیست، نمونههای الکتریکی پا کترین محصولات هستند زیرا این خودروها یا موتورسیکلتها هیچ سوخت فسیلی مصرف نمیکنند. به معناییدیگر به دلیل اینکه مولد قدرت آنها الکتریکی است، نیازی به پیشرانه درون سوز ندارند. از طرفی هزینه نگهداری و استهلاک آنها نیز بسیار پایین است. باتریهای لیتیومیونی به کار رفته در این خودروهامعمولا عمری در حدود 8 سال دارند. اما یک خودروی معمولی به جز هزینه سوخت هزینههای جانبی دیگری هم دارد. اگر هزینه تعویض فیلترها، روغنهای مختلف، تنظیم موتور، تسمه و ... را در یک خودرویمعمولی محاسبه کنید و آن را با خودروهای الکتریکی مقایسه کنید خواهید دید که این خودروها چقدر به صرفهتر از یک خودروی معمولی هستند.

بگذارید با یک حساب و کتاب سر انگشتی ببینیم تفاوت هزینه های یک خودروی الکتریکی با خودروی بنزینی در طول یک سال چقدر است. اگر تصور کنید یک خودروی معمولی در روز 100 کیلومتر پیمایشدارد، در پایان یک سال حدود 500 هزار تومان هزینه شارژ برق این خودرو خواهد بود. حالا به سراغ خودروی بنزینی برویم. این خودرو با پیمایش 100 کیلومتر در روز و مصرف سوخت 10 لیتر بنزین )مثل یکتاکسی دورن شهری(در طول یک سال 36 هزار 500 کیلومتر پیمایش دارد. حال با تقسیم این عدد در 10 لیتر مشخص میشود که هر خودرو 3650 لیتر سوخت در سال دود هوا میکند که هزینه آن برای مالکبا نرخ خوشبینانه 700 تومان، معادل 2 میلیون و 555 هزار تومان میشود. این در شرایطی است که در بالا به دیگر هزینههای جنبی یک خودروی بنزینی نیز اشاره شد. با این شرایط استفاده از خودروهایالکتریکی هم به نفع مالک است و هم به نفع مسئولین و دولت.

استفاده از خودروهای الکتریکی باعث کاهش آلودگی هوا و در پی آن کاهش آسیبهای پزشکی و هزینههای درمانی میشود. از طرفی یادمان نرود که دولت برای هر لیتر بنزین حدود 60 سنت یارانه پرداخت میکند که تبدیل به دود هوا میشود. در روز بیش از 60 میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود. ابعاد فاجعه زمانی بیشتر نمود می یابد که مصرف سوخت یک سال کشور و یارانه هایی که برای هر لیتربنزین از سوی دولت پرداخت می شود را محاسبه کنید. به این ترتیب مشخص میشود که سالانه دولت چند میلیون دلار برای تولید دود و آلوده کردنهوا پرداخت میکند! ین در شرایطی است که هزینههایآلودگی هوا خود در مرحله بعدی قرار دارند. بی شک اقدام دولت و سازمان های زیربط در ایجاد بستری برای به کارگیری این خودروها در ناوگان حمل و نقل شهری و حتی شخصی، میتواند از شمار تولیدکنندگان آلودگی در شهرها بکاهدالبته هنوز در به کارگیری این خودروها نزد خریداران شخصی و سازمانی تردیدهایی وجود دارد کهبخش اعظمی از این تردیدها به دلیل عدم آگاهی کامل در مورد آنهاست.

27 114

RENAULT FLUENCE Z.E

سوالات بیشماری در ذهن مردم وجود دارد که دست اندرکاران این حوزه باید به آنها پاسخ دهند. میزان پیمایش و چگونگی شارژ این خودروها از جمله سوالات مهم کاربران است. البته باید مد نظر داشت که بحث خودروهای الکتریکی در ایران کاملا جدید و تازه است و برای پخته شدن کمی به زمان نیاز دارد. با این حال آنچه که در حال حاضر باید سرلوحه کار مسئولین امر قرار گیرد، صرف کردن فعل خواستن در حوزه خودروهای الکتریکی و هیبریدی است. این مهم با ایجاد بستر به کارگیری این خودرو در کلان شهرها محقق م یشود. از دیگر مشکلات در راه ورود خودروها و موتورسیکل تهای الکتریکی به چرخه حمل و نقل، قیمت بالای این محصولات است. به طوری که گاه قیمت تمام شده یک محصولات الکتریکی نسبت به نمونه مشابه بنزینی آن تا بیش از دو برابر افزایش می یابد.

همانطور که ذکر شد، سطح تکنولوژی به کار رفته در این محصولات مهمترین عامل در افزایش قیمت آنها نسبت به نمون ههای بنزینی همان خودرو است. به همین دلیل اگر دولت عظمی جزم برای کاهش آلودگی هوا دارد، باید شرایطی مناسب ایجاد کند تا مصرف کنندگان به سمت خرید این خودروها تشویق شوند. در کشورهای پیشرفته، دول تها حتی تا 30 درصد از بهای خرید این نوع خودروها را به صورتیارانه به خریداران پرداخت می کنند. ما نیز در کشور می توانیم این یارانه را پرداخت کنیم. از نظر اقتصادی نیز پرداخت یارانه برای خرید این خودروها بسیار سودمندتر از پرداخت یارانه برای سوزاندن بنزین و آلوده کردن هوا و البته خدمات پزشکی است.

از جمله امتیازات دیگر این خودروها ورود بدون قید و شرط آنها به مناطقی از شهرهاست که قواعد خاص ترافیکی در آنجا حکمرانی میکند. البته خوشبختانه شنیدهها حاکی از آن است که طی هماهنگیهایصورت گرفته بین ارگانهای مختلف و شهرداری تهران، در سال آینده دارندگان خودروهای هیبریدی و الکتریکی میتوانند بدون خرید طرح ترافیک در آن محدوده آمد و شد کنند که این اتفاق نوید برداشتنقدم های عملی مسئولین در حوزه خودروهای پاک است. از جمله کارهایی مثبتی که توسط مسئولین در حوزه خودروهای پاک صورت گرفته است، حذف تعرفه 6 درصدی واردات این خودروها و اسقاط خودروفرسوده به ازای واردات آنهاست. اما متاسفانه قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی و الکتریکی، آنقدر بالا هست که حتی معمولیترین مدلهای این خودروها از نظر بازه قیمتی در رنج خودروهای نیمه لوکسبازار کشور قرار میگیرند. به همین دلیل بدون یاری دولت امکان جایگزینی انبوه خودروهای پر مصرف کشور، تفکری به دور از منطق جلوه میکند.

عده ای از صاحب نظران عقیده دارند بهتر است با تدوین استراتژی جدید، برای تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور بستری محیا شود تا ضمن بومی کردن این تکنولوژی، از خروج ارز از کشور بهمنظور واردات این خودروها جلوگیری شود. اما با توجه به حال و روز صنعت 50 ساله خودرو کشور، که هنوز نمیتواند گلیمش را بدون کمک دولت از آب بیرون بکشد، تدوین استراتژی جدید باری اضافه بردوش خسته این صنعت میگذارد. از طرفی تکنولوژی تولید قطعات خودروهای الکتریکی و هیبریدی به خصوص در بخش باتری ها، آنقدر سطح بالاست که دست یابی به آن در کوتاه مدت کاری بسیار دشوار وبعید است. اما حالا که زمزمههای استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبرید از سوی مسئولین شنیده میشود، بهتر است با استراتژی هوشمندانه و البته حساب شده از هر جهت به سمت استفاده از اینخودروهاپیش برویم. زیرا نباید تجربه ناموفق سوخت LPG یا همان گاز مایع را از یاد ببریم. از طرفی باید از شتاب غیر منطقی که در تبدیل خودروهای داخلی به نوع دوگانه سوز داشتیم، دوری کنیم زیرااستفاده از سوختی کاملا متفاوت در پیشرانههایی که برای سوخت بنزین طراحی شده است، هزینههای زیادی را بر دوش خریداران و تولید کنندگان گذاشت. با این تعاریف، هدف گذاری درست و منطقی درحوزه خودروهای پاک میتواند علاوه بر تامین منافع ملی، باعث رشد و ارتقاع سطح علمی دست اندر کاران این حوزه در داخل کشور شود و حتی به نوعی کارآفرینی ناشی از تغییر تکنولوژی نیز انجامخواهدشد. اما پر واضح است که اولین قدم در این راه، تامین زیرساختهای لازم و البته کمک دولت است.

با ذکر مثالی به بحث پایان میدهیم اگر روزانه ده هزار تاکسی در تهران به جای مصرف 10 لیتر در100 کیلومتر ، 3 لیتر مصرف کنند چه باری از دوش دولت و چه غباری از ریه مردم برداشته خواهد شد!

[caption id="" align="aligncenter" width="745"]رنو رنو[/caption]

استفادهازخودروهایالکتریکیباعثکاهشآلودگیهواودرپیآنکاهشآسیبهایپزشکیوهزینههایدرمانی میشو

منبع :نگین خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =