کد خبر: 121918
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳

گفته می‌شود بزرگ‌ترین متضرر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کره جنوبی است و پاسخ قاطعانه افخمی راد آب سردی بر سر اقتصاد کره جنوبی است.

گفته می‌شود بزرگ‌ترین متضرر رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کره جنوبی است و پاسخ قاطعانه افخمی راد آب سردی بر سر اقتصاد کره جنوبی است. ولی‌الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤال خبرنگار کره‌ای در خصوص علل کمرنگ شدن نقش کره در بازار ایران یادآور شد: در زمان تحریم برخی کشورها ارتباط خود با ایران را حفظ کردند، چین در تمام این مدت با ما همکاری کرده و شریک اول تجاری ما هم در صادرات و هم در واردات بوده است. اما ژاپن و کره سیاستی متفاوت داشتند یعنی نه تنها تحریم‌ها را صد در صد رعایت کردند بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود هم ارتباط خود با ایران را قطع کردند مثلاً حتی در زمینه‌هایی مثل خودرو که بازار ایران علاقه بسیاری به محصولات کره‌ای نشان داد، این کشور فروش خود به ایران را متوقف کرد. کره جنوبی در اقدام دیگر خود و با وجود اینکه خط تولید هیوندای را در بم داشت اما صدور قطعات به این کارخانه را قطع کرد به همین دلیل ایران با چینی‌ها وارد معامله شد.

[caption id="attachment_117210" align="aligncenter" width="526"]2015 Hyundai Sonata 2015 Hyundai Sonata[/caption]

پاسخ قاطعانه افخمی راد، آب سردی بر سر اقتصاد کره جنوبی است. قطعاً در جایی که کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا مشتاق ازسرگیری روابط خود را ایران هستند و از آن سوی محدودیت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی نمایندگی شرکت‌های آمریکایی در ایران به‌واسطه توافق هسته‌ای برداشته می‌شود، کره جنوبی که به گفته افخمی راد در دوران تحریم حتی از دستورات تحریمی آمریکا نیز فراتر رفت، نمی‌تواند چندان امیدی به یک تجارت پرسود با ایران داشته باشد.

[caption id="attachment_117913" align="aligncenter" width="526"]2016 Kia Sorento SX-L 2.0T AWD 2016 Kia Sorento SX-L 2.0T AWD[/caption]

روزنامه دنیای اقتصاد پنج شنبه در صفحه هرروزه خودروی خود نوشت: با وجود گذشت ۱۰ روز از «توافق هسته‌ای» بازار خودرو ایران همچنان با رکود خریدوفروش مواجه است و از پس همین موضوع، بیشتر خودروها افت قیمتی نسبتاً جزئی را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، خریدوفروش خودروهای داخلی همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان تمایل چندانی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند و دلیل اصلی این ماجرا نیز انتظارات ایجاد شده پس از «توافق هسته‌ای» است. فعالان بازار تأکید می‌کنند انتظاری که مشتریان برای کاهش قیمت‌ها و صد البته ورود خودروهای جدید به کشور دارند، به افزایش رکود خریدوفروش دامن زده و حالا حتی خودروهای دارای شرایط فروش ویژه نیز خریدار ندارند.

[caption id="attachment_65753" align="aligncenter" width="500"]مراسم رونمایی محصولات جدید سایپا مراسم رونمایی محصولات جدید سایپا[/caption]

روزنامه جام جم نیز در شماره پنج شنبه خود نوشت: درحالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و قطعه‌سازان یک صدا می‌گویند قیمت خودرو پس از بیانیه وین و احتمال رفع تحریم‌ها کاهش نخواهد یافت، کارشناسان با اشاره به رفع برخی هزینه‌های سربار تحریم‌ها از لزوم کاهش قیمت خودرو سخن می‌گویند. این روزنامه از قول حمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نوشته است: به‌طور کلی قیمت خودرو به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند پایین بیاید، چون قیمت یک سازه مثل اتومبیل را مجموعه‌ای از عوامل تعیین می‌کنند مثل، هزینه مواد اولیه، دستمزد و هزینه‌های سربار که می‌شوند مجموعه قیمت یک خودرو در بازار. این درحالی است که این مجموعه عوامل در بازار داخلی کشور همه از سال گذشته تاکنون افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهارات خودروسازان موافق نیست و معتقد است بیانیه وین چه در کوتاه‌مدت وچه در بلندمدت هزینه‌های خودروسازان را کاهش داده و آنان نیز باید قیمت محصولاتشان را کاهش دهند.

[caption id="attachment_113473" align="aligncenter" width="526"]saipa saipa[/caption]

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه جهان صنعت گفته است: با لغو تحریم‌ها شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود. فربد زاوه معتقد است با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و پس از لغو تحریم‌ها، هزینه‌های واسطه‌گری برای خرید و واردات خودروهای وارداتی، حذف خواهد شد. در تأیید صحبت‌های این کارشناس باید از حرکت شرکت جیلی یاد کرد که هنوز مهر توافق خشک نشده محصولاتش را با ۱۶ تا ۲۶ میلیون تومان تخفیف ارائه کرد. شرکت جیلیران که نمایندگی فروش محصولات جیلی را در کشور برعهده دارد پس از ماه‌ها سکوت و عدم فعالیت و ارائه طرح فروش‌های ویژه، ناگهان به ارائه تخفیف ویژه برای فروش نقدی محصولات خود دست زده است که از ۱۶ تا ۲۶ میلیون تومان تخفیف را در فروش نقدی شامل می‌شود. در شرایط فروش اقساطی نیز تخفیف ۷٫۷ تا ۱۶ میلیونی برای خودروهای مختلف این شرکت اعمال می‌شود.

[caption id="attachment_105785" align="aligncenter" width="526"]Geely Emgrand EC7 Geely Emgrand EC7[/caption]

همچنین پروفسور مجید سمیعی جراح برجسته و جهانی مغز و اعصاب که در سفر هیئت آلمانی، آنها را همراهی کرد درباره علت این همراهی گفته است: نظر صدراعظم آلمان این بود که در سفر به ایران وی را همراهی کنم و این ندا را به ملت ایران دهم که یک تاریخ جدیدی بین دو کشور ایجاد خواهد شد. سمیعی همچنین گفت: در این سفر رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و نیز رؤسای بزرگ کارخانه‌های عظیم آلمان مثل زیمنس، فولکس واگن آلمان و دیگر شرکت‌ها نیز به ایران آمدند. وی ادامه داد: این شرکت‌ها قصد دارند، تکنولوژی خود را به سرعت به ایران منتقل کنند اما آنها به‌عنوان مصرف‌کننده به ایران نگاه نمی‌کنند، بلکه دید همکاری دارند. رئیس مرکز علوم اعصاب هانوفر آلمان اضافه کرد: هیئت بلندپایه آلمانی در طول سفر خود فکر نمی‌کردند مردم کشور ما این‌قدر باهوش باشند و اکنون معتقد هستند ایرانی‌ها می‌توانند از نظر علمی و صنعتی همچون آلمان پیشرفت کنند.

[caption id="attachment_119005" align="aligncenter" width="526"]پروفسور مجید سمیعی پروفسور مجید سمیعی[/caption]

یک شرکت چینی بر اساس خودروی هیوندای جنسیس کوپه یک خودروی اسپرت برقی EV طراحی نموده است. به‌تازگی اسکچ های دیجیتال این مدل منتشر شده و این خودرو قرار است برروی پلت فورم مشترک با جنسیس کوپه تولید گردد. البته این اسکچ هیچ شباهتی به جنسیس کوپه ندارد و از یک طراحی عضلانی و تیز بهره می‌برد و کم‌وبیش یادآور مدل‌های اسپرت آمریکایی است. البته سپر عضلانی این خودرو به مدل های اسپرت آستون مارتین شباهت هایی دارد. یوژیا سازنده این خودرو قول داده است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل زیر ۵ ثانیه باشد و تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. سخنگوی این شرکت اعلام کرده است یوژیا برای تولید این مدل احتیاج به سرمایه‌گذاری ۱٫۶ میلیون دلاری دارد.

  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]youxia-motors-one-2 youxia-motors-one-1[/caption]
  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]youxia-motors-one-1 youxia-motors-one-1[/caption]

کمپانی چینی فاو در ماه نوامبر از مدل b30 بسترن رونمایی خواهد کرد. این خودرو که برروی پلاتفرم نسل گذشته فولکس‌واگن به ورا ساخته شده از یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۰۳ اسب بخار سود می‌برد. بسترن b30 در مدل پایه با قیمت ۹۶۶۴ دلار عرضه می‌شود و در بالاترین مدل قیمتش به ۱۲۸۸۶ می‌رسد.

  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]besturn b30-3 besturn-b30-1[/caption]
  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]besturn-b30-2 besturn-b30-1[/caption]
  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]besturn-b30-1 besturn-b30-1[/caption]

به‌نظر می‌رسد کندی رشد اقتصادی چین بر تصمیمات شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا تأثیرگذار بوده است چون گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت تولید خودروی لکسوس خود در چین را دست‌کم برای چند سال آینده به تأخیر انداخته است. روزنامه دنیای اقتصاد از قول خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که کندی رشد بازار خودروی چین و کاهش هزینه‌های تولید در ژاپن، شرکت تویوتا را بر آن داشته است که برنامه‌های خود برای راه‌اندازی خط مونتاژ جدید را متوقف کند. بنا به گفته دو تن از مدیران این شرکت، اکنون تویوتا بر این باور است که فروش خودروی لکسوس در چین باید به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال برسد و پس از آن صدها میلیون دلار صرف راه‌اندازی کارخانه جدید در این کشور کند. یکی از دلایل دیگری که شرکت تویوتا را از سرمایه‌گذاری جدید در چین بازداشته، مقررات دولت این کشور است که شرکت‌های خارجی را ملزم می‌کند تا با یک شریک داخلی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند. تویوتا هیچ تمایلی ندارد که تکنولوژی تولید لکسوس را در اختیار چینی‌ها قرار دهد.

[caption id="attachment_117420" align="aligncenter" width="526"]2016 Lexus ES 350 2016 Lexus ES 350[/caption]

تسلا کمپانی مشهور آمریکایی اعلام کرده است پیش‌فروش “مدل ۳″ خود را که برای رقابت با آئودی A4، بی ام و سری ۳، جگوار XE و مرسدس C کلاس طراحی شده تا مارچ ۲۰۱۶ آغاز می‌کند. این خودروی تمام الکتریکی که باتری‌هایش در تاسیسات تسلا واقع در ابرکارخانه نوادا ساخته می‌شود احتمالاً نمی‌تواند تا میانه سال ۲۰۱۷ روانه بازارهای جهانی شود. تسلا وعده داده است شتاب صفر تا ۱۰۰ مدل ۳ کمتر از ۴٫۱ ثانیه باشد که عددی خارق‌العاده است.

[caption id="attachment_119018" align="aligncenter" width="526"]Tesla Model III 2016 Tesla Model III 2016[/caption]

به‌تازگی جاسوسان صنعتی از نسل نوین آئودی Q1 تصاویر شکار کرده‌اند. این مدل که یک ساب کامپکت و کراس اوور زیباست بزرگ‌تر از خودروهایی همچون کانتری‌من مینی است و در اندازه مدل HRV هوندا ساخته می‌شود. این مدل مانند دیگر تولیدات جدید گروه آئودی و فولکس واگن از شاسی مدولار و سیستم طراحی MQB بهره می‌برد. آئودی پیش‌تر اعلام کرده بود این مدل را برای سال ۲۰۱۷ آماده می‌کند اما به نظر می‌رسد پیش از کریسمس ۲۰۱۷ معرفی گردد. احتمال دارد در گونه پایه از یک موتور سه سیلندر توربودیزل و برای مدل S از یک موتور ۴ سیلندر و ۲ لیتری توربودیزل استفاده شود.

  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]audi-q1-008 audi-q1-003[/caption]
  • [caption id="" align="alignnone" width="765"]audi-q1-003 audi-q1-003[/caption]

گروه صنعتی جنرال موتورز گزارش مالی کاملی از فصل دوم سال منتشر نمود که اطلاعات آن از سود ۱٫۱ میلیارد دلاری این شرکت در طی سه ماهه دوم سال خبر می‌دهد. این سود مناسب در حالی به‌دست آمده است که در حال حاضر جنرال موتورز با کاهش فروش سه درصدی در ماه ژوئن در برندهای بیوک، کادیلاک، جمس و شورولت آن‌هم در بازار آمریکا روبروست و در عین حال با نشانه‌هایی از همین دست در بازار چین دست به گریبان است. همه این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که سود جنرال موتورز در فصل دوم سال مالی ۲۰۱۴ بیشتر بود و از مرز ۱٫۳ میلیارد دلار گذشت.

[caption id="attachment_85528" align="aligncenter" width="500"]2014-Chevrolet-Corvette-Stingray-delivery 2014-Chevrolet-Corvette-Stingray-delivery[/caption]

و سرانجام اینکه گویا کمپانی نیسان به‌زودی از خودروی اسپرت و جالب خود لیانا در چین رونمایی خواهد کرد. این خودرو که سدانی متوسط با خطوط تیز و نشانه‌های آشنای طراحی جدید نیسان است در مرکز جهانی طراحی نیسان در چین پرورش یافته و احتمالاً از موتوری ۴ سیلندر، ۱٫۶ لیتری و بنزینی با قدرت ۱۲۶ اسب بخار سود خواهد برد. طول این خودرو ۴ مترو ۶۸ سانتی متر و فاصله دو محور آن ۲۷۰۰ میلی‌متر است و خریداران از امکان انتخاب دو جعبه‌دنده ۶ سرعته اتومات یا دستی برخوردارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =