کد خبر: 169844
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

جگوار و لندروور جزئیاتی از آخرین فناوری خودر در زمینه رانندگی اتوماتیک در مسیر های خارج از جاده را منتشر کردند. این دو خودرو ساز در تلاش هستند تا سامانه ای را برروی خودرو های خود استفاده کنند که هیچ محدودیتی در مسیر های هموار و نا هموار نداشته باشد.

به گزارش اخبار خودرو، این روز ها اخبار زیادی در خصوص علاقه مندی خودرو سازان به استفاده از سامانه راننده خودکار در نسل های بعدی محصولاتشان منتشر می شود. حال جگوار و لندروور با مشارکت یکدیگر می خواهند پا را فراتر گذاشته و سامانه ای را طراحی کنند که امکان عبور از مسیر های خارج از جاده را توسط راننده خودکار به مالک خودرو بدهد.

[caption id="attachment_169855" align="aligncenter" width="350"]همکاری جگوار و لندروور برای خودروهای خودران همکاری جگوار و لندروور برای خودروهای خودران[/caption]

در این پروژه تحقیقاتی، هدف تولید خودروی خودرانی است که بتواند برروی سطوح مختلف و در هر شرایطی حرکت کند. برای این منظور از حسگر های جدیدی استفاده می شود که به گفته این دو خودرو ساز می تواند بهتر ببیند و بهتر از انسان براند. این نوآوری از هوش مصنوعی، باعث می شود تا خودرو در هنگام رویارویی با سطوح مختلف زمین بخوبی فکر کند و بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

[caption id="attachment_169853" align="aligncenter" width="550"]همکاری جگوار و لندروور برای خودروهای خودران همکاری جگوار و لندروور برای خودروهای خودران[/caption]

تونی هارپر رئیس تحقیقات JLR (جگوار لندروور) در این خصوص گفت: ما نمی خواهیم فناوری راننده خودکار الزاما برای مسیر های هموار و آسفالتی باشد بلکه در نظر داریم هنگامی که راننده به مسیر های خارج از جاده و نا هموار می رسد این فناوری بکار گرفته شود.

برای رسیدن به این هدف  از یک شبیه ساز سه بعدی ۳۶۰ درجه استفاده می شود که با استفاده از دوربین، سیستم مافوق صوت، رادار و Ladar  بتواند سطح مسیر را از پیش تعیین کند و بهترین برنامه ریزی برای حرکت در مسیر های ناهموار را اتخاذ کند.

[caption id="attachment_169856" align="aligncenter" width="600"]همکاری جگوار و لندروور برای خودروهای خودران همکاری جگوار و لندروور برای خودروهای خودران[/caption]

این سامانه قادر خواهد بود از فاصله ۵ متری مسیر را اسکن کند و شرایط مختلفی همچون سطوح برفی، شنی و ماسه ای و...  را تشخیص دهد و اطلاعات در یافتی را به پردازنده مرکزی ارسال کند تا خودرو بتواند خود را با شرایط تعریف شده انطباق دهد.

همچنین این سامانه می تواند چاله ها و آبرفت ها را تشخیص داده و سرعت خود را برای پیمایش بهتر و ایمنی سرنشینان تنظیم کند. این سامانه با استفاده از سامانه دیگری بنام Cleara Overheadnce قادر خواهد بود تا سقف خودرو را در برابر برخورد های احتمالی محافظت کند و در صورتی که بار یا اشیایی بر روی سقف باشد از خسارات احتمالی به آنها نیز جلوگیری می کند.

جگوار و لندروور در حال کار بر روی سامانه دیگری هستند که امکان برقراری ارتباط بین خودرو های یک کاروان را در خارج از جاده می دهد. این سامانه برای ارتباط گروه هایی که به ماجرا جویی در طبیعت علاقه مند هستند بسیار کارآمد می باشد.

connected_convoy_01

به گفته هارپر این سیستم قابلیت آن را دارد که خودرو های کاروان را در تمامی نقاط خارج از جاده به یکدیگر متصل کند و در صورت توقف یک خودرو ویا حوادثی مانند گیر کردن، لغزش و... خودرو های دیگر متوجه آن شوند.

هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی چه زمانی و برروی کدام خودرو ها بکار گرفته خواهد شد اما استفاده از آن بر روی نسل بعدی رنج روور محتمل است. انتظار می رود حق بیمه ای برای استفاده از این سیستم برای پوشش خسارات احتمالی در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =